اقتصادیسلامت

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع تاخیر در تامین ارز دارو

خبرمهم: سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو رئیس کمیسیون بهداشت و درمان: تاخیر در تامین ارز از طرفی باعث کمبود دارو می‌شود و متاسفانه یک سری داروهای موجود نیز توسط عده‌ای به انبار می‌رود تا بتوانند آن را احتکار کنند یا با قیمت گران بفروشند، این شرایط متاسفانه دودش به چشم مردم می‌رود.

میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان: امروز قرار شد کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع تاخیر در تامین ارز دارو ورود کند و خود رئیس مجلس هم قول دادند یک جلسه‌ای با دستگاه‌های مربوطه برگزار کنند و در نهایت کمیسیون بهداشت و درمان نیز قطعا حضور دارند و به جدیت پیگیری می‌کنند تا مشکل و بحران در بحث دارو، شیر خشک و تجهیزات مصرفی پزشکی برطرف شود. 

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرمهم، سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به وضعیت دارو در کشور و تاخیر در تامین ارز دارو گفت: امروز بحث وضعیت دارو در مجلس قرائت شد، مشکل اینجاست که همه در اینجا خط نهایی را می‌بینند که وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست. ولی وقتی ارز سازمان غذا و دارو به موقع تامین نشود، سازمان نمی‌تواند ارز را به شرکت‌های دارویی پرداخت کند و در مقابل شرکت‌های دارویی نیز نمی‌توانند مواد اولیه را در زمان مناسب وارد کشور کنند و همین امر موجب می‌شود کارخانه‌های داروسازی به مشکلات زیادی برمی‌خورند و نهایتا دارو به موقع تولید نمی‌شود. تاخیر در تامین ارز از طرفی باعث کمبود دارو می‌شود و متاسفانه یک سری داروهای موجود نیز توسط عده‌ای به انبار می‌رود تا بتوانند آن را احتکار کنند یا با قیمت گران بفروشند.

میرمحمدی میبدی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: از طرفی هم وقتی ریالیِ مورد نیاز تامین ارز را سازمان تامین بودجه به موقع تامین و پرداخت نکند همین شرایط کمبود دارو را ایجاد می‌کند. مشکل ما این است که همه کمبود دارو، شیر خشک و تجهیزات پزشکی مصرفی را از سمت وزارت بهداشت می‌دانیم درحالیکه هیچ زمانی در سال گذشته آن ارز مورد تعهدی که باید در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت به موقع داده نشد البته در پایان سال اعلام کردند که ما ارز را دادیم ولی بپرسید که آیا این ارز را به موقع تحویل دادند؟ یا در سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ از محل هدفمندی یارانه‌ها ۶۹ هزار میلیارد تومان قرار بوده که در بیمه‌ها از محل مابه‌التفاوت پرداخت شود ولی نشده که بخشی از آن برمی‌گردد به بیمه‌ها که می‌گویند اسناد را به موقع باید می‌دادند که ندادند. بخشی هم مربوط به سازمان برنامه بودجه است که مدعی شده بیشتر از ۱۴هزار میلیارد تومان به طلب ندادند و باید اسناد را بیاوردند.

وی اضافه کرد: خلاصه احساس من این است که علت این ناهماهنگی و عدم همکاری موجود در کشور ، ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط اعم از بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه، بیمه تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. این عدم همکاری و اینکه هر کسی در بحث و مشکلات دارو توپ‌اش را به زمین دیگری می‌اندازد باعث شده ما شاهد کمبود و افزایش قیمت دارو باشیم و متاسفانه پاسخ‌گوی درست و حسابی هم وجود ندارد چون هر‌کسی معتقد است کارش را درست انجام داده.

سید جلیل میرمحمدی میبدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در پایان تاکید کرد: این شرایط متاسفانه دودش به چشم مردم می‌رود و باعث کمبود دارو به خصوص داروهای بیماران خاص، شیرخشک و از همه این‌ها مهم‌تر تجهیزات مصرفی پزشکی و … می‌شود که باعث شده بیماران مجبور به تهیه تجهیزات با چند برابر قیمت شوند تا بتوانند در عمل‌های جراحی که در پیش دارند استفاده کنند. امروز نیز قرار شده کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود کند و خود رئیس مجلس هم قول دادند یک جلسه‌ای با دستگاه‌های مربوطه برگزار کنند و در نهایت کمیسیون بهداشت و درمان نیز قطعا حضور دارند و به جدیت پیگیری می‌کنند تا مشکل و بحران در بحث دارو، شیر خشک و تجهیزات مصرفی پزشکی برطرف شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا