اجتماعیسلامت

واکنش به داروی منسوب به امام کاظم (ع) در مداوای کرونا

خبرمهم: رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران از جعلی بودن داروی منتسب به امام کاظم (ع) در درمان بیماران کرونایی خبر داد و گفت مدعیان اثربخشی این دارو مستنداتی برای ارائه آن نداده‌اند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  حسین رضایی‌زاده رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر ستاد طب ایرانی و مکمل کرونا بیان کرد: داروی منتسب به امام کاظم (ع) در کمیته علمی دارویی ستاد کرونا مطرح نشده است. وزارت بهداشت متولی یا متصدی مطالعات بالینی و صدور مجوز نیست، بلکه متولی موضوع سلامت است و در این حوزه وظیفه‌اش نظارت است و خود نمی‌تواند مدعی دارویی شود و خود نیز آن را ارزیابی و تایید کند و به فروش برساند.

وی ادامه داد: باید همیشه یک شخص حقیقی یا حقوقی وجود داشته باشد که مدعی چیزی بوده و ادعای خود را اثبات کند. مراجع اثبات آن مشخص است و در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مسیر مشخصی دارد. به طوری که پروپوزال نوشته می‌شود، بعد بررسی و داوری می‌شود و کد اخلاق دریافت می‌کند و در سامانه‌ای به نام سامانه کارآزمایی بالینی ایران ثبت ‌شده و نتایج بررسی و داوری می‌شود.

در نتیجه اگر نتایج مثبت بود، تایید می‌شود و شخصی که متولی آن پژوهش بوده براساس آن پرونده دارویی تشکیل می‌دهد و آن به سازمان غذا و دارو می‌رود و دارو مجوز دریافت می‌کند.

رضایی‌زاده افزود: داروی امام کاظم (ع) داروی عامی محسوب می‌شود که در منابع سنتی ما آمده است و لزوما این دارو طب اسلامی محسوب نمی‌شود و در کتاب‌های طب سنتی ما آمده است. در یکی از این کتاب‌ها اشاره شده است که فرمولاسیون این دارو منتسب به امام کاظم (ع) است؛ یعنی سندیت روایی از آن سمت ندارد و در منابع طب سنتی اشاره شده و به همین دلیل به داروی امام کاظم (ع) مشهور شده است.

رئیس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: واقعیت این است که هم مردم عادی که پزشک نیستند و هم جامعه علمی نبت به چنین چیزی حساس می‌شوند؛ یعنی در همان ابتدا یک بار منفی ایجاد می‌کند که مگر می‌شود دارویی همه بیماری‌ها را خوب کند و اگر قرار است بیماری‌ها را درمان کند، مدرکش کجاست؟ روی چه حسابی این دارو می‌تواند این کار را انجام دهد و کسی که ادعا می‌کند باید مدرک و سند برای آن بیاورد.

در نتیجه یک داروی سنتی اگر خواسته باشد مطرح شود باید مدرک داشته باشد و بگوییم این دارو قبلا مجوزش گرفته ‌شده و در کارآزمایی‌های بالینی موثر بوده است. در مورد داروی یادشده هیچ سند علمی وجود ندارد و باید بگوییم ادعای درمان کوویدـ۱۹ به وسیله آن کذب است.

وی خاطرنشان کرد: این‌که چرا این دارو مدعی خاصی ندارد دلیلش مشخص است. افرادی که در فضای مجازی ادعا کردند این دارو در درمان کرونا تاثیر دارد و بعد به شکل غیررسمی آن را تولید کرده و غیررسمی آن را نیز می‌فروشند یعنی یک بازار دارویی غیررسمی راه انداخته‌اند که این اقدام غیرقانونی است./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا