اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

مهلت یک‌ماهه مشمولان سهام عدالت برای انتخاب نحوه آزادسازی سهام/ ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومان

خبرمهم: رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در راستای ابلاغ مقام معظم رهبری مهلت یک‌ماهه برای مشمولان سهام عدالت در سامانه این سهام برای انتخاب نحوه آزادسازی و مدیریت سهام عدالت درنظر گرفته شده است، گفت: ارزش سهام یک میلیونی عدالت به ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در راستای ابلاغ مقام معظم رهبری مهلت یک‌ماهه برای مشمولان سهام عدالت در سامانه این سهام برای انتخاب نحوه آزادسازی و مدیریت سهام عدالت درنظر گرفته شده است، گفت: ارزش سهام یک میلیونی عدالت به ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

علیرضا صالح رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی امروز در جمع خبرنگاران در محل این سازمان گفت: در پی ابلاغیه مقام معظم رهبری مبنی بر اجازه آزادسازی سهام عدالت، سایت مربوطه درسازمان به نشانی samanese.ir از امروز باز شده و مشمولان سهام عدالت یک ماه فرصت دارند در این سامانه وارد شده،‌ ارزش سهام و شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود را ببینند و دو گزینه دارند که باید انتخاب کنند، یا به صورت مستقیم مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرند، یا اینکه غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی انتخاب می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بیش از ۱۰ برابر شده و تقریباً به ۱۱ میلیون تومان رسیده و این نشان می‌دهد دولت در این مدت به صورت شایسته، اموالی که از مردم نزد دولت ودیعه بوده، مدیریت کرده است.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت را دو سال قبل دولت به مجلس ارسال کرد، اما برای آزادسازی آن منتظر بودیم که با توجه به اینکه طرح اعطای سهام عدالت با اذن رهبری بوده، منتظر بدیم اجازه رهبری گرفته شود تا این سهام آزاد شود و مالکیت و مدیریت سهام عدالت که ارزش آن در حال حاضر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شده است را به مردم واگذار کنیم و در ابلاغیه شب گذشته مقام معظم رهبری این اجازه به دولت داده شد و دولت هم عزم کافی دارد که این آزادسازی انجام شود.

صالح این را هم گفت: سهام عدالت که از سال ۸۵ به مردم واگذار شد، برای دو دهک مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی با ۵۰ درصد تخفیف ارائه شد و طی ۱۰ سال گذشته از محل سود سهام این شرکت‌ها، بقیه اقساط واصل شد، بنابراین سهام عدالت این دو دهک یک میلیون تومانی کامل است که ارزش آن الان به حدود ۱۱ میلیون تومان یعنی ۱۱ برابر شده است.

وی گفت:‌ همچنین ۳۶ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند که سود این شرکت‌ها طی سه سال گذشته به خزانه واریز شده و سازمان خصوصی‌سازی هم در سه مرحله سود سهام عدالت را به مردم واگذار کرده است.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: کل سهامداران عدالت که بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار مشمول هستند، با کد ملی مشخص هستند و اطلاعات آنها در سامانه سهام عدالت به صورت کامل وجود دارد. سهام متعلق به هریک از این افراد و شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سامانه موجود است.

وی گفت: سود پرداخت شده به سهامداران عدالت در پی این سه سال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که به مشمولان سهام عدالت پرداخت شده، به گونه‌ای که سود مرحله اول برای هر سهم یک میلیونی ۱۵۰ هزار تومان در مرحله دوم ۱۷۵ هزار تومان و مرحله سوم که در اسفند ۹۸ انجام شد، برای هر سهم یک میلیونی ۲۰۵ هزار تومان واریز شد و برای دارندگان سهام کمتر به همان نسبت سود کمتری پرداخت شده است.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی این را هم گفت: تاکنون حدود ۵ میلیون سهامدار عدالت شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند و در نتیجه سود سهام عدالت هم دریافت نکردند که البته پول آنها نزد سازمان خصوصی‌سازی امانت است و ما منتظریم به محض اینکه شماره شبای هر فرد دارنده سهام عدالت جداگانه اعلام شود، بلافاصله سود سهام آنها واریز می‌شود.

صالح همچنین گفت: ‌امروز با باز شدن سامانه سهام عدالت بیش از ۵۰ هزار نفر از مشمولان وارد شدند و این سامانه ظرفیت این را دارد که تمام مشمولان را بپذیرد، البته یک ماه فرصت است و عجله‌ای برای آن نیست که یکی از گزینه‌ها را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند و اگر کسی ظرف این یک‌ماه وارد سامانه نشد، به منزله این است که مدیریت غیرمستقیم یعنی از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی می‌خواهد مدیریت کند.

صالح همچنین با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری گفت:‌ شورای عالی بورس به صورت موازی ظرف یک ماه تصمیم‌گیری می‌کند که چگونگی آزادسازی سهام عدالت در بورس انجام شود و به نظر من ظرف ۱۰ روز آینده دستورالعمل شورای بورس نهایی می‌شود که چه درصدی از سهام عدالت برای چه دوره‌ای آزاد شود. شاید اینگونه باشد که در مرحله اول ۳۰ درصد سهام البته بعد از شش ماه آزاد شود، اما به هر حال شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت.

وی گفت: کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب می‌کنند، باید دانش و مدیریت کافی از بورس داشته باشند و یک آموزش مختصر نیز در سایت قرار می‌دهیم.

وی گفت:‌مردم دقت کنند اگر کسی گزینه مستقیم و یا غیرمستقیم را در سامانه سهام عدالت انتخاب کند،‌دیگر امکان برگشت وجود ندارد، چون سهام او مشمول معاملات ثانویه سهام و مالیات می‌شود، بنابراین با دقت گزینه مدیریت مستقیم و یا غیرمستقیم را انتخاب کنند، هیچ عجله‌ای هم نیست، یک ماه فرصت درنظر گرفته شده، پهنای باند سایت هم به اندازه کافی وجود دارد.

وی تأکید کرد: امسال با اجازه مقام معظم رهبری ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی و سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت وارد بورس تهران می‌شوند و به تعداد سهامداران موجود در بورس، حدود ۵۰ میلیون نفر اضافه می‌شود که بورس تهران از نظر تعداد معامله‌گران در دنیا اول می‌شود.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: دو دهک کمیته امداد و سازمان بهزیستی برگه سهام یک میلیونی دارند و غیر از آن، ۲۵ میلیون نفر برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۰ میلیون نفر برگه‌های سهام ۴۷۸ هزار تومانی دراختیار دارند که البته ارزش هریک از این سهام حدود ۱۱ برابر شده است و برای دارنده سهام عدالت یک میلیون تومانی در سه سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان سود واریز شده است.

وی گفت: تا پایان تابستان امسال کل مشمولان سهام عدالت چه به صورت مدیریت مستقیم و یا مدیریت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سهام عدالت استانی وارد بازار سرمایه می‌شوند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا امکان ثبت‌نام  جاماندگان سهام عدالت وجود دارد، گفت:‌ میزان سهامی که در سال ۸۵ دراختیار دولت بود محدود بود، در نتیجه به ۶ دهک سهام عدالت اختصاص یافت و این فهرست بسته شد و تا سال ۹۴ ثبت‌نام این افراد تکمیل شد، اما بعد از واریز سود، این لیست بسته شد و در حال حاضر دولت سهامی دراختیار ندارد که بخواهد به بقیه افراد جامعه سهام عدالت بدهد.

وی تأکید کرد: سهام باقی مانده دست دولت کفاف این را نمی‌دهد که مشمولان جدیدی برای سهام عدالت انتخاب کنیم.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد خروج دولت از شرکت‌های سهام عدالت گفت:‌ برای آزادسازی سهام عدالت دو گزینه مدیریت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در مدیریت مستقیم خود فرد مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده می‌گیرد. در مدیریت و مالکیت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انتخاب می‌کند که طبق مصوبه سازمان بورس در مجامع الکترونیکی شرکت می‌کند و نمایندگان خود را انتخاب می‌کند، بنابراین دولت هیچ دخالتی در سهام عدالت نمی‌کند و دولت خود را از سهام عدالت خارج می‌کند.

صالح همچنین در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دولت از طریق صندوق‌های قابل معامله بورسی ای‌تی‌اف گفت: دولت می‌خواهد حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان پول مردم را در ای‌تی‌اف‌ها مدیریت کند. در گام اول چاره‌ای ندارد که خودش مدیریت این صندوق‌ها را برعهده بگیرد، اما در گام دوم، مدیریت این صندوق‌ها را به افراد دیگر واگذار می‌کند. در مورد سهام عدالت، گام اول طی ۱۲ سال گذشته برداشته شده است و اکنون گام دوم است که دولت خود را از سهام عدالت خارج  می‌کند. نباید سهام عدالت را با ای‌تی‌اف مقایسه کنیم. البته کسانی که واحدهای ای‌تی‌اف را خریداری می‌کنند، ظرف دو ماه آینده این واحدها در بورس قابل معامله می‌شود و امیدنامه و اساسنامه صندوق‌های ای‌تی‌اف هم منتشر شده است.

وی گفت:‌سهام عدالت تا امروز قابل خرید و فروش نبود. مردم می‌توانند از امروز نسبت به مدیریت و خرید و فروش خود اقدام کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت:‌ این سازمان مجری قانون است و اگر قرار باشد افراد جدیدی سهام عدالت بگیرند، باید در جایی دیگر تصمیم‌گیری شود.

صالح همچنین با بیان اینکه سرپرستان خانوار با شماره تلفن همراه به نام خود می‌توانند نحوه مدیریت سهام فرزندان و افراد تحت تکفل خود را انجام دهند، گفت:‌ در عین حال سهام عدالت هر فرد به کد ملی همان فرد تعلق دارد و سود سهام عدالت هم به شماره شبای مربوط به همان کد ملی واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: آزادسازی سهام عدالت احتمالاً اینگونه خواهد بود که ظرف شش ماه آینده بتواند تا ۲۰ درصد سهام خود را بفروشد و این به خاطر حفظ ارزش سهام عدالت است و از طرفی، بازار باید کشش داشته باشد. بازاری که ارزش معاملات آن روزانه حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان است، یکباره ارزش معاملات به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

صالح این را هم گفت: برای تک‌تک مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر می‌شود و از طریق شماره موبایل به نام افراد به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: سهام عدالت اکنون دارای ماتریسی با ۴۹ میلیون سطر و ۳۶ ستون است که ارزش سهام هر مشمول در این ماتریس مشخص است.

همچنین حسن علائی معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت:‌تمام مشمولان سهام عدالت اطلاعاتشان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌رود و برای آنها کد بورسی درنظر گرفته شده و باید احراز هویت آنها از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) احراز شود.

علائی همچنین در مورد ۱۴ شرکت غیربورسی سهام عدالت گفت:‌ این شرکت‌های غیربورسی نیز در مرحله پذیره‌نویسی قرار دارند و سهامداران این شرکت‌ها در قالب شرکت سهام عدالت استانی قرار می‌گیرند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۲ دیدگاه ها

  1. دروغ دروغ دروغ دروووووغ …و… درووووووووووووووووووووغ…….
    جز دروغ و دغل هیچ چیز دیگری بلد نیستند…
    اللهم عجل لولیک الفررررررج… الهی الهی الهی عجل لولیک الفرج … آمیییییین

  2. تورو به خدا آنقدر از این سهام تعریف نکنید افرادی مثل من که نه بیمه هستم نه شغلی دارم مستاجر هم هستم وقتی چشمم به برگه سهام دولتی من میگم چون عدالتی نیست میخوره که تا رفتم برگه رو بدم مهره کنند گفتن سایت بسته شد دیگه هم بازنشد تا حالا چرا اون زمان انقد اعلام نمیکردین وتعریف نمیکردین از سهام هرروز فقط ما باید اعصابمون داغون بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا