اجتماعیاقتصادی

افزایش سود بانکی، کنترل تورم یا افسارگسیختگی

خبرمهم: سقف‌های جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی، توسط شورای پول و اعتبار تعیین شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها موافقت گردید.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، سقف‌های جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانکی، توسط شورای پول و اعتبار تعیین شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، با افزایش انتشار گواهی سپرده عام ۱۸ درصدی توسط بانک‌ها موافقت گردید. با این اقدام بانک‌ها می‌توانند تا پایان نیمه اول سال جاری، اقدام به انتشار اوراق با سود ۱۸ درصد تا سقف ۲۰ درصد سپرده‌های بلندمدت خود کنند. این در حالی است که اکنون سود سپرده‌های یک‌ساله بانک‌ها ۱۵ درصد است و مجوز جدید، دسترسی به سود بالاتر در شبکه بانکی را تسهیل می‌کند. به‌زعم کارشناسان شاید این اقدام بانک مرکزی بتواند از سرعت انبساط پول در اقتصاد ایران بکاهد.طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر التهاب در بازار ارز بیداد کرده  و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، درصدد کاهش آثار شوک ارزی و در راستای مدیریت نوسانات ارزی است. بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی و مهار تورم  که در سال جاری به حدود ۴۰ درصد رسیده ، سیاست کنترل رشد نقدینگی و افزایش جذابیت سپرده‌های بانکی را در دستور کار قرار داده است. طبق اعلام بانک مرکزی، بعد از تصویب این طرح در شورای پول و اعتبار، انتشار ۵۰هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه در دستور کار قرار خواهد گرفت که هر ۱۰هزار میلیارد تومان آن می‌تواند ۲.۸ واحد درصد رشد نقدینگی و پایه پولی را کاهش دهد.محمد صفوی اقتصاددان و کارشناس مسائل بانکی در گفت‌وگو با «رسالت»، اقدام بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی را در جهت جمع‌آوری نقدینگی دانست و گفت: این بانک به دنبال جمع‌آوری سرمایه‌های سرگردان مردم از بازار با توجه به وجود نرخ تورم است، درحالی‌که با توجه به شرایطی که در کشور با بالا رفتن نرخ ارز وجود دارد، چشم‌اندازی برای موفقیت چشمگیر آن نمی‌رود.
وی بابیان این‌که درصد تأثیرگذاری این اقدام بانک مرکزی در اقتصاد ناچیز خواهد بود، ادامه داد: بانک مرکزی باید زودتر اقدام به انجام این کار می‌کرد. این اقدام زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که نقدینگی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری با توجه به ورشکستگی بیشتر مشاغل، را به این سمت‌وسو ببرد. این طرح بانک مرکزی برای  سرمایه‌های کوچک مناسب است، اما سرمایه‌های کلان اقدام به خرید اوراق با سود ۱۸ درصد نمی‌کنند، زیرا در وضعیت پر نوسان فعلی که ارزش پول ملی هم کاهش پیداکرده، با سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها به‌طور روزانه به سود می‌رسند.
این کارشناس بانکی بابیان این‌که تصمیم بانک مرکزی در اجرای این طرح درست است، افزود: اما درآشفته بازاری که در بازار حاکم است، تصمیم عقلایی این بانک راه به‌جایی نمی‌برد. بازارهای خودرو، ارز، طلا و سکه دارای افزایش روزانه قیمت می‌شوند به همین علت دلیلی ندارد که افراد سرمایه خود را در سپرده‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا ۶ ماه آینده به سود جزئی برسند.
صفوی بابیان این‌که بورس دارای جذابیت است، گفت: علاوه بر جذابیت باید ببینیم خروجی بورس به کجا می‌رود. ما باید افزایش نرخ سود و بورس را در رفاه جامعه و میزان صادرات و رونق تولید ببینیم ولی این‌که سرمایه در درون بورس در حال جابه‌جایی است، تأثیری در اقشار ضعیف جامعه نمی‌گذارد. درواقع این وضعیت شبیه به حبابی می‌باشد که ممکن است تا جایی بالا برود و دیگر تحمل نیاورد.
مشاور سابق مدیرعامل پست‌بانک اضافه کرد: چند شرکت خاص هستند که سهام خود را خریداری می‌کنند و درواقع عام نیستند و شرایط غیرمتعارفی دارند، اما درعین‌حال رشد می‌کنند و نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.
صفوی یادآور شد: اقدام بانک مرکزی در بالا بردن نرخ سپرده‌های بانکی ناموفق نیست، اما ارزش آن در زندگی مردم ناچیز است. اگر سیاست‌گذاری بانک مرکزی به‌گونه‌ای باشد که روش‌های دیگر پولی را تعدیل کند و ورود و خروج سرمایه به این سمت‌وسو سوق پیدا کند می‌تواند موفقیت بیشتری داشته باشد.
این اقتصاددان ادامه داد: بسیاری از بازارها که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند وضعیت افسارگسیخته‌ای دارند. سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانک مرکزی مطمئن می‌باشد، زیرا بانک مرکزی پشتیبان آن است درحالی‌که خرید طلا و ارز شاید با ضرر همراه باشد، اما سپرده سرمایه‌گذاری با ضرر همراه نخواهد بود. وی در پایان این اقدام بانک مرکزی را دارای تأثیر ضعیف در بازار ارز عنوان کرد و افزود: بالا رفتن سود سپرده‌ها تا حدود کمی می‌تواند به التهاب در نرخ دلار کمک کند، چراکه افراد باقدرت ریسک‌پذیری پایین، نقدینگی خود را به‌جای خرید کالا به بانک وارد می‌کنند./دنیای اقتصاد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا