اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

اصلاح روابط خانواده‌ها با کمک قرنطینه

خبرمهم: یک عضو هیئت علمی درباره ارتباط افراد مبتنی بر خانه توضیحاتی داد.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، رضا صابری عضو هیئت علمی دانشکده درباره حضور موثر و مثبت اعضای خانواده در خانه گفت: در شرایط کنونی ورود ویروس کرونا به کشور افراد در قرنطینه خانگی، ساعات زیادی را در کنار هم هستند.

او با بیان اینکه واژه قرنطینه نشان دهنده یک وضعیت طبیعی نیست و از یک وضعیت غیر طبیعی خبر می‌دهد، افزود: در حال حاضر افراد در شرایط جدید روابط طولانی تری را در خانه و با اعضای خانواده خود تجربه می‌کنند که این خود باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی در خانواده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات تصریح کرد: قرنطینه شرایطی را به وجود آورده است که افراد مدت بیشتری را در کنار هم باشند، البته شاید تمام اعضای خانواده تفاهم و گفت‌وگوی مسمتری با یکدیگر نداشته باشند، اما تجربه‌ای است که امروزه خانواده‌های ایرانی با آن همراه هستند.

صابری با بیان اینکه هر چقدر میزان حضور اعضای خانواده در کنار هم بیشتر باشد، به حل مسائل درون خانواده‌ای کمک می‌کند، گفت: گفت‌وگو اعضای خانواده در کنار هم می‌تواند باعث افزایش اطمینان، صبوری، آرامش و کاهش استرس و افسردگی اعضا شود.

او افزود: در هنگام قرنطینه افراد می‌توانند تفاهم بیشتری را در کنار هم کسب کنند و قاعدتا این امکان فراهم می‌شود که اختلافاتشان را کم کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات در خصوص افزایش میزان صمیمت خانواده‌ها در شرایط قرنطینه گفت: در این شرایط افراد تفاهم بیشتری را با یکدیگر به دست می‌آورند و این امکان فراهم می‌شود که با کنار هم بودن از خصوصیاتی که شاید در زمان‌های دیگر فرصت بروز آن‌ها پیدا نمی‌شد، پرده بردارند.

صابری تأکید کرد: خانواده‌ها برای بهره‌مندی از حضور یکدیگر باید سعی کنند از فضای مجازی دور باشند، زیرا حضور آن‌ها در این فضا آرامش خانواده را برهم می‌زند و دلیل آن هم اطلاعات غیر واقعی است که باعث استرس افراد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات بیان کرد: در شرایط کنونی خانواده‌ها سخت نیازمند وسایل ارتباط جمعی‌اند که فضای مجازی نمی‌تواند این نیاز را برطرف کند، اما رادیو و تلویزیون می‌توانند به نشاط اعضای خانواده کمک کند.

صابری گفت: بعضی از خانواده‌ها گلایه‌مند هستند که تلویزیون در این شرایط نمی‌تواند نشاط را به افراد منتقل کند، البته از نظر آموزش به خانواده‌ها برای مقابله با ویروس کرونا مثبت عمل کرده است، اما نباید فراموش کرد که خانواده‌ها نیاز دارند در این ایام با کمک تلویزیون این شرایط را با شادی و نشاط سپری کنند.

اصلاح روابط خانواده به کمک قرنطینه

او ادامه داد: با تمام شدن قرنطینه خانگی شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه دوباره فرصت‌های اعضای خانواده را تغییر می‌دهد و افراد چاره ای ندارند در شرایط جدید دوباره روابطشان را بازبینی کنند و به دلیل اینکه روابط جدید دارای پیشینه خوبی است و متأثر از دوره طولانی با هم بودن است، شاید خانواده‌ها اگر بیرون از خانه هم باشند نسبت به یکدیگر دارای شناخت‌هایی شده‌اند که به آن‌ها کمک می‌کند تا کمتر دچار تنش شوند.

صابری در پایان توصیه کرد: در شرایط کنونی افراد می‌توانند فرزندانشان را به روابط خانوادگی دعوت کنند و فرصت‌هایی را اختصاص دهند تا بتوانند با فرزندانشان وارد گفت‌وگو‌های طولانی شوند و در زمان‌ بیکاری بازی‌هایی را طراحی کنند و با فرزندانشان انجام دهند؛ تا از این شرایط سخت به خوبی عبور کنند./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا