سیاسی

ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست/ یک اسب را دو بار نمی‌خرند

خبرمهم: وزیر خارجه کشورمان گفت: گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن مطرح نبوده و ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با لیز دوست در کنفرانس امنیتی مونیخ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ مشاوران خوبی نداشته است. او از زمان خروج از برجام منتظر بود تا حکومت ما فروبپاشد. در آن زمان جان بولتون به او می‌گفت که ایران ظرف چند ماه به زانو در می‌آید.

وزیر امور خارجه  کشورمان خاطرنشان کرد: او (مایک پامپئو)  اکنون تلاش می‌کند تا رفتار بولتون را تقلید کند و به همین دلیل هم پیشنهاد ترور سردار سلیمانی را به ترامپ داد.

ظریف با بیان اینکه در دوران مذاکرات هسته‌ای او و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا حتی بیش از خانواده خود با یکدیگر بوده‌اند، گفت: کری نه یک فرد بلکه وزیر خارجه ایالات متحده بود، من با جان کری مذاکره نمی‌کردم، با وزیر خارجه ایالات متحده مذاکره می‌کردم.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: با وجود آنکه آمریکا آن توافق(برجام) را امضا کرده و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آن را تأیید کرده بود، اما ترامپ ناگهان تصمیم گرفت که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود، چراکه این توافق در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق این کشور به دست آمده بود.

ظریف با بیان اینکه ایران حاضر به مذاکره دوباره بر سر برجام نیست، گفت: «شما یک اسب را دو بار نمی‌خرید.»

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال گفت وگوی ایران  با آمریکا، گفت بحث گفت‌وگوی مستقیم تهران و واشنگتن مطرح نیست، بلکه بحث این است که آمریکا باید به میز مذاکرات ۱+۵ که از پیش هم وجود داشته و  آن را ترک کرده بود، بازگردد.

او با بیان اینکه آمریکا به مشاوره‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن گوش نداده، گفت آمریکا همچنان سیاست تغییر نظام در ایران را دنبال می‌کند، در حالی که این سیاست در طول ۴۱ سال گذشته شکست خورده و واشنگتن باید شکست این سیاست را بپذیرد.

ظریف در ادامه ترور سردار قاسم سلیمانی را اقدامی بزدلانه توصیف کرد و گفت: واشنگتن در حالی سردار سلیمانی را هدف قرار داد که او در یک خودروی غیرنظامی در حال حرکت بود و در مأموریتی برای پیشبرد صلح به عراق رفته بود. این اقدام آمریکا «قطعا اقدامی تروریستی» بود.

او  پاسخ موشکی جمهوری اسلامی به  ترور سردار قاسم سلیمانی راحق مشروع تهران و مبتنی بر بند ۵۱ منشور ملل متحد خواند و گفت مردم در بسیاری از کشور‌های دنیا به این اقدام تروریستی اعتراض کرده‌اند و این افراد بر خلاف آنچه که مجری برنامه می‌گوید، نیرو‌های نیابتی و شبه نظامیان نبوده‌اند، بلکه از هند گرفته تا ایتالیا، مردمی بودند که از این اقدام تروریستی و اینکه به آنها زور گفته شود، خشمگین شده‌اند.

ظریف همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا انتقام» جمهوری اسلامی به پایان رسیده است؟ ظریف گفت: خیر.

او سپس توضیح داد که ایران در پاسخ به این سئوال که یک اقدام نظامی، یک اقدام نظامی انجام داده است. اما ترور فرماندهان عراقی تبعاتی از سوی مردم همان کشور خواهد داشت، چراکه مردم عراق مردم عزتمندی هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بابیان اینکه ترامپ اکنون با رونمایی از طرح به اصطلاح «معامله قرن» مردم منطقه را خمشگین کرده است، افزود: اگر در این میان خشونتی رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده ایران نیست. همینطور، اگر عراقی‌ها به ترور ده‌ها نفر از مردم این کشور توسط آمریکا پاسخ دهند، مسئولیت آن با ایران نیست، چراکه عراقی‌ها برای پاسخ به آمریکا، به ایران نیازی ندارند.

او باشاره به به طرح پیشنهادی ایران برای حل و فصل اختلافات عنوان کرد: دلیل انتخاب نام هرمز برای «ابتکار صلح هرمز» این بود که کسی نتواند نام آن را بهانه‌ای برای رد این طرح قرار دهد.

ظریف ادامه داد: عمان، عراق،قطر و کویت به این طرح پاسخ داده اند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران با وجوداینکه با این کشور‌ها روابط دیپلماتیک ندارد برای پیشبرد این طرح و کاستن از تنش‌ها در منطقه به پادشاه سعودی و شاه بحرین نامه فرستاده است، ما به آنها نگفتیم که این ابتکار ماست، بلکه گفتیم که این پیشنهادات ماست و اگر شما هم نکته‌ای دارید، بیان کنید/yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا