استانیاقتصادیقممازندران

گرانی به بازار میوه شب عید می‌رسد؟ / ۳۰ درصد، حداکثر فاصله قیمت از عمده‌فروشی تا خرده‌فروشی

خبرهای فوری: برخی مسئولان بر این باورند که با توجه به فراوانی تولید و ذخیره‌سازی مناسب، قیمت میوه در ایام پایانی سال نوسان چندانی نخواهد داشت.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، با توجه به آنکه کمتر از ۴۰ روز به ایام پایانی سال زمان باقی است، بازار میوه به عنوان یکی از محوری‌ترین اقلام سبد غذایی خانوار با نوساناتی روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان متولیتنظیم بازار میوه شب عید با الکترونیکی شدن فعالیت‌ها مبنی بر خرید و ذخیره سازی میوه از کاهش فاصله قیمت از عمده فروشی تا خرده فروشی خبر می‌دهد، با این وجود انتظار می‌رود امسال نوسان قیمت میوه در پایین‌ترین حد خود قرار گیرد تا بسیاری از دهک‌های پایین جامعه برای تامین آن دچار مشکل نشوند.

با توجه به افزایش قیمت سایر اقلام همچون آجیل و خشکبار به نظر می‌رسد که بازار میوه در نوروز ۹۸ با حجم بیشتری از تقاضا روبروست و همین امر ممکن است بهانه‌ای برای سودجویی بسیاری از عوامل واسطه و دلال باشد. بسیاری از مسئولان بر این باورند که دستگاه‌های نظارتی با کشف قیمت و قیمت گذاری در میادین میوه و تره بار به سهولت می‌توانند بازار خرده فروشی را کنترل کنند.

حال با توجه به ذخیره سازی مناسب سیب و پرتقال به عنوان دو قلم اصلی در سبد میوه خانوار و حمل به استان‌ها انتظار می‌رود که در ایام پایانی سال قیمت میوه نوسان چندانی نداشته باشد. از این رو به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین تحولات بازار میوه در ایام پایانی سال با خبر شویم:

توزیع میوه تنظیم بازار از تنش قیمت در بازار می کاهد

صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه کمبودی در بازار تامین میوه شب عید وجود ندارد، اظهار کرد: براساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و مصوبه راهبردی ستاد تنظیم بازار مقرر شد که برای تنظیم بازار شب عید ۴۰ هزار تن پرتقال و ۳۰ هزار تن سیب ذخیره و توزیع شود.

وی افزود: ۳۰ هزار تن تامسون شمال و ۱۰ هزار تن پرتقال والنسیا جنوب به منظور ذخیره سازی و توزیع با نرخ مصوب برای ایام پایانی سال انبار شده است.

اکبرخانی با اشاره به اینکه از تاریخ ۲۷ دی کار حمل و توزیع میوه‌های ذخیره سازی شده به استان‌ها آغاز شده است، بیان کرد: حمل میوه با کامیون‌های یخچال دار به انبار‌های استانی انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت گذاری میوه شب عید براساس ستاد تنظیم بازار هر استان در ایام پایانی سال اعمال خواهد شد و پس از بررسی و قیمت گذاری به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب بازار میوه شب عید نداریم، اظهار کرد: براساس مصوبه راهبردی ستاد تنظیم بازار، سیب مورد نیاز شب عید توسط سازمان تعاون روستایی ذخیره سازی شده و به منظور جلوگیری از تنش قیمت با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

ورود دیرهنگام در بحث ذخیره سازی میوه شب عید عامل اصلی نوسان بازار

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به تاثیر ذخیره سازی میوه شب عید در تنش بازار اظهار کرد: ورود دیرهنگام سازمان تعاون روستایی به خرید پرتقال و سیب موجب شد تا قیمت سیب و پرتقال با نوساناتی در بازار روبرو شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرکبات نداریم، افزود: با توجه به افزایش تولید و فراوانی عرضه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار شب عید وجود ندارد.

صابری از کمبود عرضه سیب سوپر در بازار شب عید خبر داد و گفت: با توجه به سرمازدگی بهاره و از بین رفتن بخشی از تولید، عرضه سیب سوپر کاهش یافته است. اما کمبودی در عرضه سیب ممتاز و درجه یک نداریم.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار ادامه داد: با ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال، قیمت میوه با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در بازار روبرو خواهد شد اما مجدد بازار به روال عادی خود باز خواهد گشت.

وی افزایش صادرات را دلیل اصلی گرانی کیوی در بازار دانست و افزود: در ماه‌های اخیر همزمان با اوج برداشت کیوی، صادرات رونق گرفت که این امر موجب شد به سبب کمبود عرضه در بازار قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شود، ممکن است این روند در ایام پایانی سال ادامه یابد.

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت میوه در بازار شب عید طبیعی است

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از افزایش قیمت پرتقال در بازار خبر داد و گفت: در ابتدای فصل برداشت هر کیلو پرتقال فله شمال با نرخ ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ و بسته بندی ۳ تا ۴ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شد که با اتمام فصل برداشت، قیمت پرتقال به سبب هزینه سردخانه و بسته بندی مجدد با نوساناتی در بازار روبرو شد.

وی افزود: با توجه به میزان تولید و ذخیره سازی پرتقال شب عید، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر نوسان غیر منطقی قیمت در ایام پایانی سال نیست.

شادلو حداقل تغییرات قیمت در بازار میوه شب عید را طبیعی دانست و گفت: با توجه به افزایش تقاضا در ایام پایانی سال، قیمت میوه با نوسان ۱۰ تا ۲۰ درصدی در بازار روبرو می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: در شرایط کنونی تمامی میوه‌هایی که در بازار عرضه می‌شود به جز خیار، به سبب افزایش هزینه‌های انبارداری با نوساناتی روبروست که این حداقل تغییرات طبیعی است.

به گفته وی، با توجه به آنکه برخی از انواع میوه همچون سیب، پرتقال و کیوی، در یک فصل از سال برداشت و ماه‌های آتی به مرور عرضه می‌شود، از این رو ممکن است به سبب افزایش هزینه‌های سردخانه و بسته بندی مجدد در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد، اما به طور کلی نگرانی از حیث افزایش قیمت نداریم.

شادلو با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه به بازار نداریم، گفت: با توجه به فراوانی تولید، صادرات محصولات باید همچنان ادامه یابد چرا که بازار‌های صادراتی را یک شبه بدست نیاورده ایم که به سهولت از دست بدهیم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با بیان اینکه طبق روال همه ساله نوسان قیمت در بازار شب عید اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا ممکن است تغییراتی در قیمت میوه در ایام پایانی سال ایجاد شود که انتظار می‌رود با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در ذخیره سازی سیب و پرتقال، نوسان چشمگیری اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: فاصله محل تولید تا ذخیره و بازار مصرف، ممکن است به هزاران کیلومتر برسد که در برخی موارد محدودیت‌های ترافیکی ایام پایانی سال و کمبود عرضه، اختلالاتی در بازار ایجاد می‌کند که امسال با برنامه ریزی صورت گرفته و ذخیره میوه در استان‌ها دیگر با این چالش روبرو نخواهیم بود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت و نظارت دستگاه‌های مسئول در ایام پایانی سال بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای ایام پایانی سال کمبودی در عرضه نخواهیم داشت و تنها دستگاه‌های نظارتی همچون بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات باید با نگاه واقعی به شرایط بازار و تولید، از نوسان بی رویه قیمت و سودجویی عوامل واسطه جلوگیری کنند.

وی بهترین نظارت بر بازار میوه را کشف قیمت و قیمت گذاری در میادین میوه و تره بار اعلام کرد و گفت: از میادین میوه و تره بار تا خرده فروشی‌ها حداکثر فاصله قیمت باید ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد که متاسفانه در بسیاری از موارد فاصله قیمت بیش از این رقم است که انتظار می‌رود با اعمال نظارت بیشتر بر بازار از گران فروشی میوه در ایام پایانی سال جلوگیری شود تا اجحافی در حق مصرف کنندگان صورت نگیرد.

افزایش هزینه سردخانه ها عامل اصلی نوسان قیمت در بازار

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره آخرین تحولات بازار میوه شب عیداظهار کرد: با افزایش تقاضا در ایام پایانی سال، نوسان قیمت میوه تا حدی در بازار منطقی است.

وی با اشاره به اینکه سیب، پرتقال و نارنگی از عمده میوه‌های پرتقاضا در بازار شب عید به شمار می‌رود، افزود: با توجه به فراوانی تولید و ذخیره مناسب مانده در سردخانه ها، جای هیچگونه نگرانی مبنی بر افزایش چشمگیر قیمت در بازار نیست.

کارگر با تکذیب کمبود عرضه سیب در ایام پایانی سال گفت: با توجه به آنکه مصرف سیب به مرکبات در شب عید ۷۰ به ۳۰ درصد است، از این رو با مدیریت به سهولت می‌توان این مساله را کنترل کرد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پایان تصریح کرد: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، قیمت این محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب است و در هفته‌های اخیر تنها به سبب افزایش هزینه سردخانه‌ها،قیمت ها  تا حدی افزایش یافته است. /باشگاه خبرنگاران جوان

[irp posts=”10774″ name=”آغاز توزیع اینترنتی سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری”]

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا