اجتماعی

چطور آرامش و نشاط خود را در این روزها حفظ کنیم؟

خبرمهم: پنج ماه پیش شاید کمتر کسی فکر می کرد این روزها همچنان درگیری ویروس کرونا باشیم، ویروسی که در این مدت باعث شده هموطنان بسیاری بیمار شده و یا جان خود را از دست بدهند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  اگرچه از همان روزهای شروع شیوع ویروس کرونا مشخص بود این بحران تنها به سلامت جسمی مردم آسیب نمی زند و آسیب های دیگری به همراه خواهد داشت که از آن جمله می توان به آسیب های روحی و روانی ناشی از کرونا اشاره کرد.

نگرانی و ترس از ابتلا به این ویروس از یک سو و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محدودیت هایی که به دنبال بحران کرونا در جامعه افزایش یافت از سوی دیگر، بسیاری از مردم را گرفتار مشکلات روحی همچون استرس، افسردگی، وسواس فکری، ترس بیش از اندازه، هیجان و خشم کرده است.

دریا خانم ۴۲ ساله ای که این روزها از ترس کرونا همچنان تلاش می کند کمتر از خانه خارج شود، می گوید: شاید به جرأت بگویم از اسفند تا الان یک شب خواب راحت نداشته ام، همیشه نگرانم و استرس دارم، برای مادرم که بیمار است، بچه های کوچک خواهرم، همسرم که مجبور است هر روز سرکار برود و … با هر نشانه و یا حتی بدون هیج نشانه ای فکر می کنم خودم یا خانواده ام به کرونا مبتلا شده ایم. تنها کاری هم که از دستم بر می آید این است که شب و روز دعا می کنم خدا کمک کند تا از شر این ویروس نجات پیدا کنیم.

الهه مادر دو پسر ۱۲ و ۸ ساله می گوید که از شدت استرس و نگرانی از ابتلا به این بیماری، گاهی با فرزندانش بدرفتاری می کند و بعد به خاطر همین موضوع دچار عذاب وجدان شده و ساعت ها گریه می کند، اما همه اینها به خاطر این است که از سلامت بچه هایش نگران است و حتی یک لحظه هم نمی تواند از آنها غافل باشد. بچه هایی که در این سن نمی توانند در خانه بمانند و اصرار دارند برای بازی و تفریح به پارک و یا منزل اقوام و آشنایان بروند و البته هنوز بازیگوش و بی احتیاط هستند و خیال مادر از بابت رعایت موارد بهداشتی راحت نیست، آن هم وقتی در خبرها اعلام می شود بچه ها هم کرونا می گیرند.

الهام هم کارمند یکی از شرکت های خصوصی است و می گوید هر روز با اینکه با وسیله شخصی به سر کار می رود و در محیط کار هم سعی می کند توصیه های بهداشتی را رعایت کند، اما باز هم نگران ابتلا به این بیماری است. او که پدرش به تازگی یک عمل جراحی سخت را پشت سر گذاشته، اضافه می کند: هر وقت آمار روزانه فوتی ها را چک می کنم به قدری دچار ترس و نگرانی می شوم که همه ناخن ها و پوست کنار ناخن هایم را می کنم!

رزیتا دختر نوجوانی است که کرونا را اوج بدشانسی خودش در زندگی می داند و می گوید: من و دوستانم الان باید مشغول درس خواندن و آماده شدن برای کنکور باشیم و در کنار آن تفریح و اوقات فراغت هم داشته باشیم. اما امسال نه مدرسه رفتیم، نه گردش و تفریح و نه حتی دل و دماغ درستی برای درس خواندن داریم، اصلا حساب روزهایی که در خانه نشسته ایم از دست مان در رفته! خوب است این گوشی ها را داریم، هرچند اگر ساعت ها با گوشی کار کنیم باز هم حالمان خوب نمی شود و به خاطر همین همه افسرده و بی حوصله و بداخلاق شده ایم.

مهری داوری، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در جامعه باعث بروز مشکلات و اختلالات روانی برای برخی از افراد شده، اظهار کرد: بیشترین مواردی از اختلال که طی این مدت با آن مواجه بوده ایم خود بیمارانگاری، اضطراب فراگیر و وسواس جبری است که این روزها به علت شیوع ویروس کرونا سلامت مردم را تهدید می کند.

وی افزود: علت این که برخی از افراد جامعه بیشتر دچار اختلال می شوند می تواند مسائل ژنتیکی و ارثی باشد، به طوری که وقتی سابقه اختلالات روانی در خانواده ای وجود دارد، احتمال ابتلا فرد به این بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

این روان شناس بالینی با تصریح براینکه نگرانی و ترس از ویروس کرونا، تا اندازه ای عقلانی و منطقی است که بتوان هیجانات را کنترل و مدیریت کرد، افزود: در مواقع بحران، سطح هیجانات منفی افزایش پیدا می‌کند و مردم با هیجاناتی چون ترس، اضطراب و غم روبرو می شوند و ممکن است این هیجانات بر روی منطق آنها نیز اثر بگذارد و حتی توانایی شناختی و عقلانی را تحت تاثیر قرار دهد.

ترس و استرس بیش از اندازه آسیب زا است

وی تاکید کرد: ترس و اضطراب از مبتلا شدن به کرونا طبیعی است، اما ترس و استرس بیش از اندازه آسیب زا است.

داوری با بیان اینکه ترس و دلهره یک عکس العمل و یا غریزه طبیعی در مقابل مخاطرات برای انسان است، افزود: ولی زمانی که ترس و اضطراب بیش از اندازه باشد می تواند زندگی روزانه شخص را مختل کرده و از لحاظ جسمی و روحی به فرد آسیب برساند.

وی ادامه داد: اگر این غریزه طبیعی، به شکلی افراطی و غیر واقعی، موضوعات مختلف را با بزرگنمایی رصد کند، توجه و تمرکز فرد نسبت به مسئله نیز به شکلی افراطی افزایش خواهد یافت. در نتیجه، فرد به جای استفاده مفید از غریزه هشدار دهنده خود، سلامتی و بهزیستی خودش را در ورطه تهدید و آسیب خواهد انداخت.

حفظ آرامش و نشاط درونی، مهم ترین گام برای مقابله با کرونا

کارشناس ارشد روان شناس بالینی با بیان اینکه اضطراب، نگرانی و ترس می‌تواند به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف و در مقابل حتی ویروس‌های نه چندان قوی آسیب‌پذیر کند، اظهار کرد: بنابراین مهم‌ترین گام برای مقابله با کرونا، حفظ آرامش و نشاط درونی است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار ترس و نگرانی زیاد از ابتلا به ویروس کرونا هستند باید این نگرانی ها و تشویش ها را کنترل و مدیریت کرده و سعی کنند از گمانه ‌زنی نسبت به این بیماری خودداری کنند، چرا که این موضوع یکی از عوامل افزایش استرس و اضطراب محسوب می شود.

داوری توصیه کرد در این ایامی که ترس و وحشت از کرونا در جامعه موج می‌زند، افراد از پرداختن به امور مفرح و نشاط آور به هیچ عنوان غافل نشوند و افزود: به‌جای القای افکار منفی سعی در ایجاد فضایی شاد، توأم با آرامش و بدون استرس برای خود و خانواده داشته باشید، همچنین انجام ورزش‌های سبک و تغذیه مناسب در ایجاد نشاط می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

قدردان باشیم

این روان شناس بالینی در خصوص راه های افزایش شادی و نشاط در شرایط فعلی نیز گفت: یکی از این راه ها قدردان بودن است، یعنی قدر آنچه را که دارید بدانید. همین امروز چشم‌هایتان را ببندید و در تخیل خود فرض کنید کسی را که بسیار دوستش دارید از دست داده‌اید. چه حالی پیدا می‌کنید؟ حال چشم‌ها را باز کنید، آن عزیز را در زندگی خود می بینید. آیا نباید شاکر باشید و قدرشناس!؟

سلامت روان و آرامش

وی با تاکید براینکه آرامش و شاد بودن در خانواده ارتباط موزون و هماهنگ بین اعضای خانواده است، تصریح کرد: برای اینکه بفهمیم فردی سلامت روان و آرامش دارد باید ببینیم که آیا می‌تواند با اعضای خانواده و یا جامعه ارتباط برقرار کند. سلامت روان و آرامش رابطه تنگاتنگی دارند. کسانی که سلامت روان دارند در واقع آرامش دارند و با همه می‌توانند ارتباط برقرار کنند، این افراد به جای یافتن نقاط ضعف در اطرافیان سعی می‌کنند نقاط مشترک را بیابند.

زندگی درحال

داوری با بیان اینکه هر فرد امروز را با شادی و انرژی و موفقیت سپری کند تا آینده ای توأم با شادی و موفقیت داشته باشد، گفت: باید امروز را در کنار پدر و مادر، همسر و عزیزان خود خوب دریابیم تا در آینده افسوس هدر دادن عمر را نخوریم.  می‌گویند: پیران با گذشته زندگی می‌کنند و جوانان با آینده، اما زندگی را از کودکان بیاموزید که با حال زندگی می‌کنند. نه حسرت گذشته و نه حرص آینده در ذهن و زندگی کودکان جایی ندارند. بنابراین اگر امروز را که خوب دریابیم، خوب بسازیم و شاد و پرتلاش باشیم، فردای خوبی نیز می سازیم.

شوخ طبعی

این روان شناس بالینی با بیان اینکه در زندگی خیلی جدی نباشید، اظهار کرد: خشک باشید می‌شکنید، درحالی که شوخ طبعی هنر است و باید آن را آموخت. شوخ طبعی، باعث شادی خود و دیگران می‌شود، کینه و کدورت را از بین می‌برد، نشانه دوستی و صمیمیت است و موجب گرمی و آرامش روابط می‌شود.

 احترام گذاشتن

وی احترام به یکدیگر را یکی دیگر از راهکارهایی دانست که در شاد بودن همه اعضای خانواده تاثیر بالایی دارد، و افزود: اعضا خانواده به یکدیگر خرده نگیرند و همدیگر را تحقیر، قضاوت و سرزنش نکنند.

تنوع و تازگی، کلیدهای اصلی شادی

داوری با یادآوری این نکته که مغز با هیجان تحریک می شود، گفت: با فعالیت های جدید که احساس هیجان را در شما تقویت می کند تنوعی به زندگی خود بدهید و زندگی را از حالت رکود و روزمرگی خارج کنید. اگر لازم است تغییرات کوچکی در کارتان بدهید، به دنبال علایق تازه ای بروید، کاری را که مدت ها دوست داشتید شروع کنید، کمی به ظاهر خود برسید و سفری را با خانواده برنامه ریزی کنید.

روی بهترین ها اصرار نداشته باشید

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با بیان اینکه کمال گرایی و زیاده خواهی افراد را برای همیشه از شاد زیستن محروم می کند، تصریح کرد: برای افراد کمال گرا هر چیزی که به دست می آورند به زودی ارزش خود را از دست می دهد و به دنبال چیز دیگری می روند.

افزایش انرژی خانواده

وی با تاکید بر افزایش انرژی خانواده در این روزها، توضیح داد: از خود و افراد خانواده سوال کنید چه چیزی انرژی و روحیه شما را بالا می برد؛ تغییر در نوع تغذیه، محیط زندگی و شاید کمی ورزش. وقتی که انرژی بیشتری داشته باشید، روحیه بهتری نیز خواهید داشت و در نتیجه روزهای بهتری را سپری می کنید./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا