اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

امکان ابتلا به کووید ۱۹ از راه چشم وجود دارد؟

خبرمهم: افراد به طور معمول کروناویروس جدید را از طریق دهان و بینی به یکدیگر منتقل می‌کنند. اما آیا امکان انتقال این ویروس از راه چشم‌ها نیز وجود دارد؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، از زمان آغاز همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده از ماسک و پوشش‌های حفاظتی را به عنوان اولین اقدام برای حفظ ایمنی و سلامت معرفی کرد چرا که رایج‌ترین راه انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق تماس فیزیکی و ترشحاتی است که ممکن است به دهان و بینی راه پیدا کنند.

اما این پرسش مطرح است که آیا امکان انتقال ویروس از طریق چشم‌ها نیز وجود دارد؟

این پرسش زمانی مطرح شد که «جوزف فیر» یک ویروس شناس پس از یک سفر هوایی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شد. به گفته وی کادر پرواز به ماسک مجهز نبودند این درحالیست که او ماسک و دستکش داشته اما به هیچ وسیله محافظتی از چشم مجهز نبوده است.

وی گفت: احتمال می‌رود که انتقال بیماری از طریق چشم‌ها بوده باشد و به همین دلیل استفاده از پوشش‌های محافظتی برای ایمن نگه‌داشتن چشم‌ها توصیه می‌شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، درحالیکه این ویروس شناس معتقد است افراد باید از چشم‌های خود محافظت کنند بیشتر کارشناسان در این رابطه اطمینان ندارند چرا که اطلاعات بسیار ناشناخته‌ای در مورد این بیماری وجود دارد و محققان هنوز در تلاش برای فهم چگونگی انتقال بیماری از طریق چشم‌ها هستند.

با این حال شماری از متخصصان از جمله پروفسور “الیا دوه” از دانشکده پزشکی جانز هاپکینز می گویند چنانچه قطرات تنفسی فرد آلوده از طریق عطسه سرفه و حتی حرف زدن در محیطی پراکنده شود، چشم ها نیز در معرض آلوده شدن هستند به ویژه وقتی فرد چشم های خود را با دستانش لمس کند. متخصصان معتقدند که به لحاظ بیولوژیکی احتمال انتقال آلودگی از این طریق وجود دارد. با این حال انجام مطالعات دقیق‌تر در این زمینه ضرورت دارد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا