اجتماعیسلامتفرهنگی

چرا برخی کودکان مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؟

خبرمهم: یک روانشناس کودک با بیان اینکه والدین الگوی تمام نمای رفتاری فرزندانشان هستند، گفت: میزان رعایت مسائل بهداشتی توسط والدین و اینکه آن‌ها چطور با استرس و اضطراب ناشی از کرونا کنار می‌آیند بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، یک روانشناس کودک و نوجوان ضمن ارائه راهکار‌هایی جهت نحوه آموزش رعایت نکات بهداشتی به کودکان گفت: میزان رعایت موارد بهداشتی در بزرگسالان و نحوه مقابله آن‌ها با استرس و اضطراب ناشی از کرونا، تاثیر زیادی بر میزان توجه کودکان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی دارد.

او با بیان اینکه والدین الگوی تمام نمای رفتاری فرزندانشان هستند، گفت: میزان رعایت مسائل بهداشتی توسط والدین و اینکه آن‌ها چطور با استرس و اضطراب ناشی از کرونا کنار می‌آیند بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه میزان رعایت موارد بهداشتی و نحوه مقابله با استرس و اضطراب ناشی از کرونا در والدین، تاثیر زیادی بر میزان توجه کودکان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی دارد، به والدین توصیه کرد که در شرایط فعلی استرس خود را کنترل کنند، زیرا والدینی که استرس و اضطراب خود را کنترل می‌کنند، راحت‌تر می‌توانند به فرزندان خود رعایت نکات بهداشتی را یادآوری کنند، این درحالیست که والدینی که با استرس و اضطراب درگیرند، کودکانشان را نیز درگیر استرس می‌کنند.

این روانشناس در ادامه در راستای فرزندپروری سالم در شرایط کرونا به والدین و مراقبان کودک توصیه کرد که زمان معینی از روز را با کودک سپری کنند و بازی‌ها و کار‌هایی که کودک به آن علاقه دارد را انجام دهند، در این شرایط نیز می‌توان نکات و مسائل بهداشتی از جمله شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و روش‌های پیشگیری را به آن‌ها آموزش داد، اعتماد به نفس کودک را افزایش و احساس امنیت را در او ایجاد کرد. البته کمیت زمانی اهمیتی ندارد، بلکه کیفیت رابطه مهم است.

او همچنین از والدین خواست که به صحبت‌های فرزندان خود با صبر و حوصله گوش دهند و از طریق کتب آموزشی و تصاویر مرتبط با مسائل بهداشتی با یکدیگر مطالعه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره کودکانی که از رعایت کردن مسائل بهداشتی خسته شده‌اند، اظهار کرد: هنگامی که کودکان برخی از نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ممکن است والدین خشمگین شوند، لازم است آن‌ها خونسردی‌شان را حفظ کنند تا محیط مثبت و امنی در خانه حاکم باشد. همیشه با استفاده از جملات مثبتی مانند «باید دست‌هایمان را بشوئیم، باید بهداشت را رعایت کنیم و…» و در قالب بازی، موسیقی، نمایش، نقاشی و… موارد بهداشتی را به کودک‌شان گوشزد کنند، این درحالیست که گوشزد کردن نکات بهداشتی به همراه خشم و عصبانیت موجب خستگی کودک می‌شود؛ در واقع در این حالت، کودک میان اینکه والدینش را راضی نگه دارد یا مسائل بهداشتی را رعایت کند سردرگم می‌شود. همچنین در زمانی که کودک نکات بهداشتی را رعایت می‌کند نیز والدین باید کودکشان را تحسین کنند، این عمل به کودک اطمینان خاطر می‌دهد که والدین‌اش به او توجه دارند.

این روانشناس در ادامه به تاثیر برنامه‌ریزی روزانه بر رفتار کودکان اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی روزانه منظم موجب شکل‌گیری احساس امنیت در والدین و کودک می‌شود، تاکید می‌شود که در این برنامه‌ریزی والدین ورزش را مدنظر داشته باشند، چراکه ورزش موجب کنترل استرس و تخلیه انرژی کودک می‌شود.

وی همچنین وضع قوانین در خانواده را یکی دیگر از راه‌های فرزندپروری در زمان کرونا تلقی کرد و یادآور شد: والدینی که در دوران کرونا با فرزندانشان دچار مشکل شده‌اند و نمی‌دانند چطور باید با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند می‌توانند با وضع قوانین در خانه این مشکل را برطرف کنند؛ با در نظر گرفتن قوانینی در خانواده، والدین می‌توانند مسئولیت‌پذیری و انضباط را به فرزندشان آموزش می‌دهند.

او در ادامه بدرفتاری در کودکان را یکی از رفتار‌های طبیعی عنوان کرد و گفت: بدرفتاری زمانی بروز می‌یابد که کودک گرسنه، خسته یا بی‌حوصله است و در حال یادگیری مهارت جدیدی است. ماندن در خانه آن هم به مدت طولانی می‌تواند منجر به بدرفتاری کودک و درنهایت بروز خشم و عصبانیت در او شود. در این حالت شاید والدین به طور ناخودآگاه عصبانی و پرخاشگری کنند، اما بهتر است برای کاهش تنش، ابتدا به رفتارهاری پرخاشگرانه خود توجه و خود را آرام کنند، سپس علت بدرفتاری کودک را بررسی و توجه او را به موضوعی سرگرم‌کننده جلب کنند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا