اجتماعیاستانیاصفهاناقتصادیتبریزتهرانخراسانفارسقممازندران

هزینه‌های سبد معیشت کارگران حداقل ۶ میلیون تومان است

خبرمهم: دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به اینکه خط فقر در بین آحاد کارگران حدود ۸ میلیون تومان است گفت: اگر فقط بخواهیم هزینه های تأمین معیشت کارگران را بگوییم حدود ۶میلیون تومان با بحث مسکن و بهداشت برای یک زندگی ۴نفره نیاز است.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم،  هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره توجه به سبد معیشت کارگران برای بررسی دستمزد سال ۹۹ گفت: نمایندگان کارگران از مفاد قانونی موضوع بیشتری نمی خواهند. در ماده ۴۱ قانون کار به اینکه دستمزد کارگران بر اساس چه مواردی تعیین شود اشاره شده است. نمایندگان کارگران به دنبال این هستند که دستمزد به گونه ای تعیین شود که سبد معیشت زندگی کارگران تأمین شود

 وی با بیان اینکه جلسات شورای عالی کار به صورت سه جانبه (دولت،کارگر و کارفرما) برگزار می شود افزود:ما هم قبول داریم که شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست،اما  انتظار داریم که دولت به عنوان یکی از ضلع های شریک اجتماعی کمکی کند تا  تعادلی بین درخواست کارگران برای تأمین سبد معیشت و مشکلات کارفرمایان برقرار شود.

 ابوی با بیان اینکه خط فقر در بین آحاد کارگران حدود ۸میلیون تومان است گفت: کارگران طی جلساتی که برای بررسی تعیین هزینه های سبد معیشت دارند به این نتیجه رسیده اند که خط فقر در بین آحاد کارگران حدود ۸ میلیون تومان است. اما اگر بخواهیم فقط رقم هزینه های زندگی را اعلام کنیم این رقم حدود ۶میلیون تومان است. اگر فقط بخواهیم هزینه های تأمین معیشت کارگران را بگوییم حدود ۶میلیون تومان با بحث مسکن و بهداشت برای یک زندگی ۴نفره نیاز است.

 دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تاکید کرد: رقم هزینه زندگی کارگران دیگر کمتر از ۶میلیون تومان نیست. این را قبول داریم که کارفرمایان هم با مشکلاتی در مسیر تولید روبرو هستند اما دولت باید اقدامی کند تا تعادلی بین درخواست کارگران و کارفرمایان ایجاد شود.

وی بیان کرد: عمده تولید کنندگان از شرایط تولید خود ناراضی نیستند،شرایط تحریم باعث شده است که آنها تولیدات خود را در داخل بهتر به فروش برسانند. تولیدات آنها در انبارها نمانده است. اکثر کارفرمایان از شرایط فروش خود رضایت دارند.

 ابوی با بیان اینکه در هفته آینده جلسه کمیته دستمزد به منظور نهایی کردن هزینه سبد معیشت برگزار می شود افزود:امیدواریم رقمی تعیین شود که کارگران مقابل خانواده خود شرمنده نشوند. شورای عالی کار از هفته‌های آینده به طور جدی وارد مذاکرات مزد سال ۹۹خواهد شد و انتظار داریم با درنظر گرفتن واقعیت های روز جامعه و لمس شرایط زندگی کارگران رقم دستمزد را تعیین کند./تسنیم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا