اجتماعیاستانیاصفهانتبریزتهرانخراسانسلامتفارسقممازندران

روزهای پرهیاهوی بهشت زهرا

خبرمهم: طبق آمار رسمي و بر پايه تست‌ کرونا در بيمارستان‌هاي دولتي کشور، روزانه به‌طور متوسط دو‌هزار و 500 نفر در ايران به کرونا مبتلا مي‌شوند و حدود 160 نفر نيز در يک روز جان خود را از دست مي‌دهند.

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرمهم، طبق آمار رسمی و بر پایه تست‌ کرونا در بیمارستان‌های دولتی کشور، روزانه به‌طور متوسط دو‌هزار و ۵۰۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند و حدود ۱۶۰ نفر نیز در یک روز جان خود را از دست می‌دهند. تاکنون ۱۱‌هزار و ۷۳۱ نفر جانشان را از دست داده‌اند. بیشترین تعداد مرگ و میر در یک روز متعلق به ۱۵ تیر ۹۹ است که با ثبت ۱۶۳ فوتی در یک روز از شنبه (۱۴ تیر) تا یکشنبه ( ۱۵ تیر)، مرگبارترین روز کرونایی ایران لقب گرفت. این آمار باعث شد در مدت یک روز، ایران در جایگاه سوم کشورهای جهان در فوتی‌های کرونا بعد از مکزیک و هند و بالاتر از آمریکا و روسیه قرار بگیرد. وضعیت در روز گذشته نیز بهتر نبود و طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت از یکشنبه (۱۵ تیر) تا دوشنبه (۱۶ تیر ۹۹) دوهزار و ۶۱۳ نفر به ویروس کووید۱۹ مبتلا و ۱۶۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. از این تعداد یک‌هزار و ۴۶۸ مورد بستری شدند. در مجموع، آمار بیماران کووید۱۹ در کشور تا روز گذشته به ۲۴۳‌هزار و ۵۱ نفر رسید و تا کنون ۲۰۴‌هزار و ۸۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه‌هزار و ۲۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. برپایه این آمار استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان در وضعیت هشدار هستند.

هشدار درباره آمار بهشت زهرا (س)

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که روز گذشته سعید خال ، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) اعلام کرد که «آمار متوفیان کرونا در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه بوده است». البته او به آمار و ارقام اشاره‌ای نکرد، اما زمانی‌که او به این موضوع اشاره می‌کند، همزمان با آغاز فعالیت‌های کسب و کار و نادیده گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی، یعنی آخرین روزهای فروردین‌ماه امسال است که کشور بعد از تعطیلی و اعمال قرنطینه خانگی به کاهش چشمگیر آمار کرونا دست پیدا کرد. همان‌طور که در یکم اردیبهشت ۹۹ تعداد فوتی‌ها در یک روز با ۹۴ نفر، کمترین روز مرگ و میر ناشی از کرونا بود. آمارهای متفاوتی از مرگ و میر بر اثر شیوع ویروس در کشور از سوی مسئولین بیان می‌شود و به‌عنوان مثال می‌توان به صحبت‌های محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران، اشاره کرد که در ۱۱ اردیبهشت امسال گفته بود: «در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، ۱۳‌هزار نفر در بهشت زهرا دفن شده‌اند». اما سعید خال در آن زمان این موضوع را تایید نکرد و بعد حق شناس و دیگر اعضای شورای شهر تهران همچون سیدمحمود میرلوحی، مدعی شدند که آمار تعداد دفن شدگان هر روز در اختیار شورای شهر قرار می‌گیرد، اما چند روز بعد آمار ارائه شده آنها از سوی شورای شهر تکذیب شد.

افزایش ناگهانی ایست قلبی

یکی از موارد دیگر که این روزها در رابطه با تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا شنیده می‌شود، افزایش تعداد افرادی است که به‌دلیل «ایست قلبی» جان‌شان را از دست می‌دهند. به باور بسیاری از مردم این افراد بر اثر کرونا فوت می‌کنند، اما دلیل فوت‌شان ایست قلبی عنوان می‌شود، گفته‌ای که مسئولان آن را تایید نمی‌کنند. دکتر حمید رضا اردلان، متخصص بیماری‌های عفونی این ادعا را تایید نمی‌کند و به «آرمان ملی» می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها که عزیزانشان را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، از انگ اجتماعی و تبعات آن در میان اقوام و بستگان می‌ترسند و به آنها اعلام می‌کنند که بستگان‌شان ناشی از ایست قلبی فوت کرده است، درحالی که بیان این موضوع در روند خاکسپاری تفاوت چندانی ندارد. گواهی فوت بیماران مبتلا به کرونا براساس تست آرمانیشگاهی، شرح حال، علایم، سی‌تی‌اسکن و توسط پزشک در بیمارستان‌ها صادر می‌شود و وزارت بهداشت هم به همان گواهی فوت صادره استناد می‌کند. حالا ممکن است که مانند روند شناسایی افراد مبتلا که در کلینیک‌های خصوصی و علوم پزشکی که از بیماران کرونایی تست نمی‌گیرند و زمانی‌که به‌طور یقین به بیماری که از آن آزمایشی گرفته نشده (به دلایلی همچون زمان‌بر‌بودن و هزینه بالا) اعلام می‌کنند که آنها مبتلا به کرونا هستند و باید در منزل دوران استراحت خود را سپری کند. آنها آماری از این مراجعه‌کنندگان‌شان به وزارت بهداشت ارائه نمی‌دهند. این موضوع ممکن است در مورد افراد فوت شده نیز رخ دهد و تشخیص مرگ بیمار را ایست قلبی عنوان کرده باشند، که در این مواقع وزارت بهداشت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و بر اساس آزمایشات مذکور گواهی فوت را صادر خواهد کرد./آرمان ملی

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا