اجتماعیسلامت

دسترسی همگانی به واکسن کرونا تا پایان امسال بعید است

خبرمهم: رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: هر چند با محاسبات و استانداردهای فعلی نمی‌توان زمان قطعی برای تولید انبوه واکسن کرونا پیش‌بینی کرد اما بعید است تا آخر امسال (۱۳۹۹) این واکسن در دنیا به تولید انبوه برسد و در دسترس همگان قرار گیرد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  سیدمحمد جزایری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز دوشنبه  اظهار داشت: معنی این حرف این نیست که تا پایان سال جاری واکسنی طراحی و تولید نمی شود، بلکه واکسن ممکن است تا آخر سال جاری همه مراحل ساخت را طی کند اما بعید است به تولید انبوه برسد به نحوی که امکان واردات آن در سطحی وسیع صورت گرفته و همه اقشار مردم امکان تزریق آن را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع زمان نسبتا قابل توجهی را می برد، ادامه داد: راه اندازی خط تولید واکسن زمان بر بوده و امید چندانی به دسترسی همگانی به این واکسن تا پایان سال ۱۳۹۹ نیست و دسترسی همگانی به آن دور از انتظار است.

جزایری ادامه داد: اگر همین امروز هم فاز سوم مرحله بالینی واکسن در یکی از کشورهای خارجی به اتمام برسد، ۶ تا ۹ ماه دیگر زمان نیاز است تا وارد مرحله تولید انبوه شود.

این ویروس شناس با اشاره به اینکه طراحی، ساخت و تولید انبوه واکسن در شرایط عادی، یک بازده زمانی طولانی مدت بین ۱۰ تا ۱۵ سال را باید طی کند، گفت: وضعیت کرونا سبب شد که مراحل مختلف ساخت واکسن کوتاه تر شده و مردم دنیا در زمان کمتری به این دستاورد دست پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص مراحل ساخت واکسن نیز توضیح داد: ساخت واکسن سه مرحله دارد که شامل مرحله مقدماتی (انجام آزمایش روی سلول و یافتن دوز مناسب برای واکسن)، مرحله آزمایشگاهی موجودات زنده غیرانسان و بالاخره فاز بالینی روی افراد داوطلب است که این مرحله هم به سه قسمت تقسیم می شود.

جزایری ادامه داد: همه گیری بیماری کووید – ۱۹ در دنیا باعث شد که زمان ۱۰ تا ۱۵ سال به حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه تقلیل یابد. لذا کوتاه شدن زمان طراحی ساخت و تولید واکسن در بازه زمانی ۱۰ درصد از زمان واقعی و استاندارد به معنی اشتباه بودن مسیر یا غیرعلمی بودن آن نیست بلکه نشان از تعریف استانداردی جدید در دنیای علم به دلیل ماهیت خطیر و تهدید فزاینده این بیماری دارد.

همه دنیا چشم انتظار تولید انبوه واکسن کرونا

جزایری با اشاره به اینکه همه دنیا چشم انتظار تولید انبوه واکسن کرونا هستند، ادامه داد: محققان از کشورهای مختلف در تلاش برای ساخت و عرضه همگانی واکسن کرونا هستند که امیدواریم هرچه زودتر این هدف محقق شود.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود هم اکنون ۲۴ شرکت از کشورهای مختلف دنیا مراحل اول و دوم طراحی و ساخت واکسن را پشت سر گذاشتند و در مراحل مختلف بالینی قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه ۱۴۲ پروژه دیگر ساخت واکسن در سطح دنیا در حال انجام است، گفت: در داخل کشورمان هم تلاش هایی در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد.

جزایری ادامه داد: تولید واکسن توسط محققان دانشگاه آکسفورد در حال انجام است که در مرحله پیشرفته بالینی قرار دارد. چینی ها هم در این زمینه فعال هستند و واکسن آنها هم وارد فاز بالینی شده است.

وی با اشاره به اینکه واکسنی هم توسط آمریکایی ها در حال تست است، بیان داشت: کشور فعال دیگر در این زمینه هند است که محققان آنان برای تولید واکسن در تلاش هستند.

جزایری، مهمترین و بهترین راه پیشگیری بیماری کرونا را واکسن اعلام کرد و گفت: موضوع ساخت و عرضه واکسن اهمیت فراوانی دارد و همپای تولید دارو که برای بهبودی بیماران استفاده می شود، این کار باید به نتیجه مطلوب برسد.

توصیه اکید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است

وی با اشاره به اینکه همچنان توصیه اکید رعایت شیوه نامه های بهداشتی است، گفت: با توجه به وجود نداشتن واکسن و داروی اختصاصی کرونا، توصیه می شود مردم همچنان روش های کنترل و پیشگیری از عفونت به خصوص استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: مردم تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنند. اگر مردم این موارد را رعایت کنند، می توان به آینده خوشبین و امیدوار بود./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا