اجتماعیاستانیاصفهانبین المللیتبریزتهرانخراسانسلامتفارسقممازندران

ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور همچنان بالاست/ روند صعودی بیماری در ۱۳ استان

خبرمهم: بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹، در روند شیوع کشوری این بیماری تا هفته منتهی به ۲۴ مردادماه، همچنان موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و ثبات و تغییرات مختصر افزایشی در موارد این بیماری مشاهده می شود.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۲۱ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۳۵ نفر رسیده و مرگ ۷۶۸ هزار و ۹۶۹ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است.

همچنین در کشور ما تا ظهر روز گذشته ۳۴۱ هزار و ۷۰ مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده و متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۱۹ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیشترین موارد فوت شده در یک روز در ۷ مرداد ماه ۱۳۹۹ اتفاق افتاده است. همچنین تا کنون ۲۹۵ هزار و ۶۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

آمریکا همچنان درصدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است.

تحلیل استانی روند بیماری درهفته منتهی به ۲۴ مرداد ماه از سوی کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-۱۹ در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد.

روش محاسبه شاخص‌ها

در محاسبات روند، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود.  برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید ۱۹ در استان های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.  برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.

تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی 

برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت،  منحنی اپیدمی احتملاً روند افزایشی دارد.

_ در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتملاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.

_ در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم می‌باشد. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر است.

_ در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتملاً روند نزولی دارد.

_ منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود، در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده های درست تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

تقسیم بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش

استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آنها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.  در مورد استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریع در شاخص‌ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است.  تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استانها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.

تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به ۲۴ مردادماه 

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر افزایشی دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر افزایشی در دو استان مازندران و فارس مشاهده شد. تصور می‌شود در چهار استان اردبیل، آذربایجان غربی، همدان و گیلان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم است. روند صعودی یا شروع پیک در ۱۳ استان هرمزگان، بوشهر، آذربایجان شرقی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، البرز، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، قزوین، گلستان و تهران دیده می‌شود. در یک استان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی (خوزستان) مشاهده شد. در ۱۱ استان سیستان و بلوچستان، زنجان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، قم و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

تعداد مرگ روزانه گزارش شده به تفکیک هر کشور

در همه‌گیری‌ها، کشورهای مختلف مسیرهای متفاوتی را برای رسیدن به یک هدف مشترک دنبال می‌کنند، جلوگیری و به تعویق انداختن شیوع ویروس به گونه‌ای که تعداد زیادی از مردم همزمان بیمار نشوند، چرا که در کنترل بیماری و پیشگیری از پیامدهای آن، کاهش بار بر سیستم بهداشتی درمانی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگرچه هر کشور برای حفظ امنیت جمعیت خود، رویکرد و چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد،  ولی می‌توان از ایده‌ها و تجربه‌های موفق استفاده کرد و از اشتباهاتی که در سایر نقاط اتفاق افتاده است، درس گرفت. از جمله تجارب موفق در کنترل همه‌گیری می‌توان به فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری و محدودیت در تجمعات، اشاره کرد.

نمودار زیر روند میانگین ۷ روزه کشورهای با بالاترین تعداد مرگ در هر قاره را نشان می‌دهد. در این نمودار، علاوه بر نمایش تعداد کل مرگ در هر کشور (سمت چپ نمودار)، روند صعودی↑،  نزولی↓ یا بدون تغییر→ در کنار آخرین گزارش تعداد مرگ در هرکشور (۲۵ مرداد ۱۳۹۹) نیز بیان شده است (سمت راست نمودار).

تجارب کشـورهای جهـان در مواجهـه با کووید۱۹: قزاقستان

قزاقستان کشوری در آسیای مرکزی، با مساحت ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع و جمعیت ۱۸ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۹۶۱ نفر است. موارد کووید-۱۹ در این کشور از تاریخ بیست‌وسوم اسفندماه ۱۳۹۸ گزارش شد و هم اکنون بیست‌وششمین کشور جهان از نظر شمار مبتلایان به کووید-۱۹ است. در این کشور تاکنون ۱۰۱ هزار و ۸۴۸ مورد تأییدشده بیماری و هزار و ۲۶۹مورد مرگ گزارش شده است.

برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در کشور کاستاریکا شامل موارد زیر است:

_ اعمال دور نخست محدودیت‌های اجتماعی از اواخر اسفند ۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹

_ تاسیس سه بیمارستان تخصصی عفونی در شهرهای نورسلطان، آلماتی و چیمکن

_ ممنوعیت اجتماع یا پیاده روی افراد در سطح جامعه تا حداکثر سه نفر

_ دورکاری ۸۰ درصد از کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی

_ تعطیلی مراکزی چون اماکن فرهنگی، تفریحی، مذهبی، باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها و ادامه فعالیت برخی از کسب و کارها مانند کارخانه‌ها، مراکز کشاورزی و فروشگاه‌های روباز با رعایت پروتکل‌های پیشرفته بهداشتی

_ ادامه پروازهای بین‌المللی طبق مقررات تعیین شده و محدودیت پروازها و راه‌آهن داخلی

_ تعطیلی اتوبوسرانی شهری و بین‌شهری در مدت قرنطینه

_ انجام روزانه حدود ۱۴ هزار آزمایش کووید-۱۹ در تیر ماه ۱۳۹۹./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا