اجتماعیسلامت

تهران در بدترین وضعیت کرونایی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  «شرایط تهران در بحث کرونا روز به روز وخیم‌تر می‌شود» شاید این خبر در حجم بالای اخبار این روزها در رابطه با حکم قصاص، حذف عکس دختران از کتب درسی، گرانی و کمیاب شدن کره و دیگر اقلام خوراکی گم شده و مردم کمتر به این موضوع توجه دارند که شهرهایی نظیر تهران و قم شرایط فوق قرمز را تجربه می‌کنند. از بی‌توجهی مردم می‌توان به جاده‌های شلوغ این روزهای کشور و مسیرهای خروجی و ورودی پایتخت اشاره کرد، که مردم سعی دارند در روزهای پایانی تابستان بدون در نظر گرفتن وضعیت قرمز شهرهای شمالی بار سفر را ببندند و به‌هر نحوی خود را برای چند روز به شمال کشور برسانند. در این بین علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران نیز که در مصاحبه‌های متعدد درباره شیوع مجدد کرونا در تهران هشدار می‌دهد، معتقد است که تهران به یکی از مهمترین مراکز داغ بیماری کرونا، تبدیل شده که با هیچ‌استان دیگری در کشور قابل مقایسه نیست. این گفته‌های علیرضا زالی در شرایطی منتشر شد که روز پنج‌شنبه محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: هم اکنون دو هفته بعد از تعطیلات، تجمعات و مسافرت‌ها پیک جدیدی را مشاهده می‌کنیم و از روز چهارشنبه ۱۹ شهریور باید قم را در وضعیت فراتر از قرمز لحاظ کنیم. در چند روز اخیر شاهد افزایش مراجعات سرپایی هستیم. ۹۲ نفر از همشهریان قمی در روز چهارشنبه (۱۹ شهریور) بستری شدند و تعداد بستری شدگان مبتلا به کرونا به حدود ۴۴۰ نفر رسید. در این شرایط زالی نیز نظر همسو دارد و می‌گوید: «مراجعات افراد مبتلا به کرونا در سه روز اخیر افزایش یافته است» او ‌درصد آمار جان‌باختگان کرونا نسبت به میزان مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌ها را ۲.۳ و نسبت به کل مراجعان ۱.۳‌درصد اعلام کرد. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، از جمعه (۲۱ شهریور) تا شنبه (۲۲ شهریور) دو‌هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۱۳۸ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۹۹‌هزار و ۹۴۰ نفر رسید. همچنین در این مدت ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳‌هزار و ۲۹ نفر رسید. به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۷۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین قرمز است.

شورای شهر تهران، یکی از مراکزی است که هر هفته آمار فوتی‌های مربوط به بیماران کرونا را از سازمان بهشت زهرا (س) دریافت می‌کند. در این بین بارها اعضای شورای شهر همچون ناهید خداکرمی و محمدجواد حق‌شناس، نسبت به افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی در تهران هشدار داده‌اند و بعضا آمار ارائه شده آنها فراتر از آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان بوده است. همین موضوع همواره چالش‌هایی را در رابطه با این دو نهاد به‌وجود آورده است. در این رابطه شهربانو امانی،عضو شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با‌ «آرمان ملی» از افزایش مرگ و میر در تهران ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: متاسفانه پس از انجام سفرهای مردمی در روزهای عاشورا و تاسوعا، بی‌توجهی برخی از عزاداران به پروتکل‌های بهداشتی و سهل انگاری مردم، آمار مرگ و میر در کلانشهر تهران و به تبع آن در ایران افزایش داشته است و این دغدغه و نگرانی وجود دارد با انجام سفرهای مردمی تا پایان تابستان صورت می‌گیرد، در کنار آغاز سال تحصیلی، موج سوم کرونا در تهران و ایران فاجعه‌بار باشد. او در این رابطه به آمار ارائه شده از سوی سازمان آرامستان بهشت زهرا نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبق آمار این سازمان در یکشنبه (۱۶ شهریور) نسبت به روز جمعه (۱۴ شهریور)، در تهران ۳۰‌درصد افزایش مرگ و میر داشتیم. یکی از نگرانی‌های مجموعه شهرداری و شورای شهر در آستانه فرا رسیدن فصل سرما و بارش‌ها، موضوع پسماندها و زباله‌های بیمارستانی است، در این شرایط اگر اقدام موثری صورت نگیرد، معابر ما عفونی‌ می‌شوند و مدیریت پسماند شهرداری با مشکلات مضائف روبه‌رو خواهد شد. او همچنین به خطرات شروع آغاز سال تحصیلی در کلانشهر تهران نیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: ما از اسفند سال ۹۸ که با پاندمی کرونا روبه‌رو شدیم، حدود شش تا هفت ماه فرصت داشتیم که مشکلات حوزه آموزش‌های آنلاین را برای دانش آموزان برطرف کنیم، اما از آنجایی که همه تصمیم‌ها در ساعت رخ می‌دهد، حالا با موجی از نگرانی‌ها روبه‌رو هستیم. زمانی‌که ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دانش‌آموز در سراسر کشور که حدود دو‌میلیون نفر آنها در کلاس‌های درس پایتخت حضور دارند، به مدرسه می‌روند، این نگرانی وجود دارد که اگر یک‌درصد این جمعیت درگیر شیوع کرونا شود، با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهیم بود. ما سال‌ها این فرصت را داشتیم که مانند دیگر کشورها که سابقه ۲۰‌ساله در حوزه آموزش آنلاین دارند، زیرساخت‌ها را فراهم نماییم اما کار خاصی انجام ندادیم. زمانی‌که رئیس‌جمهور برنامه‌ای برای حضور در یکی از مدارس تهران نداشت و ایشان روز گذشته نیز اعلام کردند به‌صورت مجازی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند، نشان می‌دهد که وضعیت در تهران چقدر وخیم است.

مدیریت بحران نداریم

امانی با اشاره به وضعیت سخت و ناتوانی کادر پزشکی در استان تهران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه صدا و سیمای ملی ایران هیچ‌ برنامه‌ای برای آموزش مردم در این شرایط نداشت در حالی که‌ در بسیاری از کشورها برای همه سنین برنامه ساختند و حتی موسیقی آموزشی تولید کردند، اما هنوز یک برنامه تلویزیونی در این رابطه وجود نداشت. زمانی‌که این مشکلات را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و نظر کارشناسان و پزشکان جدی گرفته نمی‌شود در عین حال مدیریت واحد در امر کنترل بحران پاندمی کووید ۱۹ وجود ندارد، افزایش بیماران و سهل‌انگاری مردم امری طبیعی است. هیچ‌زمان و در هیچ‌شرایطی که کشور با بحران روبه‌رو بوده، ما مدیریت‌ یکپارچه‌ای نداشتیم و ستاد فرماندهی یا دستورالعمل واحد بر مدیریت بحران وجود نداشته، در نتیجه مردم فقط سردرگم شده‌اند. ما در اردیبهشت می‌توانستیم آمار فوتی‌های کرونا را یک رقمی کنیم و شیب آن و همکاری مردم در نوروز باعث این اتفاق شد، اما چون تجربه هماهنگی، همگرایی و همدلی مردم و با برنامه واحد وجود نداشت، مجددا با افزایش آمار مواجه شدیم./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا