اجتماعیسلامت

نذری متفاوت از جنس نوع‌دوستی/ بیمارانی که چشم‌انتظار اهداکنندگان خون هستند

خبرمهم: پویش نذر خون در ایام محرم با هدف رفع نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی برگزار می‌شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، ماه محرم ماه ایثار و فداکاری و پیروزی خون بر شمشیر است در این ایام مردم سعی می کنند نذوراتی را به شکرانه سلامتی خود در بین مردم و به خصوص فقرا توزیع کنند . برخی از مردم با هدف کمک به بیماران و رفع نیاز آنها در دهه اول محرم و به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی  اقدام به اهدای خون  می کنند تا بخشی از نیاز هم نوعان خود را بر طرف سازند.مردم در ماه محرم خون خود را به یاد فداکاری های سرور و سالار شهیدان یعنی امام حسین (ع) اهدا می کنند .

چند سالی است که پویشی تحت عنوان نذر خون در کشور راه اندازی شده است تا مردم خیر مشارکت بیشتری در امر خداپسندانه اهدای خون داشته باشند. امروزه به دلیل شیوع بیماری کرونا میزان مراجعه به مراکز انتقال خون به خاطر تفکر نادرست ابتلا به بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است که ممکن است پویش نذر خون به افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کمک کند.

راه اندازی سامانه نوبت دهی اینترنتی انتقال خون

پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد:  شعار نذر خون امسال هم ادامه دارد، منتهی با توجه به شرایط کرونا تغییرات و امکاناتی را در شعار‌ها و رفتار‌های انتقال خون  داده ایم که یکی از آن‌ها سامانه نوبت دهی انتقال خون است تا داوطلبان به علت عدم تجمع و حفظ فاصله گذاری اجتماعی در تمام ادارات کل ما در ۳۱ استان به سایت انتقال خون مراجعه کرده و با دریافت نوبت اینترنتی خون خود را اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شعار نذر خون در ۴۰ روز محرم و اربعین امکان پذیر است، تاکید کرد: امسال ارادت عملی افراد به امام حسین (ع) با اهدای خون از روز‌های چهارم و پنجم محرم آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم تا این کار با حضور مسئولان وزارت بهداشت و به یاد مدافعان و شهیدان سلامت به خوبی انجام گیرد.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه باور غلط انتقال کرونا از طریق خون باید از بین برود، بیان کرد: پلاسما درمانی مهمترین راه درمان کروناست، از ۲۸۰ هزار بهبود یافته کرونایی تاکنون، ۴ هزار و ۳۰۰ نفر پلاسمای خود را اهدا کرده اند و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال ۱۰ تا ۱۵ هزار پلاسما دریافت کنیم.

او تاکید کرد : امسال نذر خون ارزش بالایی دارد، از مردم درخواست می کنم که در کل سال به ویژه در محرم نذرخون را دنبال کنند.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون درباره تمهیدات این سازمان در دهه اول محرم گفت:با هماهنگی وزارت بهداشت و پیشقدم شدن همکاران در این وزارتخانه،اهدای خون شروع شد و تا اربعین حسینی ادامه پیدا می‌کند. نوبت دهی اینترنتی در تمام مراکز انتقال خون اجرایی شده است.

رکوردداری ۵ استان در انتقال خون

او  در ادامه درباره آمار میزان خون اهدایی مردم از ابتدای سال ۹۹ گفت: از ابتدای سال یک میلیون نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند که از این تعداد ۷۷۰ واحد خون اهدا شده است. استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و مازندران بیشترین اهدای خون را داشته اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در سال جاری کاهش ۴ درصدی اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشته ایم و از مردم می‌خواهیم برای انتقال خون اقدام کنند. تمام مراکز انتقال خون امن بوده و تجهیزات ضد عفونی شده و یکبار مصرف هستند. مردم هیچ ترسی برای اهدای خون نداشته باشند و حتما به این کار اقدام کنند تا هیچ بیماری دغدغه کمبود خون نداشته باشد.

حاجی بیگی درباره اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونایی گفت: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده و هم اکنون بهبود پیدا کرده اند می‌توانند ۲۸ روز بعد از بهبودی به ۲۵ مرکز انتقال خون در سراسر کشور که امکان اهدای پلاسما در آن ها وجود دارد، مراجعه کنند. بهبود یافتگان هیچ ترسی برای اهدای پلاسما نداشته باشند.

دو درصد از بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده اند

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: از مجموع ۷ هزار و ۳۲۳ نفر از بهبودیافتگان کرونایی که برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند نزدیک به ۶ هزار واحد پلاسما اخذ شده است. این آمار دو درصد از کل بهبودیافتگان کرونا بوده که بسیار پایین است.

حاجی بیگی درباره روند رسیدن پلاسمای اهدا شده به بیماران کرونایی توضیح داد: بیمارستان‌ها به سازمان انتقال خون و مراکز اهدای خون درخواست پلاسما می‌دهند و سازمان انتقال خون پلاسما‌های اهدا شده را به بیمارستان‌ها تحویل می‌دهد تا به بیماران مبتلا به کرونا تزریق شود.

 احتمال ابتلا به کرونا در مراکز اهدای خون وجود ندارد

او تاکید کرد: احتمال ابتلای افراد به کرونا در مراکز اهدای خون وجود ندارد. محیط مراکز انتقال خون استریل است و مردم برای اهدای خون هیچ ترسی نداشته باشند.

حاجی بیگی با اشاره به اینکه سالم‌ترین خون در بین مردم ایران است، گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر اهدا کننده خون مستمر در کشور داریم و در سال ۲ میلیون و ۱۰۰ واحد خون در ایران مصرف می‌شود. همچنین طی یک سال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خون و پلاسما در مراکز درمانی کشور توزیع می‌شود.

محمدرضا مهدیزاده مدیرکل انتقال خون استان تهران  با اشاره به اهدای خون در ایام محرم  اظهار کرد:  همه ساله در ایام محرم پویش نذر خون برگزار می‌شود تا مردم خیّر به شکرانه سلامتی، خون سالم خود  را با هدف رفع نیاز بیماران و نیازمندان اهدا کنند. من از مردم خیّر و اهداکنندگان درخواست دارم که نذر خون خود را به روزهای تاسوعا و عاشورا موکول نکرده بلکه در طول ماه‌های محرم و صفر اقدام به این کار خداپسندانه کنند.

نذر پلاسما ویژه بهبود یافتگان بیماران کرونا

او  تاکید کرد:  امسال علاوه بر نذر خون پویش دیگری تحت عنوان نذر پلاسما ویژه بهبود یافتگان بیماران کرونا با هدف رفع نیاز بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی خواهیم داشت؛ در حال حاضر تنها ۵ درصد از بهبودیافتگان کرونا،پلاسما را اهدا کرده اند که امیدوارم در این ماه های عزیز این میزان افزایش بیشتری داشته باشد.

  مدیرکل انتقال خون استان تهران یادآوری کرد :میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورا  افزایش پیدا می‌کند و  با هدف جلوگیری از هرگونه تجمع و رعایت دستورالعمل های بهداشتی من به مردم خیّر توصیه می‌کنم که در طول ماه‌های محرم و صفر این کار خداپسندانه را انجام دهند.نذر خون و پلاسما تا اربعین ادامه دارد و مردم می‌توانند در این مدت با مراجعه به مراکز انتقال خون اقدام به اهدای خون  کنند.

  حمید طاهری سوپروایزر مرکز انتقال خون وصال گفت:  همه ساله در ایام محرم پویش نذر خون با هدف رفع نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی برگزار می شود و امسال به دلیل شرایط خاص و شیوع بیماری کرونا نذر خون تا آخر اربعین ادامه خواهد داشت.

او افزود:  مردم جهت اهدای خون و ادای دین  در طول ماه های محرم و صفر به مراکز انتقال خون  مراجعه کنند.

طاهری بیان کرد:  تمام دستورالعمل های بهداشتی در مراکز انتقال خون به خوبی انجام می شود و اهدا کنندگان معاینه شده قبل از ورود به سالن خونگیری در صورت داشتن علائم مشکوک از اهدای خون معاف خواهند شد.

او  گفت:  درمرکز  انتقال خون وصال تهران  واحد پلاکت فرزیت فعال است که این نوع پلاکت برای بیماران سرطانی مورد استفاده می گیرد.

 طاهری بیان کرد: اهدا کنندگان خون باید از هر گونه تجمع در هنگام اهدا در مراکز انتقال خون جلوگیری کنند و فاصله گذاری اجتماعی را به طور دقیق رعایت کنند.

  رویا بشری زاده مسئول سالن خونگیری وصال گفت:  میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون در ایام محرم و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و افراد بیشتری به مرکز وصال خون مراجعه خواهند داشت.در ایام محرم روزانه بیش از ۳۰۰ نفر به مرکز انتقال خون وصال مراجعه می کنند.

مهران مقدم کارشناس بخش اهدای پلاسما مرکز وصال گف: من از تمام مردم درخواست می‌کنم که به شکرانه  سلامتی خود پلاسمای خود را جهت تزریق در بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی   اهدا کنند و خوشبختانه تا به امروز استقبال  خوبی از این کار شده است .

 محمد یک  اهدا کننده خون جوان به خبرنگار ما گفت: من به طور معمول سالی چهار بار اقدام به اهدای خون می کنم و امروز  با هدف سپاسگزاری از خدا  به خاطر داشتن نعمت بزرگ سلامتی  اقدام به اهدای خون و شرکت در پویش نذر خون می کنم.

او گفت: من به همه جوانان توصیه می کنم که خون خود را اهدا کنند تا نیاز بیماران به این فرآورده حیاتی بر طرف شود.

حسن  یکی دیگر از اهداکنندگان خون و شرکت کننده در پویش نذر خون گفت:  من در گذشته مبتلا به یک بیماری شده بودم که با کمک خدا در حال حاضر سلامتی ام را به دست آورده ام و امروز به شکرانه سلامتی ام اقدام به اهدای خون می کنم.

او افزود:  اهدای خون  نیاز بیماران به خون و فرآورده های خونی  را برطرف می کند و معتقدم که نیاز بیماران به خون موقتی نیست و باید این ماده حیاتی به آنها تزریق شود ./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا