اقتصادیبین المللیسیاسی

دور زدن تحریم ها بیخ گوش آمریکا

خبرمهم: نفتکش ایرانی «فورچون» علی رغم تهدیدات آمریکا در کاراکاس لنگر انداخت

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  سرانجام نفتکش ایرانی فورچون که اواسط ماه مارس در بندر شهید رجایی با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، در اسکله ۲ در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخت. پیام تشکر مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از ملت ایران و بیانیه «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا در تقدیر از حرکت شجاعانه جمهوری اسلامی ایران در شکستن تحریم های آمریکا، بیانگر پیروزی بزرگی است که هر روز ابعاد بیشتری از آن آشکار می شود. اکثر رسانه های غربی که از ابتدا با احتیاط کامل در حال پوشش اخبار مربوط به حرکت نفتکش های ایرانی به سوی آبهای اقیانوس اطلس بودند، لنگر انداختن نفتکش فورچون در کاراکاس را شکست سنگینی برای واشنگتن قلمداد کرده اند.

نگرانی آمریکا از پیروزی بزرگ ایران

 

شبکه آلمانی دویچه وله  در گزارش خود تاکید کرده که نفتکش ایرانی فورچون با وجود تهدیدات آمریکا وارد آبهای ونزوئلا شد و در غرب کاراکاس لنگر انداخت. دویچه وله در این خصوص می نویسد :«نفتکش های دیگر ایران به نام های پتونیا، فارست، فاکسون و کلاول حامل ۵/۱ میلیون بشکه سوخت نیز به زودی وارد آب های ونزوئلا می شوند و به دولت چپگرای این کشور بنزین و مشتقات نفتی تحویل خواهند داد.»

روزنامه واشنگتن پست  نیز در تحلیل خود از حرکت نفتکش های ایرانی در آب های کارائیب و ورود نفتکش فورچون به آبهای استحفاظی ونزوئلا  و لنگر انداختن نفتکش فورچون در کاراکاس می نویسد :«جدیت ایران و ونزوئلا در مواجهه با تحریم های آمریکا و ایجاد روابط دوجانبه، ایالات متحده آمریکا را نگران کرده است. واشنگتن علیه هر دو کشور تحریم های یکجانبه ای را اعمال کرده است. ایران و ونزوئلا – که هر دو مورد تحریم های شدید واشنگتن قرار گرفته اند- به سوی ایجاد و بسط روابط راهبردی محکم تر و نزدیک تر گام  برمی دارند. همین مساله چشم انداز فعالیت ایران در آبهای کارائیب و افزایش قدرت مانور آن در نزدیکی مناطقی از خاک آمریکا را تقویت می کند.

پاسخ قاطعانه ایران به قلدری آمریکا

«ریچارد فالک» گزارشگر ویژه حقوق بشر سابق سازمان ملل متحد و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در خصوص اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه کارائیب به روزنامه جام جم می گوید:«ایران هم اکنون با تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مواجه است. بارها عنوان شده که این تحریم ها غیرقانونی بوده و از پشتوانه ای بین المللی نیز برخوردار نیست. بدیهی است که ایران حق دارد به این تحریم ها پاسخی قاطعانه دهد و تاثیر این تحریم ها را در حوزه بین المللی و داخلی کمرنگ نماید. این مساله در زمان وقوع سیل در سال گذشته هم قابل مشاهده بود.آمریکا از دیپلماسی جبری و زورگویانه خود علیه ایران تحت عنوان فشار حداکثری یاد کرده  و فراتر از آن از دسترسی مردم این کشور به اقلام درمانی و بشردوستانه جلوگیری می کند. بدیهی است که چنین رویکردی از ابتدا نیز از سوی ایران قابل پذیرش نبود. ایران در حقیقت، مشغول پاسخ دهی به قلدری آمریکا در حوزه های بین المللی و ژئوپلیتیکی است.»

انهدام تحریم های یکجانبه ترامپ

 

پایگاه کانادایی گلوبال نیوز لنگر انداختن  نفتکش ایرانی فورچون در کاراکاس  را پیروزی بزرگی برای ایران و ونزوئلا می داند و در این خصوص می نویسد : «این اقدام، ترامپ را حداقل موقتا در هدف خود مبنی بر اعمال تحریم های شدید علیه ونزوئلا ناکام گذاشت.

حرکت نفتکش ایرانی دقیقا برخلاف خواست و اراده ترامپ و تحریم هایی بود که وی به صورت یکجانبه علیه ایران و ونزوئلا وضع کرده بود. هم اکنون مقامات ونزوئلایی ورود نفتکش های ایرانی به لنگرگاه های خود را جشن  گرفته اند. وزیر خارجه ونزوئلا نیز تاکید کرده که کشورش (ونزوئلا) و ایران در دوران فشار و سختی همواره از یکدیگر حمایت کرده اند.»

واشنگتن نگران پاسخ ایران

 

پروفسور ناصر انتصار ، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما در آمریکا معتقد است که نگرانی دولت ترامپ از پاسخ ایران نسبت به هر گونه تجاوز ایالات متحده به نفتکش های ایرانی، مانع از شکل گیری هرگونه عمل غیرقانونی از سوی ترامپ و همراهانش شده است.

وی در گفت و گو با جام جم می گوید :«از همان ابتدا نیز تهدیدات آمریکا علیه نفتکش های ایرانی غیرقانونی بود. این تهدیدات ، جنبه ای حقوقی نداشته و بر اساس همان امیال و خواسته های سیاسی دولت ترامپ شکل گرفته بود.

با این حال مصادره نفتکش های ایرانی برای دولت آمریکا هزینه داشت. حتی هم پیمانان ترامپ نیز این عمل(در صورت ارتکاب) را مصداق دزدی دریایی دانسته و با آن همراه نمی شوند. فراتر از آن، آمریکا نگران بود که هرگونه اقدام وی در قبال نفتکش های ایرانی با واکنش ایران در خلیج فارس  علیه نفتکش های آمریکایی همراه شود.»

بی توجهی ایران به هشدارهای آمریکا 

 

روزنامه گاردین در انعکاس خبر مربوط به ورود نفتکش ایرانی فورچون به آبهای ونزوئلا تاکید کرده که در نهایت آمریکا اقدامی(تحرک نظامی)  در مسیر رسیدن نفتکش ایرانی به کارائیب صورت نداد:«ورود نفتکش ایرانی به آبهای کارائیب، عملا تحریم های یکجانبه ترامپ علیه دو کشور ایران و ونزوئلا را هدف قرار داد و به چالش کشید. این محموله می تواند برای مدتی مشکل تامین بنزین ونزوئلا را حل کند.

ونزوئلا در صدر دارندگان بزرگترین ذخایر نفتی جهان قرار دارد ، اما باید بنزین وارد کند زیرا تولید بنزین در این کشور  شدیدا کاهش یافته است. سفر نفتکش فورچون و چهار نفتکش دیگر که حامل بنزین و دیگر فرآورده های نفتی هستند، در حال پایان است.»

فشار ترامپ  محکوم به شکست

 

«رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو نیز  در گفت و گو با جام جم موفقیت اخیر ایران در تجارت دوجانبه با ونزوئلا را از زاویه ای دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و می گوید :«اتفاقات اخیر نشان می دهد که استراتژی فشار حداکثری ترامپ علیه ایران محکوم به شکست است. شاید ترامپ تصور می کرد که اعمال مستمر فشارهای اقتصادی بر ایران و بازگرداندن دوباره تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران (بر خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) منجر به تغییر رفتار ایران خواهد شد. از قبل نیز بارها عنوان شده بود که این اقدامات ترامپ، نتیجه ای مطلوب وی به دنبال نداشته و حتی می تواند آثار و تبعاتی معکوس برای کاخ سفید به همراه داشته باشد. این همان چیزی است که امروز مشاهده می کنیم.»

نفتکش ایرانی به کارائیب رسید

 

نشریه فایننشال تایمز اقدام مشترک  جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا در مقابله با تحریم های یکجانبه  آمریکا را از منظری دیگر روایت می کند. این نشریه در واکنش به ورود نفتکش فورچون به آبهای کارائیب می نویسد :«نفتکش فورچون و دیگر نفتکش های ایرانی با وجود مخالفت آمریکا به آبهای ونزوئلا رسیده اند.

 این نفتکش ها در حالی به ونزوئلا رسیده اند که ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم های یکجانبه مانع از واردات بنزین به این کشور شده است.

آمریکا این اقدام را در مواجهه با دولت سوسیالیستی مستقر در کاراکس(دولت مادورو) صورت داده است. وزیر دفاع ونزوئلا تاکید کرده که نیروی دریایی کشورش به استقبال نفتکش های ایرانی رفته و آنها را اسکورت خواهند کرد. مقامات ونزوئلایی قدردانی خود را از ایران بابت ارسال محموله بنزین اعلام کرده اند.»فایننشال تایمز در ادامه می نویسد :«دولت مادورو سعی دارد پالایشگاه های خود را در آینده ترمیم کند تا بتواند با استفاده از نفت خام  سنگین تولید داخلی ونزوئلا ، بنزین مورد نیاز این کشور را تهیه کند. مهندسان ایرانی  نیز در مسیر مواجهه دولت ونزوئلا با تحریم های آمریکا، کاراکاس را یاری می کنند. موضوعی که مقامات ونزوئلایی نیز روی آن تاکید کرده اند.»/جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۴ دیدگاه ها

    1. برای کشوریکه چهل و چند سال پولاش واموالش در دست کشورهای غربی بلوکه شده ونفت گرفتن پولشم نمیدن به اصطلاح بخاطر تحریمهای آمریکا باز پولهای چندین سال جدیدم بلوکه کردن ترس دیگر معنا ومفهومی نداره کشور ما برای گذران زندگی وچرخه اقتصاد احتیاج به پولهای جدید داره وراه جدیدم برای گذران ازاینبرهه احتیاج داره خوب پول تو بانک که بلوکه میشه تنها راهش معامله پایاپای هستش بنزین ومشتقاتشو میدی شمش طلا ویا اقلام واجناس مورد احتیاج مملکتو میگیری تنها راهه از بین بردن تحریمها همینه واگر دربرگشت کشتیهای مامورد اذیت وآزار آمریکایای قرار بگیره کشتیها وناوهای آمریکای در خلیج فارس بخطر میفتن اونا میدونن ادمیکه از ترس نمیترسه واز مرگم ترسی نداره رو نمیشه دیگه ترسوند وادمیم که نترس باشه اذیتش کنی هرچیزی ازش برمیاد پس نباید سربه سرش گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا