اجتماعیفرهنگی

چگونه اهدافمان را اولویت‌بندی کنیم؟

خبرمهم: اولویت‌بندی اهداف هم کار سختی است و هم در صورت انجام ندادن آن، یاس و ناامیدی را به زندگی خویش وارد می کنیم. پس بهتر است برای آن که بتوانیم برنامه زندگی خویش را مدیریت کنیم و از تشویش و استرس به دور باشیم، اهداف را اولویت‌بندی کنیم.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، «هنگامی که لیست خود را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید که چه کاری را باید انجام دهید و پس از آن چه کاری را باید بکنید. از این که بگذریم، هنگامی که کارهایتان را اولویت بندی می کنید، متوجه می شوید کدام کار مهم‌تر و کدام کار از اهمیت کم تری برخوردار است.

اولویت بندی اهداف به چه معناست؟

با این که اموزش اولویت بندی به تنهایی احتیاج به سری مقالات جداگانه دارد ولی یک تعریف کلی از آنرا به شما می گوییم تا بهتر بدانید به چه دلیل باید در هدفگذاری های خویش اولویت بندی کنید. به موارد زیر توجه کنید:

این که شما بدانید وقتی می‌خواهید خودرویی را به‌عنوان یک هدف برای خویش انتخاب کنید ولی حتی با وجود داشتن شرایط خرید، رسیدن به آن را به گونه آگاهانه به تعویق بیندازید نوعی اولویت بندی در اهداف است.

این که پس از رسیدن به یک هدف بتوانید سریعاً هدف بعدی خویش را به گونه هوشیارانه انتخاب کنید نوعی اولویت بندی در هدف گذاری است.

این که بتوانید هدفی را برای خویش تشخیص دهید که رسیدن به آن بهتر و کم زحمت تر باشد و از طرفی مسیر را برای بسیاری از اهداف سایرین هموار کند نوعی اولویت بندی در هدف گذاری است.

تصور کنید برای رسیدن به زندگی راحت‌تر این موارد اهداف شما هستند: خرید خانه، خرید خودرو، تهیه وسایل بهتر برای خانه، خرید یکسری وسایل شخصی و مسافرت. اکنون باید ببینید کدام مورد از همه مهم‌تر است، کدام هدف بزرگ‌تر است و تأثیر بیشتر روی زندگی شما دارد؟

در این مثال به نظر می‌رسد خرید خانه بزرگ‌ترین هدف است، زیرا هنگامی که صاحب خانه شوید دیگه مجبور نیستید کرایه خانه بدهید و می توانید با پس انداز کرایه خانه راحت تر به سایر  اهدافی که دارید برسید. به همین ترتیب باید اهداف مختلفی که دارید را یادداشت کنید و تأثیر هر کدام در زندگی تان را بررسی و به این ترتیب آنها را اولویت بندی کنید.

شاید بتوانیم اولویت های مهم زندگی مان را تعیین کنیم. در این صورت چنانچه برخی هدف های مان مخالف همدیگر باشند هم می توانیم تمرکز کنیم. باید بین انجام یک یا دو هدف کوچک و یک اولویت مهم زندگی مان انتخاب کنیم. خب مشخص است دیگر! اولویت نخست زندگی مان خیلی مهم‌تر است.

اگر هدف مان تناسب اندام است و برای رسیدن به آن خوردن غذاهای سالم، دوی ۵ کیلومتر و سه بار در هفته شنای یک کیلومتر را انتخاب کرده‌ایم، امکان دارد متوجه شویم وقت کافی برای انجام همه این کارها را با هم نداریم. پس باید اولویت بندی کنیم: اگر می خواهیم در مسابقه های دوی کشوری شرکت کنیم دوی ۵ کیلومتر نسبت به شنا مهم‌تر است. تغذیه سالم را بهتر است ادامه بدهیم، زیرا علاوه بر این که برای سلامتی مان خوب است به هدف مان هم کمک می کند.

اگر می خواهیم کتاب فروشی خودمان را تاسیس کنیم، پیش از این که کتاب و لوازم مورد نیازمان را بخرید، باید حتماً جواز بگیریم و از بابت وام هم خیال مان راحت باشد.

گام های مهم برای رسیدن به هدف

– اهداف خویش را یادداشت کنید

– روبروی هر کدام از اهداف اصلی خویش وقت و زمان مقرری بنویسید.

– موانعی را که برای رسیدن به هدفتان باید با آن ها رو به رو شوید، شناسایی کنید.

– سه مورد از اهداف بسیار مهم را برای خویش انتخاب کنید

– بدانید که شما چرا می خواهید به این اهداف دست پیدا کنید

– اهدافی را که اهمیت دارند را طبق یک برنامه زمانی معلوم اولویت بندی کنید

– اهداف و اقدامات خویش را در جایی که قابل رویت است، به نمایش بگذارید

– آنها را اجرا کنید

– هر روز تنها بر روی مهم ترین کار همان یک روز تمرکز کنید این کلید مدیریت زمان است.

– پیگیری پیشرفت اهداف./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا