اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

مقاومت تورها در برابر کنسلی منجر به ابلاغیه معاونت گردشگری شد

خبرمهم: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور برخی تورها هنوز در برابر کنسل‌کردن سفرهای خود مقاومت می‌کنند که این موضوع واکنش وزارت میراث فرهنگی را به‌همراه داشت.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم،  از زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از گردشگران داخلی سفرهای خود را به نقاط مختلف کشور کنسل کردند اما تورهای گردشگری داخلی همچنان در برابر این کنسلی‌ها مقاومت نشان می‌دهند.

برخی از مشتریان این تورهای داخلی به خبرنگار تسنیم اطلاع دادند که تورهای مسافرتی بدون توجه به مقاصد پرخطر اعلام کرده‌اند: در صورتی که قصد کنسل کردن سفر خود را داشته باشید مبلغ پرداختی شما به هیچ عنوان بازگردانده نخواهد شد!

این در حالی است که شرکت‌های حمل‌ونقل و حتی هتل‌های مقصد با توجه به شرایط ویژه کشور با مسافران همکاری داشته و امکان کنسل کردن سفرها را فراهم کرده‌اند.

به‌دنبال همین موضوع با پیگیری از معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ این معاونت اقدام به انتشار ابلاغیه‌ای بدین شرح کرد:

«معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی «ولی تیموری» در بخش‌نامه ابلاغی به مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد: رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه به‌ویژه گردشگران، همواره در زمره اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه فعالان این صنعت و مدیران تأسیسات گردشگری با رعایت اخلاق حرفه‌ای‌، رضایتمندی مسافران و گردشگران را بر سایر ملزومات رجحان می‌دهند.

وی افزود: در همین راستا با توجه به شرایط خاص روزهای اخیر، ضمن تأکید بر رعایت الزامات «دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در تأسیسات گردشگری» به‌شماره ۷۸۳۷۹/۹۸۳۴۰۰ مورخ ۹۸.۱۲.۰۴، و به‌منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده ۱۳ تصویب‌نامه حقوق شهروندی، مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خروجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی، چنانچه از تاریخ اول اسفندماه سال جاری تا اطلاع ثانوی،گردشگری درخواست انصراف از سفر نماید، کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌نمایند.

معاون گردشگری در ادامه بخشنامه مذکور فرآیند کنسلی بلیت‌های سفر را تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دستگاه‌ ذی‌ربط (وزارت راه و شهرسازی ) اعلام  و تأکید کرد:  با توجه به عدم امکان پیش‌بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود، لازم است فعالان و مدیران تأسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی هموطنان عزیز خودداری نموده، ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس‌‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل وخارج از کشور ، مدنظر قرار دهند.

معاون گردشگری در پایان در اطلاع‌رسانی موضوع به‌نحو شایسته، به کلیه تأسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش در آن استان را در دستور کار ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار داد.»

حال باید منتظر بود و دید این دستورالعمل چقدر توسط تورهای گردشگری جدی گرفته می‌شود و به آن عمل می‌کنند. معاونت گردشگری در این ابلاغیه اشاره‌ای به نحوه اطلاع‌رسانی عمومی در صورتی که با این مشکل موجه شدند نکرده است./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا