اجتماعیاستانیاقتصادیتهرانسلامت

سوخت، قربانی آلودگی هوا یا عامل آن؟

خبرهای فوری: چند سؤال درباره آلايندگي كلان‌شهرها

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، بحث بر سر اینکه مقصر آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران کیست، کماکان نقل محافل است. برخی می‌گویند کار، کار بنزین است و برخی هم تقصیر را بر گردن کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها می‌اندازند. اخیرا در اظهارنظری که از سوی شرکت ملی پالایش‌وپخش منتشر شده، این شرکت هرگونه ارتباط بنزین با آلودگی هوا را انکار می‌کند، اما برخی مدعی هستند که چنین نیست و اظهاراتی را در رد سخنان مقامات مسئول در این زمینه طرح می‌کنند. آنها البته فقط مقصر را بنزین نمی‌دانند و بحث سوخت و خودروها را به میان می‌آورند. این سؤال مطرح است که اگر مشکلی برای سوخت وجود ندارد (که البته کتمان می‌شود)، چرا آلودگی هوا فقط مختص به شهرهای بزرگ است که لزوما جز تهران، کارخانه‌های بزرگی که آلودگی ایجاد کنند، ندارند؟ و نکته مهم‌تر آنکه، چرا در ابتدای صبح آلایندگی هوا بهتر است و در اواسط روز به اوج خود می‌رسد؟ آیا این مسئله به تردد خودروها در روز باز نمی‌گردد؟با این حال مروری می‌کنیم به آنچه از سوی شرکت ملی پالایش‌وپخش در این زمینه طرح می‌شود. محمدرضایی، دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش‌وپخش فراورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایلنا درباره آلودگی هوای ناشی از بنزین گفته: در حال حاضر در کل کلان‌شهرها به‌اضافه ۱۰ شهر دیگر، بنزینی که تمام استانداردهای یورو۴ و حتی بالاتر را دارد، توزیع می‌شود. در حال حاضر روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنیم که گوگرد ۹۱ میلیون لیتر از این میزان زیر ۵۰ و حتی گوگرد بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس زیر ۰.۵ PPM است. بنابراین باید گفت علاوه بر ۷۵ میلیون لیتر بنزین مصرفی، ۱۶ میلیون لیتر هم مازاد بر آن با گوگرد بسیار پایین تولید می‌کنیم.دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش‌وپخش فراورده‌های نفتی در ادامه گفت: بنا بر گزارش سازمان استاندارد و تأیید سازمان حفاظت محیط‌ ‌زیست میزان آروماتیک بنزین زیر ۳۵، الفین زیر ۱۸ درصد و بنزن کمتر از یک درصد است.او با بیان اینکه بنزین تولیدی کشور پاک است و تمام پارامترهای محیط‌زیستی را که با سلامت انسان‌ها مرتبط است، دارد، تأکید کرد: گوگرد ۹۱ میلیون لیتر بنزین تولیدی کشور زیر ۵۰ PPM و ۷۳ میلیون لیتر نیز تمام پارامترهای زیست‌محیطی یعنی بنزن، آروماتیک و الفین طبق استاندارد یورو۴ است؛ یعنی نه تنها در کلان‌شهرها که مشکل آلودگی هوا دارند، بلکه در شهرهای کوچک و روستاها هم بنزین پاک توزیع می‌شود.

  آیا گازوئیل مقصر است؟

رضایی در ادامه درباره آلایندگی گازوئیل نیز گفت: کل مصرف گازوئیل در حمل‌ونقل حدود ۵۰ میلیون لیتر است. علاوه بر اینکه در کل کلان‌شهرها گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌کنیم، سال گذشته طبق تعهد قانونی و توافقی که با راهداری داشتیم، در ۱۶۰ جایگاه مواصلاتی نیز گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌شود؛ یعنی اکنون سرجمع در ۳۲۰ جایگاه مواصلاتی گازوئیل یورو۴ توزیع می‌شود. او خاطرنشان کرد: تهران آلوده‌ترین شهر کشور است. طبق اعلام سایت آلودگی هوای تهران اگر شاخص AQI  زیر ۵۰ باشد، هوا پاک است و مشکلی ندارد. در آلوده‌ترین روزهای تهران زمانی که هوا راکد است و بادی نمی‌وزد شاخص AQI بیشتر از ۱۵ نبوده، شاخص SOX نیز در محدوده پاک است؛ یعنی سوخت خودروها چه گازوئیل و چه بنزین پاک است.

 سوخت نیروگاه‌ها پاک است؟

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش‌وپخش فراورده‌های نفتی درباره سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: سوخت نیروگاه‌ها اغلب گاز است و در برخی موارد که مصرف سوخت خانگی بالا می‌رود، مجبوریم سوخت مایع توزیع کنیم که فقط گازوئیل است، در برخی مناطق حتی یورو است؛ ضمن اینکه نفت کوره هم توزیع نمی‌شود.وی با تأکید بر اینکه سوخت توزیعی کشور پاک است، افزود: شاید منشأ آلودگی احتراق ناقص موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها باشد، وقتی احتراق از حدی بالاتر برود، تولید آلایندگی می‌کند. باید به این فکر کنیم که ظرفیت احتراق در تهران چقدر است، برنامه‌ریزی و صنایع را از تهران خارج کنیم، حمل‌ونقل عمومی و مترو را گسترش دهیم، اتوبوس برقی وارد کنیم و وسایل گرمایشی بخش خانگی را اصلاح کنیم.در همین رابطه ایرنا در گزارشی نوشته: اگرچه گوگرد بنزین پتروشیمی بسیار پایین است اما ترکیبات آروماتیک در آن آلوده‌کننده است. بنابراین برای سنجش آن باید به ترکیبات آروماتیک توجه کرد. ترکیبات آروماتیک در بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها بیش از ۷۰ بوده، اما بررسی بنزین توزیع‌شده در تهران نشان می‌دهد که ترکیبات آروماتیک در آن در حد استاندارد و زیر ۳۵ واحد است. از سوی دیگر در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دلیل توزیع بنزین پتروشیمی، ‌تحریم فروش بنزین و ظرفیت پایین تولید آن در پالایشگاه‌ها بود،‌ اما اکنون در حالی مصرف بنزین در کشور ۷۵ میلیون لیتر در روز است که ظرفیت تولید ۱۱۲ میلیون لیتر در روز است. بنابراین منطقی نیست که خط تولید محصولات پتروشیمی متوقف شده و به‌جای آن بنزین تولید شود. زیرا این‌کار علاوه بر هزینه بالاتر، ‌باعث لطمه به صنایع پایین‌دستی و حتی صادرات محصولات خواهد شد. براساس گزارش‌ها، خودروهای سواری تنها سهمی ۱۳درصدی در آلودگی هوا دارند که آن هم بیشتر به دلیل مشکل در احتراق موتور آنهاست؛ در مقابل،‌ صنایع،‌ نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در مجموع سهمی ۳۵درصدی در آلودگی هوای تهران بازی می‌کنند. همچنین اتوبوس‌ها و کامیون‌ها نیز نقشی ۳۰درصدی در آلودگی هوا دارند. بنابراین با توجه به این آمار باید علت آلودگی را در جایی به جز بنزین جست‌وجو کرد. /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا