اجتماعیسلامت

در این ۳ مکان حتما کرونا می‌گیرید

خبرمهم: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بررسی ها نشان می دهد مراسمات عزا و عروسی، مسافرت و شرکت در جمع های خانوادگی سه عامل اصلی ابتلا به کرونا است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری گفت: در کشور ما موارد ابتلاهای اخیر به دلیل برگزاری مراسمات عروسی و عزا بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیشترین ابتلاها از این مراسم ها بوده است و عامل دوم مسافرت ها هستند و در نهایت مهمانی های خانوادگی و دست جمعی که این موضوع هم مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: رعایت دقیق و نظارت بر پروتکل های بهداشتی اولویت جدید وزارت بهداشت است و همه سازمان ها و ارگان ها و همچنین نظارت مردمی می توان در درست عمل کردن به این موضوع منجر شود.

رئیسی ادامه داد: افرادی که از ابتلای خود به ویروس کرونا مطلع هستند لطفا در خانه بمانند و از حضور در اجتماعات و جمع ها خوددار یکنند زیرا این نکته برای کنترل ابلتلا افراد به بیماری موثر است.

وی گفت: باید برنامه ریزی کرد تا در کنار زندگی و ادامه کسب و کار رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم. زدن ماسک مهم تر از این است که چه نوع ماسکی استفاده می کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: باید سبک زندگی ما به سمت استفاده از ماسک برود.

رئیسی ادامه داد: کشور ما نیاز به بازیافت ماسک و زباله ندارد و بهتر است افراد در منزل ماسک پارچه‌ای در منزل تولید کنند و اگر قرار است ماسک خریداری کنند از اماکنی که اطمینان وجود دارد ماسک خریداری کنند.

وی ادامه داد: این موضوع در فروردین ماه که ماسک کم بود هم در کشور ما مشاهده می‌شد که برخی ماسک‌ها را بازیافت می‌کنند اما بازیافت ماسک در کشور ما این موضوع صحت ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند هرچند برخی بهداشت را رعایت نمی‌کنند، اگر صنفی رعایت نکرد با توجه به شاخص‌های نظارتی جرایم مختلفی برای متخلف در نظر گرفته شده است و پلمپ از دو روز الی یک ماه است.

رئیسی گفت: بازرسان درحال نظارت هستند و بر فعالیت اصنفا نظارت دارند و نتیجه کارها گزارش خواهد شد و نظارت و برخورد با متخلفان با همکاری قوقه قضائیه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موج دوم بیماری گفت: موج دوم به این معنی است که در یک منطقه دوباره بیماری شایع شود، به طور مثال شهرهای قم و گیلان هنوز به وضعیت اسفند نرسیده‌اند، آمار جمعی کشور نشان می‌دهد شاهد افزایش موارد هستیم و استان‌ها و شهرهای مختلفی به غیر از شهرهایی که قبلا درگیر بودند درگیر شده‌اند و رفتار و گردش ویروس به گونه‌ای است که استان‌هایی که قبلا درگیر بودند درحال حاضر درگیری با ویروس بیشتر شده است.

رئیسی در پاسخ به شرایط برگزاری مراسم‌های محرم و سفر گفت: هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد احتمال شیوع بیماری بالاست و برای آن شاخص در نظر گرفتیم اول اینکه افراد از ماسک استفاده نکنند، تجمع در فضای بسته و بدون تهویه باشد، مدت زمان حضور فرد زیاد باشد، بنابراین مهم است که میزان تجمع هرچه بیشتر باشد احتمال ابتلا بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: در مورد برگزاری مراسم‌های محرم در کمتیه امنیتی اجتماعی وزارت کشور بحث خواهد شد و هفته آینده روز شنبه این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تعطیلی سینماها، مساجد، نماز جمعه و مشاغل سه و چهار در شهر تهران اعلام شد، برای شهر تهران درخواست‌های محدودیت دیگری وجود دارد، موضوع کاهش کارکنان ادارات دولتی به دلیل بحث کاهش ترافیک و تراکم مترو وجود دارد، در تهران به دلیل اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی ما ضعیف است با مشکلاتی مواجهیم.

وی افزود: یکی از معضلات این است به محض لغو طرح ترافیک هوا آلده می‌شود و مرکز شهر قفل می‌شود، فردی که در تاکسی یا با ون تردد می‌کند زمان رسیدن به مقصد بالاتر می‌رود و شانس بیماری بالاتر می‌رود و از سوی دیگر برای آمبولانس‌ها مشکل ایجاد می‌شود و راه حل مشکل این نیست، در حال حاضر منطقی‌ترین راه افزایش حمل و نقل عمومی است که در کوتاه مدت شدنی نیست.

رئیسی خاطرنشان کرد: ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به دلیل حضور کارکنان دولتی است، ۲۷ درصد به دلیل افرادی که برای کار ضروری حضور پیدا می‌کنند یکی از راه‌ها کاهش ساعات اداری و استفاده از آموزش الکترونیک و خرید الکترونیک است هرچند در این زمینه ضعف داریم و باید تقویت شوند.

وی ادامه داد: روزانه تا ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم در اسفند و اردیبهشت و این تماس‌ها رفته رفته به ۳۰ هزار تماس رسید و تعداد نیروها کاهش یافت الان با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا تعداد کاربران اضافه شود.

رئیسی گفت: در اردیبهشت میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته بسیار کاهش یافت اکنون تعداد مراکز افزایش یافته است، مراکز ۱۶ ساعته شهر تهران الان به ۹۴ مرکز رسیده است. صرفا نیازی نیست از طریق سامانه ۴۰۳۰ به این مراکز مراجعه کنند و افراد می‌توانند به صورت مستقیم به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا