اجتماعیاقتصادی

مجوزی برای افزایش رسمی نرخ نان صادر نشده است

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، عرضه چندنرخی و افزایش غیررسمی قیمت برخی از انواع نان‌های سنتی ادامه دارد اما اتحادیه‌های صنفی این تخلفات را غیرقانونی قلمداد می‌کنند. با وجود این اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به تشکیل کارگروه آرد و نان در هفته آینده اعلام کرده که در این جلسه درباره قیمت نان تصمیم‌ گرفته خواهد شد. با بیژن نوروزمقدم، نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان تهران در مورد وضعیت قیمت و بازار نان گفت‌وگو کرده‌ایم.

آخرین وضعیت تصمیم‌گیری در مورد قیمت نان سنتی در استان تهران چگونه است؟

اتحادیه نانوایان سنتی مستندات قیمت تمام‌شده و درخواست اصلاح قیمت انواع نان را به کارگروه آرد و نان استان تهران ارائه کرده است. این درخواست در حال بررسی است اما هنوز نتیجه قطعی در مورد تصمیمات این کارگروه به اتحادیه ابلاغ نشده است. این درخواست از مدت‌ها پیش ارائه و در کارگروه‌های مختلف بررسی شده بود اما کارگروه مذکور هنوز نتیجه قطعی را اعلام نکرده است.

پارسال کارگروه تنظیم بازار از اجرای مصوبه افزایش قیمت نان به‌دلیل تبعات اقتصادی و اجتماعی آن جلوگیری کرد. آیا در بررسی‌های اخیر سازوکار دیگری برای جبران هزینه تمام‌شده نان درنظر گرفته خواهد شد؟

به‌رغم تثبیت قیمت نان از سال ۹۳ تا‌کنون، در چند مرحله هزینه تمام‌شده تولید نان از قبیل دستمزد، مالیات، بیمه، حامل‌های انرژی و اجاره‌بها تا ۷۰درصد افزایش داشته در شرایطی که امکان کاهش این هزینه‌ها از قبیل دستمزد کارگر که بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت تمام‌شده انواع نان داشته، وجود ندارد، افزایش جزئی نرخ نان نیز مشکل را حل نخواهد کرد. دولت تنها می‌تواند سیاست‌های جبرانی برای تامین هزینه حامل‌ها یا گندم و آرد نانوایی‌ها مدنظر قرار دهد که این کار نیز تأثیر چندانی در کاهش هزینه تمام‌شده تولید نان نخواهد داشت.

با این روند قیمت نان تا چه میزان باید افزایش یابد تا این هزینه‌ها جبران شود. درخواست اتحادیه افزایش نرخ نان تا چند درصد است؟ 

اتحادیه آنالیز هزینه تمام‌شده تولید نان را به کارگروه آرد و نان ارائه کرده و درصد مشخصی را برای گرانی نان درخواست نکرده است. این کارگروه پس از بررسی نتیجه نهایی را اعلام خواهد کرد. این امر منوط به تشکیل کارگروه آرد و نان استان است اما مشخص نیست این کارگروه چه زمانی تشکیل خواهد شد.

با این روند تعیین قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز تابع چه شرایطی است؛ زیرا برخی واحدهای صنفی مثلا نرخ نان سنگک را تا ۳هزار تومان نیز افزایش داده‌اند؟

تعیین قیمت نان در واحدهای نانوایی آزادپز به‌دلیل آنکه از آرد یارانه‌ای استفاده نکرده و هیچ بسته حمایتی برای تولید نان از دولت دریافت نمی‌کنند، آزاد است و این واحدها بر مبنای قیمت تمام‌شده تولید، نرخ نان را تعیین و به مشتری عرضه می‌کنند. این واحدهای صنفی با احتساب هزینه‌های تولید و سود مصوب نسبت به تعیین نرخ و عرضه نان اقدام می‌کنند.

اما قیمت نان در برخی واحدهای صنفی با آرد یارانه‌ای نیز افزایش یافته، علت چیست؟

تا‌کنون هیچ مصوبه‌ای برای افزایش رسمی و قانونی نرخ نان به واحدهای نانوایی که با آرد یارانه‌ای نسبت به تولید و عرضه نان اقدام می‌کنند، به اتحادیه یا این واحدها ابلاغ نشده است. هیچ‌گونه افزایش نرخ قانونی نداشته‌ایم اگرچه ممکن است برخی واحدها به‌طور غیرقانونی قیمت‌ها را افزایش داده باشند.

برخی از حرکت چراغ خاموش کارگروه آرد و نان و اتحادیه برای گرانی نان با سکوت در برابر رشد غیرقانونی قیمت‌ها خبر می‌دهند. این رویکرد تا چه حد درست است؟

درصورتی که تا چند هفته آینده تصمیم‌گیری در مورد اصلاح قیمت یا جبران هزینه تمام‌شده نان سنتی اتخاذ نشود، فعالان صنفی قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود؛ زیرا حتی با شرایطی که اشاره کردید نیز واحدهای نانوایی در فشار شدید افزایش هزینه تمام‌شده تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در شرایطی که فقط قیمت آرد ثابت مانده و نرخ سایر نهاده‌های تولید افزایش یافته است و از سوی دیگر نانوایان نیز همانند سایر اقشار جامعه با آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت کالاها و خدمات دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توانند با نرخ ثابت به فعالیت خود ادامه دهند. نانوایان نیز باید هزینه گوشت، مرغ، شیر و لبنیات، خدمات آموزشی و… را به قیمت‌های جاری پرداخت کنند.

تأثیر تثبیت قیمت نان بر تعطیلی واحدهای سنتی نانوایی چگونه بوده است؟

بسیاری از واحدهای صنفی نانوایی سنتی از چند‌ماه پیش هیچ درآمدی نداشته‌اند. افزایش تعداد واحدهای نانوایی دارای پروانه کسب و واحدهای غیرمجاز در چند سال اخیر موجب شده تا از یک طرف تولید نان و میز درآمد واحدهای صنفی نانوایی کاهش یافته و از سوی دیگر با تثبیت قیمت‌ها برای تولید نان متضرر شوند. در سطح استان تهران ۷هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی سنتی وجود دارد که این آمار در شهر تهران برای واحدهای نانوایی لواش، تافتون و بربری ۲هزار و ۴۰۰ تا ۳هزار و ۵۰۰واحد صنفی مجاز و ۷۰۰واحد نانوایی سنگکی است که باید به این تعداد واحدهای نانوایی فاقد پروانه کسب را هم که تعداد آنها کم نیست، اضافه کرد.

با این شرایط به‌نظر شما راهکار حل مشکل هزینه تمام‌شده و تعیین نرخ نان چیست؟

از دولتمردان می‌خواهیم تا نانوایان را نیز جزئی از اقشار جامعه محسوب کنند؛ زیرا تولید در این واحدهای صنفی همانند سایر مشاغل تابع نرخ تورم تولید‌کننده است و تورمی که برای سایر اقشار وجود دارد برای نانوایان نیز وجود دارد. با این روند دولت باید با تشکیل کارگروهی مطابق با نرخ تورم و افزایش هزینه تمام‌شده تولید نان، قیمت این محصول را اصلاح کرده و هر ساله نرخ مصوب نان را اعلام کند که این کار باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان راحت‌تر افزایش قیمت‌ها را پذیرفته، تکلیف کسب و کار نانوایی‌ها روشن شود و دولت نیز در اعلام و اعمال قیمت‌های جدید نان با مشکلات کمتری مواجه خواهد بود؛ همانطور که دولت هر ساله دستمزد و سایر هزینه‌های تمام‌شده تولید را تعیین و ابلاغ می‌کند./همشهری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا