اجتماعیسلامت

ماسک با قیمت مصوب به دست داروخانه‌‌ها نمی‌‌رسد/چرا وزارت صنعت میلیون‌ها ماسک دپوشده را عرضه نمی‌کند؟

خبرمهم: نایب رئیس انجمن داروسازان با بیان این‌‌که ماسک با قیمت مصوب به دست داروخانه‌‌ها نرسیده است، با انتقاد نسبت به توزیع ماسک‌‌ها در فروشگاه‌‌ها هشدار داد: ممکن است بسیاری از این ماسک‌‌ها در کارگاه‌‌های خانگی تولید شوند و احتمال آلودگی آن‌‌ها وجود دارد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، دکتر سیدعلی فاطمی؛ در خصوص معضل قیمت بالای ماسک در داروخانه‌‌ها اظهار کرد: وزارت بهداشت وظیفه نظارت بر کیفیت ماسک را دارد و لجستیک، تأمین و تولید بر عهده وزارت صنعت است؛ ماسک‌‌هایی که در ایران تولید می‌‌شوند دو دسته‌‌اند؛ یک دسته ماسک‌‌های صنعتی که تمام لایه‌‌هایی که برای ماسک استفاده می‌‌شود باکیفیت، کاملاً استریل و پرس شده هستند و فقط به بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی داده می‌‌شوند زیرا کادر درمان آسیب‌‌پذیری بسیار زیادی نسبت به ویروس کرونا دارند.

وی افزود: از زمان شیوع کرونا در کشور بسیاری از کارگاه‌‌ها برای تولید ماسک شروع به کار کردند؛ اگرچه برخی از این کارگاه‌‌ها ماسک باکیفیتی تولید می‌‌کنند اما متأسفانه برخی کارگاه‌‌ها نیز ماسک‌‌هایی تولید می‌‌کنند که ظاهر آن شبیه به ماسک‌‌های مراکز درمانی است اما وقتی لایه‌‌ها را بررسی می‌‌کنیم می‌‌بینیم که لایه ملت‌‌بلون که لایه محافظ است یا وجود ندارد یا مقدار کمی دارد و شاید بتوان گفت ۹۰ درصد ماسک‌‌هایی که در سطح جامعه به جز بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، کارایی لازم را ندارد.

فاطمی ادامه داد: در تمام جهان مرکز اصلی عرضه کالاهای سلامت محور و به طور خاص، لوازم حفاظتی، داروخانه‌‌ها هستند اما وزارت بهداشت در روزهای ابتدایی شیوع کرونا اعلام کرد که داروخانه‌‌ها مجاز به فروش ماسک نیستند؛ علت این امر این بود که وزارت بهداشت می‌‌گفت داروخانه‌‌هایی که ماسک را تأمین می‌‌کنند ممکن است قیمت‌‌های بالاتری از قیمت‌‌های مصوب داشته باشند و گران‌‌فروشی یا بحث‌‌هایی در خصوص احتکار رخ بدهد در حالی‌‌که در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نیفتاد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مسئولین اظهار می‌‌کنند که ماسک را فقط با قیمت مصوب و از داروخانه‌‌ها تهیه کنید در حالی که ماسک با قیمت مصوب به دست داروخانه‌‌ها نرسیده است!

وی در پاسخ به این سوال که علت عدم دسترسی داروخانه‌‌ها به ماسک با قیمت مصوب چیست، تصریح کرد: کارگاه‌‌های تولیدکننده ماسک می‌‌گویند فروش ماسک با قیمت مصوب به شرکت‌‌های پخش مجاز برای آن‌‌ها مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل این تولیدکنندگان ماسک را به بازار وارد می‌‌کنند و حتی به دستفروش‌‌ها نیز با قیمت ۲۴۰۰ یا قیمت بالاتر می‌‌فروشند؛ در حالی‌‌که نرخ مصوب برای فروش این ماسک‌‌ها به داروخانه‌‌ها ۱۴۳۰ تومان است.

فاطمی ادامه داد: وقتی پای صحبت این تولیدکنندگان نشستیم می‌‌گویند ورق فلزی ماسک و کش و پارچه آن افزایش قیمت داشته‌‌اند؛ از آنجا که هیچ نظارتی بر این کارگاه‌‌ها وجود ندارد نیز آن‌‌ها ماسک را به قیمت دلخواه به مردم می‌‌فروشند و این امر باعث شده بالای ۹۰ درصد داروخانه‌‌ها ماسک با قیمت مصوب دریافت نکنند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: تقاضایی که داریم این است که یک هیئت بی‌‌طرف مانند قوه قضائیه، سازمان بازرسی و … عملکرد وزارت‌‌های بهداشت و صنعت را بررسی کنند و ببینند که در خصوص ماسک‌‌ها حق با چه کسی است. اطلاعات شرکت‌‌های پخش نیز موجود است و خواهش ما این است که این امر بررسی شود که شرکت‌‌های پخش چه‌‌قدر ماسک با قیمت مصوب دریافت و آن‌‌ها را توزیع کردند.

وی با انتقاد نسبت به توزیع ماسک‌‌ها در فروشگاه‌‌ها هشدار داد: ممکن است بسیاری از این ماسک‌‌ها در کارگاه‌‌های خانگی تولید شوند و احتمال آلودگی آن‌‌ها وجود دارد. محل فروش ملزومات پزشکی در داروخانه‌‌هاست که پروانه کسب و مسئول فنی دارند و از شرکت‌‌های پخش مجاز ماسک‌‌ها را خریداری می‌‌کنند و این جای شرمساری دارد که عمده خرید ماسک توسط مردم در فروشگاه‌‌ها و نه داروخانه‌‌ها صورت می‌‌پذیرد.

وی در واکنش به اطلاعیه وزارت صمت مبنی بر دپوی ۱۸ میلیون ماسک متذکر شد: بنده وقتی مصاحبه‌‌های مسئولین وزارت صمت را پیگیری می‌‌کردم دیدم که در اردیبهشت‌‌ماه نیز به همین ۱۸ میلیون ماسک دپوشده اشاره کرده‌‌اند و این خیلی عجیب است که در پنجیمن ماه از سال نیز چنین مطلبی را عنوان می‌‌کنند. چرا این ماسک‌‌ها آزاد نمی‌‌شود و در اختیار مردم برای فروش قرار نمی‌‌گیرد؟/تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا