اجتماعیاستانیتهرانسلامت

اصرار به اصلاح بعد از استعفا

خبرهای فوری: شش ماه از شروع پرتلاطم و پرحاشيه طرح ترافيک جديد پايتخت مي‌گذرد و حالا در روزهايي که معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهردار تهران استعفا داده و طرح متفاوتش را رها کرده و رفته است، اعضاي شوراي شهر و مخالفان ديگر دوباره زبان انتقاد از اين طرح را گشوده‌اند!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، اگرچه اظهارات همسو و متناسب با آلودگی هوا، یکی از عادت‌های مسئولان در روزهای آلوده تهران است؛ اما به نظر می‌رسد تا زمان انتخاب معاون جدید و رسیدن یکی از جریان‌های سیاسی در شورا به اهدافش، این اظهارات جهت‌دار ادامه داشته باشد و این یعنی اصل اشکالات طرح جدید ترافیک نیست که مهم است و دلیل این اظهارات را باید در جایی دیگر جست‌و‌جو کرد.
در این چند ماه که طرح اجرا شد، معاون شهردار با وجود اعلام مشکلات حقوقی، اجرائی و ساختاری درباره طرح جدید ترافیک از سوی ارگان‌های مختلف غیر از شهرداری و شورا، درباره زوایایی مثبت از این طرح، نتایج آن بر ساعات پیک ترافیک، اثر آن بر ترددهای شهروندان با وسایل حمل‌ونقل عمومی و… مصاحبه می‌کرد و حرف می‌زد. در برخی موارد نیز این اظهارات هم‌زمان با دوچرخه‌سواری‌های روزهای سه‌شنبه شهردار تهران و مانور و نمایشی برای معاونت ترافیک بود. او با اعلام اینکه شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیکی حتی ضرر هم کرده است، آب پاکی را روی دست مخالفان طرح ریخت؛ یعنی با مخالفت که هیچ، حتی با وجود ضرر هم این طرح را اجرا می‌کنیم. او دهم مهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: «درآمد شهرداری با اجرای طرح‌های ترافیکی جدید نه‌تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش داشته است؛ اما برخی‌ها همچنان درصدد القای کلیدواژه «پولی‌شدن» یا «کسب درآمد شهرداری» هستند. در واقع درآمد شهرداری در حوزه طرح ترافیکی جدید، با کاهش حدود ۶۸‌میلیارد‌تومانی روبه‌رو بوده است».
۲۹ مهر سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت کنترل ترافیک به‌طور مشترک گزارش فصلی از نتایج ترافیکی اجرای طرح کاهش منتشر می‌کنند. بر اساس این گزارش  متوسط سرعت در معابر داخل دو محدوده (طرح ترافیک و زوج و فرد سابق) در ساعات اجرای طرح، حدود شش درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. میزان متوسط این شاخص در بین دو محدوده ترافیکی نیز نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۷، حدود هفت درصد و در کل شهر حدود ۳.۵ درصد افزایش یافته است که به معنای کاهش عمومی ترافیک در معابر شهر تهران است. همچنین  در ساعات اجرای طرح در داخل مرزهای محدوده کنترل آلودگی هوا در تابستان ۱۳۹۷، برابر با ۳۹،۱۵۸،۱۹۱ سفر بوده که این میزان در مدت مشابه سال جاری با ۷.۵ درصد افزایش به ۴۲،۱۱۲،۶۸۴ سفر رسیده است. این در حالی است که میزان این شاخص در تابستان سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کل محدوده شهر تهران به ترتیب برابر ۹۴،۴۶۲،۵۶۳ و ۹۹،۴۴۳،۷۳۸ نفر بوده است؛ یعنی در کل شهر نیز با ۵.۵ درصد افزایش تقاضای استفاده از مترو در تابستان ۹۸ نسبت به تابستان ۹۷ روبه‌رو بوده‌ایم. بااین‌حال، در این گزارش سه‌ماهه، هیچ اشاره‌ای به مسئله مهم کاهش آلاینده‌ها نمی‌شود و شاید دلیل آن، این است که هنوز فصل، فصل شروع آلودگی هوا نیست تا شرایط واقعی را نشان دهد.
در این روزها هنوز طرح ترافیک، طرحی معقول و مورد احترام است. با مرور اخبار روزانه یک خبرگزاری (ایسنا) در مهر، مشخص می‌شود حتی یکی از مسئولان شهری و غیر‌شهری و اعضای شورا نیز اشاره یا اظهارنظری درباره طرح جدید ترافیکی ندارند. در آبان نیز همین روند فضای گل‌و‌بلبل درباره طرح ترافیک جدید ادامه دارد و معاون شهردار و مجموعه معاونت ترافیک یک‌طرفه طرح ترافیک را تبلیغ و از آن تعریف می‌کنند و حتی پیروز حناچی، شهردار تهران، ۱۵ آبان و در روزهایی که شاخص کیفیت هوای تهران یک روز ناسالم را نشان می‌دهد، در دیدار با شهردار سارایوو اعلام آمادگی می‌کند تهران تجربه خود درباره کاهش آلودگی هوا را به سارایوو هم منتقل کند. تقریبا از ۱۷ آبان هوای تهران به شرایط ناسالم و اضطرار می‌رسد و کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود؛ اما در همین روزها باز هم معاون شهردار از طرح ترافیک جدید تعریف می‌کند و آن را در کاهش آلاینده‌ها مؤثر می‌داند. با وجود این، هنوز اعضای شورای شهر سکوت کرده‌اند و کسی درباره بی‌اثربودن یا کم‌اثربودن یا اشکالات این طرح حرفی نمی‌زند. در نهایت ۲۱ آبان اولین تعطیلی مدارس رخ می‌دهد و در نهایت پلیس زبان به انتقاد می‌گشاید. سردار رحیمی، رئیس‌پلیس پایتخت، درباره انتقاد پلیس از طرح ترافیک جدید تهران اظهار کرد: «در نامه‌ای به شهرداری تهران موارد انتقادات و مشکلات طرح جدید ترافیک را اعلام کردیم. متأسفانه پاسخ شهرداری درباره طرح کاهش آلودگی هوا غیرکارشناسی است. ما باید زیرساخت‌ها را درست کنیم و فرایندی را که منجر به ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می‌شود، اصلاح کنیم. یکی از پیشنهادهای ما همان‌طور که قبلا نیز گفتم، این بود که ساعت پایان طرح کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال باید کمتر شود».اما چند روز بعد پورسیدآقایی، معاون شهردار، در واکنش به اظهارات پلیس و آلودگی هوا و تعطیلی مدارس می‌گوید: «هوای تهران از هوای شهرهای اطراف بهتر است». پیروز حناچی، شهردار تهران، هم با همان روحیه آرام که از جواب‌دادن طفره می‌رود، می‌گوید: «دعوایی با پلیس نداریم. به چیزهای مثبت فکر کنید».
در این روزهایی که موضوع آلودگی هوا و دعوای شهرداری و پلیس داغ است، هم اعضای شورا همچنان ساکت‌اند و در نهایت معاون عمرانی استاندار تهران به میان می‌آید و اعلام می‌کند که طرح ترافیک جدید را در شورای ترافیک استان تهران بررسی خواهند کرد.روزهای ۲۰ تا ۲۵ آبان آلوده‌ترین روزهاست و در نهایت به شب سهمیه‌بندی بنزین و ماجراهای تلخ بعدش که به شکلی عجیب با بارش برف همراه شد، می‌رسیم. همان‌طور که شهردار تهران در هیئت دولت گفته بود مشکل آلودگی هوای تهران را باد و باران و برف و کاهش تردد خودروها حل می‌کند، بالاخره یکی از اینها آمد و تهران و تهرانی‌ها را نجات داد؛ اما با وجود اتفاقات بعد از گرانی بنزین و افزایش درخور‌توجه تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی و افزایش آلاینده‌ها و اضافه‌شدن بوی مشمئزکننده هنوز اعضای شورا در باغ دیگری هستند و درباره آلودگی هوا و اشکالات احتمالی طرح ترافیک حرفی نمی‌زنند (نمونه موردی اخبار پوشش داده‌شده و تولیدی خبرگزاری ایسنا در آبان‌ماه) فقط چند روز بعد از حوادث رخ‌داده در تجمعات بنزینی علی اعطا، سخنگوی شورا، اشاره‌ای به زمینه‌های حل مشکلات ترافیکی تهران دارد و می‌گوید برای حل این مشکلات شهرداری و پلیس باید تعامل بیشتری با هم داشته باشند. در ادامه سوم آذر درخواست پلیس مبنی بر کاهش ساعت طرح ترافیک اجرائی می‌شود و ساعت پایان طرح از ساعت ۱۹ به ۱۸ می‌رسد و موضوع حمل‌ونقل عمومی و مشکلات ناوگان موضوعاتی می‌شود که برخی از اعضا درباره آنها صحبت می‌کنند؛ اما باز هم اشاره‌ای به طرح «کاهش» ندارند؛ اما در همین روزها دامنه اختلاف معاون شهردار با وزارت کشور و پلیس بالا می‌گیرد و او استعفا می‌دهد و چند روز بعد استعفای او پذیرفته می‌شود. در همان جلسه اول شورای شهر بعد از رفتن معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اعضای شورا درباره او و اثرات حضورش و تلاشی که برای مبارزه با فساد و اصلاح ساختار و رانت‌ها داشته و دلایل احتمالی رفتنش حرف زدند؛ اما باز هم کسی درباره اشکالات طرح صحبتی نکرد و تا امروز آنها به‌عنوان نمایندگان تهران پیگیر اشکالات طرحی که خودشان تصویب کرده‌اند و می‌دانند اشکالاتی در اجرا دارد، نشده‌اند. تیتر حرف‌های چند عضو درباره طرح ترافیک در همین چند روز اخیر این موارد است: «میلانی: طرح ترافیک جدید تهران بازدارندگی کافی ندارد و باید بازنگری شود». «نظری: طرح ترافیکی شهرداری در کنترل آلودگی هوا ناموفق بود/ افراط‌ احمدی‌نژادی دولت روحانی در تعطیلی مدارس». «طرح ترافیک جدید هیچ گرهی از آلودگی هوای تهران باز نکرد» و… با این شرایط آیا می‌توان گفت که اعضای شورای شهر تهران در این روزهای نفس‌گیر تهران به دنبال اصلاح این شرایط بوده‌اند؟ /شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا