اقتصادی

پازوکی، اقتصاددان: آزادی حجاب به نفع اقتصاد کشور، مذهب و مذهبیون است./ دولت ۳۳ ماه است که برسر‌کار آمده اما هنوز استراتژی اقتصادی آن مشخص نیست!/ مگر مشکل امروز کشور آزادسازی جت شخصی است؟

خبرمهم: پازوکی، اقتصاددان: بزرگترین مشکلی که اقتصاد ایران در‌حال حاضردارد بی‌ثباتی اقتصادی است.

پازوکی، اقتصاددان: همه جای دنیا به دنبال این هستند که بهترین نیروها را جذب دولت کنند اما ما به دنبال جذب افراد عقب‌مانده‌ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه ۳ و ۴ برای خدمات دولتی هستیم./ امروز پنجم اردیبهشت است ولی هنوز بخش مخارج بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده. این نشان می‌دهد ایراد، سیستمی است. /من نمی‌گویم اگر FATF را بپذیریم از فردا مشکلاتمان حل می‌شود، می‌گویم مشکل اقتصاد ما زمانی حل می‌شود که افراد فهیم و عقلانیت بر نظام تصمیم‌گیری کلان اقتصادی کشورمان حاکم شوند./ رابطه اقتصادی با جهان توسعه یافته از جمله آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا به نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست ولی متاسفانه مسئولین ما متوجه این موضوع نیستند و تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد چین و روسیه گذاشتند

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، مهدی پازوکی، اقتصاددان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به بزرگترین مشکل و بحران اقتصاد ایران گفت: بزرگترین مشکلی که اقتصاد ایران در‌حال حاضردارد بی‌ثباتی اقتصادی است. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های این بی‌ثباتی اقتصادی نرخ تورم فزاینده است. به طور مثال ۵ ساله که به طور متوسط نرخ تورم بالای ۴۰درصد است که این وضعیت فشار به توده‌های مردم می‌آورد و باعث ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی مثل طلاق، عدم تشکیل زندگی نسل جوان و نرخ کاهنده رشد جمعیت شده. ما جز ۴، ۵ کشوری در جهان هستیم که نرخ تورم دو رقمی داریم و دائم در تلاطم هستیم. عدم ثبات در نرخ ارز که ارزش پول ملی است زمینه را برای عدم سرمایه‌گذاری و بی‌ثباتی اقتصادی دولت فراهم می‌کند. 

وی در ادامه افزود: راه حل این مشکلات اقتصادی که در سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد برخورد علمی و کارشناسی است. الان یکی از مشکلات ما متاسفانه این است که نظام تدبیر امور بر اداره کشور حاکم نیست. به طور مثال معدل مسئولین اقتصادی کشور را نسبت به ۳۰ سال قبل ببینید پایین آمده. البته این نکته به معنای اینکه مسئولین گذشته بدون ایراد بودند نیست، می‌خواهم بگوییم که به مراتب پایین‌تر آمده‌ایم. یکی از معضلات دیگر کشور این است که به طور مثال رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که جز فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است و یک روز هم کار اجرایی انجام نداده به این سمت رسیده که خب در این چند ماهی که بر سر‌کار آمده کوچکترین تحولی در نظام اداری کشور بوجود نیاورده. همه جای دنیا به دنبال این هستند که بهترین نیروها را جذب دولت کنند اما ما به دنبال جذب افراد عقب‌مانده‌ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه ۳ و ۴ برای خدمات دولتی هستیم. 

پازوکی اضافه کرد: اقتصاد ما الان به شدت از بی‌انضباطی اقتصادی رنج می‌برد که شامل بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی و بی‌انضباطی مالی در سند بودجه است. امروز پنجم اردیبهشت است ولی هنوز بخش مخارج بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده. این نشان می‌دهد ایراد، سیستمی است آن هم در شرایط فعلی که از قوه قضاییه گرفته تا مجلس و… یکدست شدند و باید همه چیز درست باشد، اما چرا غلط است؟ چون از افراد نامناسب و کوچک برای کارهای بزرگ استفاده می‌شود. به طور مثال وزیر امور خارجه این دولت را که از روی یک نوشته نمی‌تواند بخواند با وزیر امور خارجه دولت قبلی مقایسه کنید، خب این وزیر فعلی چگونه می‌تواند از منافع ملی کشور من حمایت کند؟! بنابراین نظام تدبیر امور حاکم بر کشور نیست. 

ما الان در شرایطی هستیم که بخشی از تفکر دولت توسعه را قبول ندارد و آن را یک تفکر غربی می‌داند و حتی متوجه نیستند که FATF به نفع ماست. الان ۳۳ ماه است که از آمدن این دولت بر‌سرکار کشته ولی هنوز برنامه هفتم آن اعمال نشده. خب مگر این‌ها از روز اول برنامه نداشتند که هنوز هم برنامه حسن روحانی را اعمال می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: من فکر می‌کنم کشور برای اینکه از بی‌ثباتی اقتصادی نجات پیدا کند باید تعامل با جامعه جهانی داشته باشیم و مقررات بین‌المللی مثل FATF را بپذیریم. آقایان الان می‌گویند ما می‌خواهیم با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کنیم، خب اینجا باید پرسید که چرا در این ارتباط موفق نیستید؟ علت این است وقتی می‌خواهید با دنیا کار کنید با چمدان که نمی‌توانید پول جابه جا کنید پس باید از سیستم بانکی استفاده کنید. من نمی‌گویم اگر FATF را بپذیریم از فردا مشکلاتمان حل می‌شود، می‌گویم مشکل اقتصاد ما زمانی حل می‌شود که افراد فهیم و عقلانیت بر نظام تصمیم‌گیری کلان اقتصادی کشورمان حاکم شوند. درگیری سازمان برنامه با انفعالات سیاسی نیز برای اقتصاد کشور مثل سم خطرناک است. 

پازوکی در پاسخ به این سوال که چرا دولت به جای حل مسائل اقتصادی روی مقوله حجاب پافشاری می‌کند، گفت: اینکه دولت به جای حل مسائل اقتصادی پافشاری روی موضوع حجاب دارد به این دلیل است که اتاق فکر درستی ندارد و واقعیت‌های جامعه را نمی‌دانند. من به عنوان یک شهروند و دوست دار حجاب، طرفدار آزادی حجاب هستم چون به نفع اقتصاد و توسعه کشور، مذهب و مذهبیون است.  در این صورت حجاب به عنوان یک ارزش در جامعه به حساب می‌آید و فقط در این زمان می‌توانیم آن را گسترش دهیم نه وقتی که باعث انزجار و تنفر نسبت به حجاب شویم. این‌ها اگر راست می‌گویند اقتصاد را درست کنند، حجاب خودش درست می‌شود ولی وقتی تبدیل شود به یک مقوله سیاسی قطعا مذهب شکست می‌خورد. «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، به زور نمی‌توان مردم را به بهشت برد. الان تفکری قدرت گرفته که حتی به دنبال اسلامی‌سازی یک سری علوم مثل ریاضی و فیزیک هستند و اصلا دنیای غرب را قبول ندارند. خب مگر ما چند علم داریم؟ این تفکر ضد توسعه است و به نظر من هیچ فرقی با تفکر طالبان ندارد. 

مهدی پازوکی، اقتصاددان در پایان تاکید کرد: درآمد نفتی دولت ایران طبق اطلاعی که دارم در این سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۳۰ درصد نسبت به سه ماهه ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده. وقتی فروش نفت بیشتر می‌شود باید ارز بیشتری وارد کشور شود. بنابراین اگر سیاست‌گذاری‌ها بخردانه باشد سرمایه‌گذاری در کشور انجام می‌شود اما سیاست‌های این دولت باعث شده ایرانیان خارج از کشور از ورود به کشور می‌ترسند. برای از بین بردن فقر باید تولید ناخالص ملی کشور افزایش و سیستم توزیع درآمد‌ها عادلانه شود تا جلوی رانت اقتصادی گرفته شود. مگر مشکل امروز کشور آزادسازی جت شخصی است؟ 

امروز باید سرمایه‌گذار را اذیت نکرد. کاری باید کرد که ایرانیان خارج از کشور وارد ایران شوند تا دلار وارد کشور شود. الان عربستان سعودی درحالی‌که با آمریکا ارتباط زیادی دارد با چین و روسیه هم ارتباط دارد ولی ما این کار را نکردیم. الان رابطه اقتصادی با جهان توسعه یافته از جمله آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا به نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست ولی متاسفانه مسئولین ما متوجه این موضوع نیستند و تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد چین و روسیه گذاشتند که این سیاست کاملا اشتباه و برخلاف منافع ملی ماست. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا