اجتماعیاقتصادیبین المللیسیاسی

ربیعی: خوشحالیم بگوییم ۶۶ درصد اشتغال کشور مربوط به دختران است / قیمت‌ها پایین خواهد آمد

خبرمهم: علی ربیعی با تاکید بر اینکه همتی و دژپسند استعفا نکرده‌اند، گفت: دولت، یکپارچه است، اما در مسأله مبارزه با کرونا دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها و روز دختر گفت: دختران جوان و تحصیلکرده کشورمان سرمایه‌های ایران هستند.

وی ادامه‌داد: امروز خوشحالیم بگوییم ۶۶ درصد میزان اشتغال کشور دختران مربوط به دختران است؛ این‌ها علائم خوبی است که موانع سنتی حضور دختران در جامعه را تسهیل کردیم.

ربیعی اظهار داشت: متأسفیم در روز‌های گذشته خشونت‌هایی علیه دختران معصوم داشتیم و این موضوع به کمیسیون‌های حقوقی دولت ارجاع شده است.

وی در مورد مسایل اقتصادی گفت: جایگزین کردن محصولات داخلی به جای کالا‌های خارجی در تصمیمات دولت بود و کالا‌های بیشتری ورودشان به کشور ممنوع خواهد شد.

ربیعی با تاکید به گسترش صادرات بیان داشت: ما برای سال ۹۹، چهل و یک میلیارد دلار صادرات را سیاست گذاری کردیم.

وی افزود: پیش نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین به تصویب رسید و نفس آن اثبات شکست سیاست منزوی کردن ایران در جامعه جهانی توسط آمریکا است.

ربیعی بیان داشت: مفاد این طرح با طرف چینی به تفاهم رسیده و در آینده نزدیک اجرایی می‌شود. گسترش همکاری نظامی و همکاری بین المللی از مفاد این تفاهم نامه است که با هدف ارتقاء جاده ابریشم است.

وی تاکید کرد: هیچ راهی غیر از همه جانبه‌گرایی نداریم، این مصوبه دولت پاسخی به سیاست‌های منزوی کردن ایران و بخشی از سیاست خارجی ما است.

ربیعی بیان داشت: امروز در ستاد اقتصادی موضوع قیمت مسکن و بسته‌های حمایتی مطرح شد. این هفته هم مصادف با شهادت شهید بهشتی است یاد پدران قانون اساسی و بنیانگذار قوه قضاییه را گرامی می‌داریم. بهشتی مظهر عدالت رفتاری و نظم و انضباط بود. ما این هفته را به آیت الله رییسی و قضات این قوه تبریک میگوییم و امیدواریم در مبارزه با فساد مانند یک ید واحده عمل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کرونا کماکان مسأله جهانی و اولویت دار ما است و فعلاً واکسن و درمان ندارد و تنها راه مقابله، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و مهمترین شیوه استفاده از ماسک و فاصله گذاری است. به رغم افزایش آمار‌ها که به‌خاطر پیک‌های جدید و افزایش تست‌ها بوده است، ICU‌های ما بجز چند شهر خلوت هستند.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در استان‌هایی که پیک زودتر به آن‌ها رفته فوتی‌ها نسبت به استان‌هایی که جدیدا پیک به آن‌ها وارد شده کمتر است.

وی در مورد تهدید تحریم چین توسط آمریکا گفت: دخالت‌های غیر قابل قبول آمریکا محکوم و تاسف برانگیز و شرم آور است و طی نامه رسمی به چین مواضعمان را به اطلاع این کشور رسانده ایم.

سخنگوی دولت در مورد بیانیه تروئیکای اروپایی اظهار داشت: این قطعنامه شاهدی بر عدم انجام تعهدات اروپا در برجام است و ضعف حیرت آور اروپا در مقابل خواست آمریکا است و برای اروپا خطر آفرین است.

ربیعی اظهار داشت: امر جاسوسی را به امری سیاسی تبدیل می‌کنند، این قطعنامه بی پاسخ نخواهد ماند.

وی در مورد دستور رییس‌جمهور برای محدودیت سنی وام ازدواج گفت: از سال ۹۶، هشت هزار نفر، سال ۹۷ ده هزار نفر، سال ۹۸، سیزده هزار نفر بین ۵۰ تا ۶۵ سال وام ازدواج برای ازدواج اول گرفتند که نشان از سوءاستفاده می‌دهد؛ منطق دستور رئیس‌جمهور، این بوده است.

ربیعی در مورد جبران کسری بودجه خاطر نشان کرد: مااز سال ۹۳ تدابیری برای کاهش نیاز بودجه به نفت بکار بردیم. از این جهت کاهش نفت در بودجه نتوانسته تاثیری بر قصد تحریم‌های آمریکا بگذارد. ما پایین آمدن نرخ تورم را مشاهده می‌کنیم. دولت برای تامین منابع کسری، سیاست مولد سازی دارایی و عرضه بنگاه‌های دولت را بکار بردیم، گام دیگر واگذاری مدیریت به سهام داران است.

وی با تاکید بر اینکه همتی و دژپسند استعفا نکرده‌اند، گفت: دولت، یکپارچه است، اما در مسأله مبارزه با کرونا دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد.

سخنگوی دولت در مورد سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران گفت: این سفر به موقع بود و فضای آن گرم بود، ضمن ابراز تأسف از اتفاقاتی که در مرز‌ها افتاد به طرف افغانستان گفتیم که این اتفاق سو استفاده قاچاقچیان انسان و عدم کنترل مرزی است. رنج افغانستانی‌ها برای ایران هم مایه رنج است.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که چرا برای هفت استان که در منطقه قرمز هستند، محدودیت‌ها بر نمی‌گردد؟ تصریح کرد: آنچه در ستاد ملی کرونا برای بازگشت محدودیت است برای استان‌های است که دارای پیک هستند و تصمیم آن بر استانداری‌ها است و تصمیم در سطح ملی نیست و این اختیارات به ستاد‌های استانی داده شده است.

وی ادامه‌داد: درخواستم این است که دوگانه سلامت و اقتصاد ایجاد نکنید بلکه سیاست توامان حفظ جان مردم از کرونا و حفظ جان مردم از بیکاری و فقر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مرگ و میر ما در مراکز تولیدی رخ نداده بلکه بیشترین فوتی در سنت‌های مراوداتی در عزا و عروسی است.

سخنگوی دولت گفت: یک جنبش عظیم فاصله گذاری را دنبال کنیم، بازگشایی تولید و اقتصاد مسأله ما نیست بلکه رفتار مردم را باید به سمت مسأله شروع کرونا باشد.

ربیعی در پاسخ به سوال ، مبنی بر اینکه ساخت ملک از سوی ریاست جمهوری چه عایدی در این مقطع اقتصادی دارد؟ و چطور مجری قانون، خودش اقدام به خشکاندن درخت‌های آن منطقه کرده است؟ گفت: این ماجرا از حذف یک «ی» شروع شد که ریاست جمهوری را رییس جمهور معرفی کردند که به نظر من آگاهانه حذف شد.

وی بیان داشت: طرح این موضوع چه فایده‌ای دارد؟ ملک برای رییس‌جمهور نیست، در سال ۹۳ شهرداری آن ملک را غیر باغ دانسته است و آنجا را ۱۷ متر گودبرداری کردند. این ملک ۴۰۰۰ متر نیست بلکه ۱۰۵۰ متر است و با اصلاحیه ۸۰۰ متر شده است، البته این کار اصلا به این دولت نمی‌رسد، طرح این مسأله در جامعه مهم نیست گاهی وقت‌ها به روح و روان جامعه ضربه می‌زنیم.

ربیعی در مورد اینکه هر جایی دولت قصد انجام برنامه داشت قیمت‌ها افزایش می‌یابد، آیا سیاست‌های دولت شکست خورده است؟ اظهار داشت: ما ۵۵ درصد تحویل خودرو را افزایش دادیم. یک کمیته‌ای تشکیل شده که مواد اولیه آن‌ها را تامین کند. زمان را کم و تولید را افزایش دادیم، مدیران ما معتقد هستند معامله زیاد انجام نمی‌شود. تحلیل دوستان ما این است قیمت‌های خودرو مجدد کاهش می‌یابد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چطور در زمان اعدام وحید مظلومین قیمت سکه ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما الان به بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده است؟ گفت: این قیمت‌ها گذرا است.

وی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا یک عدم تعادل به وجود آمد، از سال گذشته تعداد افرادی که ۷.۲ میلیارد دلار را باز نگردانده بودند به قوه قضاییه معرفی کردیم. ما نیازمند همکاری همه مردم هستیم که درباره کالا‌هایی که با ارز تامین می‌شود رعایت کنند، خودمان انتظار ایجاد نکنیم و منافع جمعی را فدای منافع شخصی نکنیم.

ربیعی با اعلام اینکه مطلع است در بخش ارز تعادل ایجاد شده است، در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم. آنچه می‌دانم سهامداران عمده شرکت مخابرات تصمیم گرفتند نرخ اشتراک یا تعرفه را افزایش دهند که عدد قابل توجهی است. نماینده دولت مخالفت کرده که ضمن اینکه هر افزایش قیمتی باید به تصویب کارگروه برسد و دولت مخالفت کرده است./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا