اجتماعیسلامت

مضرات خم شدن سر هنگام استفاده از «موبایل» و «رایانه»

خبرمهم: یک فیزیو تراپیست گفت:هنگام استفاده از موبایل و رایانه و خم شدن سر به میزان 50 درجه، می‌تواند فشاری تا 26 کیلوگرم به ستون مهره‌ها تحمیل کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، یک فیزیوتراپیست با تأکید بر اینکه هنگام استفاده از تلفن همراه و کامپیوتر درد و مشکلات گردن را جدی بگیرید،گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و شیوع ویروس کرونا که باعث شده خیلی از فعالیت‌ها از طریق فضای مجازی پیگیری شوند؛میزان استفاده از تلفن همراه و تبلت وکامپیوتر به مراتب بیشتر از قبل شده است .

وی ادامه داد: کاربران باید نکات بهداشتی و نحوه صحیح استفاده از این وسایل را مورد توجه جدی قرار دهند؛ چراکه در غیر این صورت در دراز مدت عوارض بسیار جدی به دنبال خواهد داشت.

این فیزیوتراپیست افزود: اکثر کسانی که از موبایل و کامپیوتر استفاده می‌کنند متاسفانه طریقه استفاده صحیح از آن را یا نمی‌دانند یا چنان غرق در فضاهای مجازی می‌شوند که فراموش می‌کنند اصول لازم را رعایت کنند که این امر باعث آسیب به گردن و به دنبال آن ستون مهره‌ها، بروز درد و محدودیت‌های ناشی از آن می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران متذکر شد: در حالت طبیعی سر باید بالای گردن و بدون زاویه قرار گیرد تا تعادل وزنی آن به طور نرمال حفظ شود.

او خاطرنشان کرد: در استفاده‌های طولانی مدت و عدم رعایت اصول بهداشتی سر به جلو و پایین خم می‌شود و گردن را مجبور می‌کند وزنی به مراتب بیشتر از حالت طبیعی تحمل کند که خود به مرور باعث ضعیف شدن عضلات و به دنبال آن درد و در نهایت فشار نامتعارف به ستون مهره‌های گردنی و حتی تخریب آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: هرچه این عادات غلط بیشتر باشد، میزان تخریب هم بیشتر و صدمات ناشی از آن وسیعتر می‌شود و تا حدی که در خم شدن سر به میزان ۵۰ درجه به سمت پایین  می‌تواند فشار وحشتناکی تا ۲۶ کیلوگرم به ستون مهره ها تحمیل کند که این امر باعث انقباض مداوم عضلات گردن و به دنبال آن درد، حس ناخوشایند سوزن سوزن شدن در ناحیه گردن و نواحی اطراف آن می‌شود.

این فیزیوتراپیست ابراز داشت: بهترین درمان برای این مشکل پیشگیری است که کاربران باید حتما مدنظر قرار دهند که از استفاده طولانی مدت در هر مرحله حتما پرهیز کرده و حتما هرازگاهی حین استفاده از موبایل و کامپیوتر به سرو گردن خود استراحت داده و تنفس عمیق انجام دهند.

ویتصریح کرد: همچنین در صورت بروز عارضه، افراد باید تمرینات تقویتی عضلات گردن را انجام دهند که برای آگاهی از نوع  تمرینات و نحوه صحیح انجام آن می‌توانند با فیزیوتراپیست خود مشورت کنند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا