اجتماعیاستانیاقتصادیتهرانحوادث

به بهانه ماجرای دروغین «پیرمردی که توانایی خرید پنیر نداشت»/ نیازمندان به حمایت چگونه شناسایی می‌شوند؟

خبرمهم: واقعیت ماجرای پیرمردی که ادعا می‌کرد در این شرایط نمی‌تواند پنیر هم بخرد، لزوم یک بانک اطلاعاتی دقیق از نیازمندان واقعی را به مسؤولان کشور گوشزد می‌کند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  طی روزهای گذشته و پس از اجرای طرح‌های محدودیت مشاغل و رفت‌وآمد، به منظور مقابله با ویروس کرونا، کسب و کار بسیاری از مردم ایران دچار مشکل شد.
دولت در همین رابطه نیز سعی کرد که با بسته‌های حمایتی مالی و معافیت‌هایی برخی از اقشار کم درآمد و کسب‌وکارهای ضعیف را حمایت کند.

در این میان بسیاری سوال می کنند این افراد نیازمند چگونه شناسایی می‍شوند و با چه شاخص‌هایی نیازمند بودن آنها سنجیده می شود؟ چطور می‌شود اطمینان حاصل کرد که همه نیازمندان واقعی مورد حمایت قرار می‌گیرند؟ نیازمندانی که صدایشان به جایی نمی‌رسد چه باید بکنند؟ و …
اما این حمایت‌ها دچار اشکالاتی است و شاید شامل حال تمام افراد کم برخوردار نباشد.

  به عنوان مثال در روزهای گذشته ویدئویی از یک پیرمرد دستفروش در کنار ایستگاه متروی محمدیه در شبکه های  اجتماعی منتشر شد که با ابراز نارضایتی از این وضعیت، عنوان می‌کرد توانایی خرید حتی یک «پنیر» را هم ندارد. پلیس به من می‌گوید برو خانه. اگر بروم خانه چی بخوریم؟



این ویدئوی ناراحت کننده به سرعت در شبکه های اجتماعی پیچید و سر از صفحات سلبریتی‌ها نیز درآورد .

حتی عده‌ای با انتشار کارت ملی و شماره حساب این پیرمرد  از مردم خواستند که به این پیرمرد کمک مالی کنند و ظاهرا مبالغ قابل توجهی نیز جمع آوری شد.

حتی گفته شده معاونت اجتماعی ناجا هم به کمک این فرد مبادرت کرده است.

معاون اول رئیس جمهور نیز امروز به این اتفاق واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری در این باره گفت: در فضای مجازی این پخش شد که پیرمرد دست فروش می‌گفت نمی‌توانم برای فرزندانم پنیر بخرم که دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد، ما برای این افراد فکری کرده ایم لذا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته ایم به سه میلیون نفری که هیچ شغلی ندارند که عمدتاً دستفروش بوده اند ماهانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم. نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز برای افرادی که تحت پوشش نیستند فکری کنند.



اما خبرنگار فارس در جریان تلاش برای معرفی وی به نهادهای حمایتی، به اطلاعات جالب توجهی دست پیدا کرد که نشان می‌داد این فرد در توصیف وضعیت خود اغراق کرده است.

 این فرد اهل رودسر دارای خانواده‌ای ۵ نفره است که در تهران زندگی می‌کند.

وی صاحب یک باب مغازه در شهر خود است و سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون گردش حساب وی بود و متوسط ماهانه سه و نیم میلیون از کارت اعتباری خود هزینه کرده است.

مواردی از این جنس در جامعه وجود دارد اما افراد بی شماری هم هستند که در عین نیاز، شناسایی نشده اند و حتما باید این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی دولتی مانند کمیته امداد و یا موسسات خیریه مردمی مجوزدار قرار بگیرند تا مردمی که توانایی شناسایی نیازمندان واقعی از غیرواقعی را ندارند، بتوانند به نیازمندان واقعی کمک کنند.

همچنین طراحی و اعلام معیارهای مشخص و شیوه‌های شناسایی افراد بی‌بضاعت یا افرادی که شرایط فعلی مانع از درآمد آنها شده علاوه بر اینکه کمک‌رسانی را دقیق‌تر و عادلانه‌تر می‌کند، می‌تواند آرامش فکری را برای جامعه به همراه داشته باشد و مانع از موردی یا سلیقه‌ای شدن حمایت‌ها شود. در عین حال دولت می‌تواند علاوه بر کنترل درآمدها بستری را فراهم کند تا افراد جامعه، نیازمندان و اقشار کم‌برخورداری را که در اطراف‌شان می‌شناسند، معرفی کنند.

شرایط فعلی ناشی از شیوع ویروس کرونا فرصتی ایجاد کرده که می‌توان طراحی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی و زیرساختهای لازم برای تصمیم گیری های دقیق‌تر را تسریع بخشید./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

  1. لطفا این پیرمرد کثیف رو به مراجع قضایی معرفی و جریمه سنگین کنید تا کسی جرات تکرار نداشته باشد.مطمئن باشید این پیرمرد طمعکار اجاره مغازه اش رو هم توی این شرایط گرفته.

  2. با سلام ببخشید این بانک های اطلاعاتی از کجا میداند که من چند سال هست ورشکسته شدم ۵۸ سال دارم والان پنج سال هست که مستاجر هستم ده میلیون پول پیش از قرض‌الحسنه ها همسرم رفته وام گرفته چون خیاطی میکنه بهش دادن البته باضامن حقوق گیر وبرجی پانصد هزار تومان اجاره میدم بیمه هم ندارم خودم هم رو یه پراید مسافر کشی میکردم که الان چهل روز هست خانه نشین شدم هیچ درآمدی هم ندارم قسط های قرض‌الحسنه را هم که رفتم بانک گفتم که بانک مرکزی گفته سه ماه میتوانیم عقب تر بدیم قبول نکردند رفتم ازبرادرم قرض کردم نمدونم کجا برم به کی بگم من آدرس میدم اگر راست میگید بیاید تحقیق کنید

  3. من جزو گروه اولی بودم که یارانه ام قطع شد سال۹۴ و بعد از اینکه اعتراض کردم بامن تماس گرفتند و گفتند به این دلیل یارانه ام قطع شده که خودم و اعضای خانواده ام سالم هستیم و بیماری لاعلاج و صعب العلاج نداریم و گفتند که از این به بعد فقط افرادی که زیر نظر بهزیستی و کمیته امداد هستند و یا خود یا یکی از اعضای خانواده بیماری صعبالعلاج دارند ، یارانه می گیرند … و من هم قبول کردم
    بنده نه شغل ثابتی دارم و نه خانه ای از خودم دارم و فقط یک پراید دارم که در تاکسی های اینترنتی کار میکردم که آنهم از اواسط اسفند بخاطر کرونا نمیرم . ولی تاکنون هیچ کمک معیشتی و یا کمک بنزینی دریافت نکرده ام و یارانه هم نمیگیرم و الان در شرایط بسیار سختی گذران زندگی میکنیم با چهار فرزند و همسرم … در این چند ماهه بعد از گرانی بنزین ، نزدیک ۳۰ میلیون به افراد مختلف بدهکار شده ام چون درآمدی نداشتم و هزینه زن و بچه ها را مجبور بودم تامین کنم … ما باچه منطق و مبنائی باید از این کمک ها محروم باشیم؟ این چه عدالتی است؟ …

  4. من کلیپ این مرد را دیدم و ناراحت شدم باید کاری کرد که هر کسی نیاد با افکار عمومی اینجور بازی کنه باید این جور افراد مجازات شدید بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا