اجتماعیاقتصادیفرهنگی

دوست دارم خوش خبر باشم

خبرمهم: در روزگاری که شاید دردها و رنج‌های اقتصادی و اجتماعی، گلوی زندگی‌ مردمان را فشرده، اما خبرنگار باید ضمن بیان تمام این دردها، از امید بنویسد و کاری کند تا روزهای جامعه‌اش در ناامیدی نگذرد، در حالی که خود درد دارد و این کاری است کارستان و بسی سخت.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، می‌خواهم از حرفه‌ای سخن بگویم که شب و روز ندارد، روایتگر زندگی‌های مردم است و باید بنویسد و بنویسد تا مشکلی را از سر راه بردارد.

آری از خبرنگار سخن می‌گویم، فردی که باید همواره در پی خبر باشد و با قبول خطرهای فراوان، از مرزها نیز گذر کرده و به واقع “خبرنگاری” کند.

خبرنگار صادقانه می‌نویسد، می‌نویسد برای ساختن فرهنگ غنی، می‌نویسد برای ساختن کشوری آباد و آزاد، برای ساختن بهترین‌ها برای ایران و ایرانی؛ اینان همواره در عمق جامعه زندگی می‌کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه‌ای، مرهون تلاش‌های شبانه روزی آنهاست.

روز خبرنگار، سرود ماندن در ورطه نوشتن، حکایت پابرجایی در دنیای کلمات و واژه‌ها و عامل تابندگی دگرباره اندیشه‌های انسانی است.

و این شغل از دیروز تا امروز همواره جایگاه افراد بزرگی بوده؛ از آن زمان که برای تحقق آرمان‌های انقلاب قلم می‌زدند تا زمانی که در جنگ تحمیلی پا به پای رزمندگان ایثارگری می‌کردند و تا امروز که در دل داعش و گاهی در خطی که تشخیص حق از باطل در آن بسیار مشکل است، فعالیت می‌کنند.

اما در این میان بانوان خبرنگار به ویژه در سال‌های اخیر جایگاهی ویژه دارند، این شغل، حرفه سختی است و وقتی بانویی در این شغل فعالیت دارد سختی‌هایش دو چندان می‌شود.

۱۷ مرداد به یاد “محمود صارمی” خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سال ۱۳۷۷ به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان توسط نیروهای افراطی طالبان به شهادت رسید، به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شد. خبرنگاری برای این شهید تا آخرین لحظات همراه با صداقت بود و بس و آخرین جمله‌ای که از او در دل تاریخ شنیده شد، درباره وظیفه‌ای بود که باید در آن زمان مشخص انجام می‌داد.

اندر احوالات مشکلات خبرنگاران

حکیمه بهمن زاده، یکی از بانوان خبرنگار به ایسنا گفت: یک سری مشکلات بین بانوان و آقایان خبرنگار مشترک است؛ مانند نبود بیمه.

وی افزود: بانوان خبرنگار مشکلات دیگری نیز دارند، مثلا زماتی که مسئول کشوری به استان می‌آید و همه دور او حلقه می‌زنند، فضا به گونه‌ای نیست که خانم خبرنگار بتواند از نزدیک سؤالش را بپرسد.

بهمن زاده ادامه داد: وقتی جلسات طولانی بوده و تا پاسی از شب طول می‌کشد، بازگشت به منزل برای بانوان خبرنگار سخت می‌شود و برخی ادارات نیز اصلا فکری برای تهیه سرویس برای خبرنگاران برنمی‌دارند.

جایگاهی که شناخته شده نیست

سمیرا قاسمی، یکی از خبرنگاران فعال در استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شغل خبرنگاری شغلی بسیار سخت و پر از استرس است، اما نداشتن امنیت شغلی به خصوص در استان ما یکی از مشکلات به ویژه برای بانوان است.

وی افزود: خبرنگاران حقوق بسیار کمی دارند و بیمه نیز ندارند و اگر سازمانی با خبرنگاری مشکل داشته و یا رسانه نخواهد پول بیشتری بدهد می‌تواند به راحتی هر مبلغی که خود می‌خواهد با خبرنگار قرارداد ببندد.

این خبرنگار بیان کرد: از این مسائل که بگذریم مشکل دیگر رفت و آمد خبرنگاران بخصوص بانوان است که ماشین ندارند و هر ساعتی در شبانه روز باید حتی به مکان‌های دور برای پوشش جلسات بروند.

قاسمی ادامه داد: گاهی هزینه رفت و آمد با حقوق خبرنگاران برابری می‌کند که کاش حداقل برای این یک مشکل رسانه‌ها فکری بردارند و برای جلسات سرویس بگذارند.

وی اظهار کرد: مشکل دیگر این است که برخی مسئولان اصلا جوابگوی خبرنگار نیستند و به این فک نمی‌کنند ممکن است گزارش فوری باشد و باید فوری جواب خبرنگار را بدهند.

وی افزود: ارجاع دادن به روابط عمومی و تقاضای ارسال سوالات به صورت مکتوب نیز از دیگر مشکلات است.

این خبرنگار بیان کرد: همه ساله در روز خبرنگار این مشکلات بیان می‌شود، اما هر سال وضعیت بدتر می‌شود.

قاسمی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند خبرنگار همه کاره است و نمی‌دانند وقتی تیتر منفی یا مثبت می‌زند براساس سیاست رسانه عمل می‌کند که لازم است از حدود اختیارات خبرنگاران نیز در بین مسئولان آگاهی رسانی شود.

ارائه تسهیلات و فراهم کردن شرایط مساعد برای فعالیت خبرنگاران

سمانه سالاری، مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: طی چند ماه اخیر ۶۰ تا ۷۰ درصد خبرنگاران استان توانستند از تسهیلات قرض‌الحسنه برخوردار شوند.

وی افزود: برای بهره‌مندی از خدمات بیمه خودرو، آتش سوزی و منزل به صورت کاملاً اقساطی نیز برای اصحاب رسانه فراهم شده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی بیان کرد: خبرنگاران برای نخستین بار از بیمه سفر برخوردار شدند تا برای همراهی مسئولان در سفرهای شهرستانی و به دورترین نقاط استان دغدغه‌ای نداشته باشند.

سالاری ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته، امیدواریم خانه مطبوعات خراسان‌جنوبی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: سال گذشته پیگیری‌هایی انجام شد تا ۱۶ نفر از خبرنگاران استان از طریق صندوق اعتباری هنری تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

امیدوارم که برای همیشه، اندیشه‌مان از نفوذ پلیدی‌ها و افکار منحرف کننده و منفی پاک بماند و خبرنگاران بتوانند با خیال راحت تری قلم بزنند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا