اجتماعیسیاسی

روحانی با بیان اینکه «زنان به انتخابات‌ها شور می‌دهند»، تاکید کرد

خبرمهم: جنس دوم نداريم؛ زن و مرد باهم مساوي‌اند

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم ، رییس‌جمهوری معتقد است که زنان می‌توانند در انتخابات‌ سرنوشت را تغییر دهند. حسن روحانی که به‌رغم وعده‌های انتخاباتی‌اش در دوران ریاست‌جمهوری خود‌ نتوانست چنان که انتظار می‌رفت در عمل به وعده‌هایش درباره زنان موفق باشد، حالا آنها را به حضور پای صندوق‌های رای دعوت می‌کند تا «شور انتخاباتی» ایجاد کرده و با تصمیم‌گیری‌های‌شان، افرادی را انتخاب کنند که افکار و تصمیمات‌شان برای جامعه «مفیدتر» است.

روحانی روز شنبه و در نشست زنان ایرانی که با حضور جمعی از زنان برگزیده و فعالان حوزه‌های مختلف برگزار شد، از این تریبون برای اشاره به انتخابات پیش ‌روی مجلس استفاده کرد و گفت که هیچگاه در تاریخ ایران، زنان به اندازه ۴۱ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در سیاست حضور نداشتند. رییس‌جمهوری معتقد است که «زنان امروز می‌توانند در انتخابات‌ها سرنوشت را تغییر دهند» و می‌گوید: «ولو اینکه عده‌ای سال‌ها تلاش کرده و پول خرج کرده باشند و رسانه و همه‌چیز را داشته باشند، اگر زنان ببینند که یک کاندیدا از سایرین بهتر است، با حمایت‌های خود او را در انتخابات پیروز می‌کنند.» حسن روحانی که احتمالا به انتقادهای جامعه زنان نسبت به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زنان واقف است، با اشاره به آنچه آن را «گله از امروز» و «نرسیدن به وضعیت مطلوب» می‌خواند، از جامعه زنان خواسته پای صندوق‌های رای رفته و بین آنها که امروز هستند، بگردند و کسانی را که از نظرشان بهترند، انتخاب کنند. او این مسائل را در حالی می‌گوید که در گذشته نیز مسوولان در هر بزنگاه انتخاباتی، با وعده‌هایی مشابه آنچه امروز روحانی از آن سخن گفته، زنان را برای حضور پای صندوق‌های رای فرا می‌خوانند. حال آنکه وقتی کار به عمل می‌رسد، موانع بسیاری در مسیر تحقق حقوق نیمی از جامعه، سر راه‌شان قرار می‌گیرد و نشدها، نگذاشتند‌ها و نتوانستیم‌ها سر بر می‌آورند. اکنون بار دیگر در آستانه انتخاباتی دیگر، مساله حضور زنان حائز اهمیت شده و رییس‌جمهوری تاکید می‌کند که «زنان به انتخابات‌ها شور می‌دهند.» نکته قابل تامل اما اینکه طبیعتا حضور نیمی از جامعه پای صندوق‌های رای، به ایجاد شور انتخاباتی یاری می‌رساند اما پرسش اینجاست که چرا این بخش از جامعه، تنها در مواقع مورد نیاز مورد توجه قرار گرفته و بر لزوم حضورشان تاکید می‌شود، نه آنگاه که پای حق و حقوق‌شان به میان می‌آید. همان‌طورکه روحانی هم در اظهارات دیروزش تایید کرد: «بی‌تردید نقش امروز زنان برای آینده کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود» اما این موضوع مستلزم آن است که نقش زنان در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی مورد تایید و تاکید قرار گیرد و مسوولان در راستای احقاق حقوق آنها گام بردارند. آنچه مسلم است زنان نه‌تنها پای صندوق‌های رای که در پست‌های مدیریتی از جمله وزارتخانه‌ها هم می‌توانند به‌طور جدی اثربخش باشند. نکته‌ای که تا امروز در مورد آن وعده بسیار داده شده اما در عمل قدمی از قدم برداشته نشده است.رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه (س) نزد مسلمانان، از ایشان به عنوان «بهترین الگو و معیار برای مشی، سلوک و زندگی» یاد کرد و با اشاره به کوتاه بودن دوران زندگی حضرت فاطمه(س)، تاکید کرد که ایشان بهترین الگو برای زنان جامعه است. روحانی معتقد است دیدگاه همگان یعنی زنان و به‌ویژه مردان باید نسبت به مقام زن اصلاح شود. او تاکید می‌کند که «جنس دوم نداریم و زن و مرد باهم مساوی هستند.» جالب اینکه شخص رییس‌جمهوری هم معتقد است که «این گفتار کافی نیست؛ بلکه در مقام عمل، قانونگذاری و اجرا هم باید این حقیقت را ببینیم.»روحانی همچنین با تاکید بر اینکه تردیدی نداریم که خداوند زن و مرد را کنار هم قرار داده، می‌گوید: «می‌گویم باید در جامعه اسلامی رقابت سالم برقرار باشد؛ این رقابت سالم وقتی امکان‌پذیر است که موانع را‌ برداریم و فرصت‌ها را به صورت برابر فراهم کنیم. اگر فرصت مرد و زن در حوزه‌های مختلف برابر نباشد، در آن صورت رقابت امکان‌پذیر نیست.»

مقام زن و مرد برابر است

رییس دولت دوازدهم بر «لزوم بهره‌مندی زنان از فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه» تاکید کرده و ادامه می‌دهد: «وقتی به مدیریت‌های سطوح بالا می‌رویم، باز هم مقام زن و مرد برابر است و این دو کنار هم هستند. بنابراین نباید این‌گونه باشد که در محیط کار خود احساس کنیم که حضور زنان و ارتقای آنها اساس و رکن مهم جامعه را دچار مشکل می‌کند.»حسن روحانی که با وجود وعده‌هایی که درباره حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی از جمله وزارتخانه‌ها داد، هرگز نتوانست به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند، از وجود برخی نگاه‌ها نسبت به حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی انتقاد کرده و می‌گوید: «چه اشکال دارد که اگر در دولت جمعی ۲۰ تا ۳۰ نفره هستیم، به غیر از معاونان، دست رییس‌جمهوری برای انتخاب وزرای زن هم باز باشد؛ برای انتخاب وزیر زن هم دست رییس‌جمهور را باز بگذارید. اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گوییم که زنان کنار مردان هستند، باید در سایر موارد هم گام به گام پیش برویم و به زنان فرصت حضور بدهیم.» احتمالا اشاره رییس‌جمهوری به همان مساله‌ای است که برخی ناظران و تحلیلگران، عمل نکردن روحانی به وعده‌اش درباره حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی می‌خوانند. هرچند حسن روحانی زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به صراحت وعده حضور زنان را در کابینه دوازدهم به عنوان وزیر نداد اما چندین‌بار بر لزوم حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی تاکید کرد و به انتقاد از رقبای خود و نگاه آنان به حضور زنان در جامعه پرداخت. روحانی ۲۴ مردادماه، در روز آغاز بررسی صلاحیت وزرای معرفی‌شده به مجلس گفته بود: «خیلی دلم می‌خواست در دولت دوازدهم ۳ زن را به عنوان وزیر معرفی کنم» و در ادامه اضافه کرد که «نشد». روحانی البته توضیحی درباره دلیل عدم تحقق خواسته‌اش ارایه نکرد و شاید بتوان اظهارات روز گذشته‌اش را انتقاد به آن «نشد»ی دانست که باعث شد او از عمل به وعده حضور زنان در جایگاه مدیریتی بالا باز بماند.رییس دولت دوازدهم البته در ادامه سخنانش با اشاره به مصوبه شورای اداری و استخدامی در سال ۹۶ مبنی بر اینکه دست‌کم ۳۰ درصد کل مدیران کشور را باید زنان تشکیل دهند، می‌گوید: «براساس آخرین آمار تا پایان شهریورماه سال جاری، ۲۶ درصد از مدیران کشور را زنان تشکیل داده‌اند. این آمار همچنین به ما می‌گوید که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی نسبت به سال‌های قبل ۴ درصد افزایش یافته است. سازمان اداری و استخدامی همچنین قول داده که تا پایان اجرای برنامه‌های خود، سهم ۳۰ درصدی زنان از مناصب مدیریتی دولتی تحقق یابد.»به گفته رییس‌جمهوری، براساس آنچه سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده در این دولت ۵۳ نفر در پست‌های مدیریتی به پست‌های وزارت، معاونت وزیر و همتراز آن، مشاور و همچنین دستیار وزیر ارتقای شغلی یافته‌اند. حسن روحانی در نشست دیروز بار دیگر قول داد: «آنچه را که روز اول دولت تدبیر و امید درباره‌ حضور فعال زنان، جوانان، اقوام و مذاهب تاکید و مسیری را که در این زمینه آغاز کرده و تا به امروز ادامه دادم، تا روز آخر دولت نیز پیگیری می‌کنم.» حال باید دید رییس‌جمهوری در عمل تا چه اندازه می‌تواند در این ۲ سال باقیمانده از دولت تدبیر و امید، به وعده‌هایی که به زنان به عنوان نیمی از جامعه داده، جامه عمل بپوشاند و «نشدن»ها را به «شدن»ها تبدیل کند و «خواستن‌ها» را به «توانستن‌ها»./اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا