اجتماعیاقتصادی

سکه روی پله ۱۱ میلیون تومان نشست/ علت روزهای قرمز این هفته بورس چه بود؟

خبرمهم: در اولین هفته مرداد ۹۹ بازار ارز با افزایش قیمت مواجه بود اما بازار سرمایه به روند نزولی خود همانند هفته گذشته ادامه داد.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  در اولین هفته مرداد ۹۹بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار بود  و نوسان چندانی نداشت همچنین بازار طلا و سکه نیز شاهد  افزایش قابل توجه ای  نبود علی رغم اینکه اونس جهانی با روند شتابان افزایش قیمت رو به رو بود اما بازار سکه  در اوایل هفته تحت تاثیر بازار ارز بود و نرخ آن با نوسان اندکی همراه بود ولی در اوخر هفته افزایش قیمت سکه و طلا شدت گرفت  . طلا با ۱۱.۷ و سکه ۱۰درصد رشد مثبت پربازده‌ترین بازار مالی بودند.

اما در میان بازار‌های مالی، کمترین سود نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد؛ به این ترتیب بازار سرمایه با ۰.۱درصد رشد مثبت کم‌ بازده‌ترین بازار هفته اول مرداد ماه بود و سرمایه گذاران منتظر رشد بیشتر شاخص بازار سرمایه در روزهای آینده  هستند.

افزایش ۵۰۰ تومانی  دلار و یورو

در نخستین هفته مرداد ۹۹  بازار ارز با نوسان‌های شدید نرخ ارز مواجه نبود و در اولین روز هفته دلار با قیمت ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان و یورو نیز با نرخ  ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان در تابلو‌های صرافی‌های مجاز خود نمایی می‌کرد. نرخ دلار و یورو در روز‌های بعدی نیز تغییر نکرد، اما در سومین روز هفته نرخ آن‌ ۲۰۰ تومان افزیش یافت و دلار با قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان  و یورو نیز به رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

ثبات قیمت نرخ ارز ادامه داشت  تا اینکه در آخرین روز کاری  به نرخ دلار و یور ۳۰۰ تومان افزوده شد و به ترتیب به قیمت۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شدند.

سکه از کانال ۱۱ میلیون تومان عبور کرد

در هفته اول مرداد ۹۹ در ساعات اولیه معاملات  سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود ازایش قیمت در روز‌های ابتدایی هفته اندک بود، اما در اواخر هفته بازار تحت تاثیر افزایش نرخ  اونس جهانی قرار گرفت  و نرخ سکه از کانال ۱۱ میلیون تومانی عبور کرد و در آخرین روز هفته با افزایش  حدود ۸۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت 

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش   حدود  ۱۱۰ هزار تومانی  نسبت به اوایل هقته از کانال یک میلیون تومان عبور کرد و به رقم یک میلیون و ۷۶ هزار تومان رسید.

علت افزایش انس جهانی چه بود؟

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:در این هفته نرخ طلا و سکه روند افزایش داشته است  و انس جهانی نسب به اولین روز هفته به طور متوسط حدود ۳۴ دلار افزایش داشته است.

او افزود: اصلی ترین علت افزایش انس جهانی شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا است چرا که پیش بینی ها حاکی از آن بود که اونس جهانی تا پایان سال میلادی به ۲  هزار دلار پیش رود اما روند افزایش قیمت  نیز با سرعت بیشتری پیش رفت و این امر در آینده نزدیک تر  محقق خواهد شد.

بذر افشان تصریح کرد: با افزایش شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف، افراد برای حفظ سرمایه خود به سمت خرید  طلا و سکه روی آورده اند  که همین امر سبب شد تا قیمت انس جهانی زود تر از پیش بینی ها  افزایش یابد.

دبیرهیات مدیره  اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران اظهار کرد: افزایش انس جهانی بر بازار داخل نیز تاثیر گذاشت و سبب افزایش قیمت طلا و سکه شد.

تقاضا برای خرید سکه کاهش یافت 

او بیان کرد: تقاضا برای خرید سکه در روزهای ابتدایی هفته افزایش یافته بود اما  از روز سه شنبه (۷مرداد) به دلیل افزایش شدید قیمت  تقاضا کاهش یافت.

بذر افشان گفت: از عوامل تاثیز گذار بر قیمت  طلا و سکه نرخ ارز است که با کنترل بیشتر بانک مرکزی  از نوسان کمتر برخوردار خواهد بود  و قیمت طلا و سکه نیز نوسان کمتری خواهد داشت  که در پی آن مردم راحت تر می توانند به معاملات خود بپردازند.

با توجه به افزایش قیمت طلا و سکه، قدرت خرید مردم برای خرید مصنوعات طلا حدود ۸۰درصد کاهش افته است که اگر حذف مالیات بر ارزش افروده تحقق یابد سهولت برای خرید مصنوعات طلا افزایش میابد چراکه مالیات بر ارزش افزوده حدود ۹ درصد هزینه اضافه برای خریدار ایجاد می کند.

کاهش نقدیگی عامل ریزش شاخص بورس 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در اولین هفته مرداد شاهد اُفت شاخص بورس بوده ایم که علت آن را می توان به نزدیک شدن شاخص بورس به مرز ۲ میلیون واحد دانست که بورس  بعد از  یک دوره  رشد بلند مدت شاخص کل  نیاز به اصلاح و همگن سازی ارزش سهام ها را دارد که این بازه استراحت در بازار سرمایه امری طبیعی بوده است.

دارابی بیان کرد: در حال حاضر باید این مسئله را در نظر گرفت که  در این هفته شاهد فروش سهام عدالت بوده ایم که همین امر سبب شد که مقدار زیادی از حجم نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود که همین امر عاملی بر ریزش شاخص بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نوسان همراه همیشگی بازار ارز بوده است و این تصور که برخی در دوران استراحت بازار سرمایه اقدام به خرید میزان زیادی سهام کرده تا به امید اینکه بعد از این دوره با قیمت بیشتر بفروشند همیشه محقق نخواهد شد چراکه در مواقعی نرخ  برخی از سهام ها بعد از دوران اصلاح قیمت کاهش میابد و چگونگی خرید سهام در دوران اصلاح قیمت بستگی به اطلاعات و درک سهامداران از بازار است و نباید فراموش کرد که ریسک در بازار سرمایه همیشه وجود دارد.

او در پایان گفت: امیدواریم  با افزایش ورود نقدینگی به بازار سرمایه حجم از دست رفته آن جبران شود که در این صورت پیش بینی می شود با پایان دوران استراحت بازار سرمایه روند افزایشی به خود بگیرد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا