بین المللیسیاسی

گسترش مخالفت‌ها با طرح «معامله قرن» ترامپ

خبرهای فوری: گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف فلسطینی و غیرفلسطینی در واکنش به موضع آمریکا مبنی بر نزدیک بودن زمان رونمایی از طرح موسوم به«معامله قرن» اعلام کردند، هر چه از جانب آمریکا درباره فلسطین رسیده فقط در جهت حفظ منافع و موجودیت رژیم صهیونیستی است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری،  پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از آمادگی برای رونمایی نزدیک از طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد، گمانه‌زنی‌ها درباره این طرح بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است.
ترامپ گفته بود، قبل از سفر هفته آینده «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن از این طرح رونمایی می‌شود.
این طرح با مخالفت گسترده فلسطینی‌ و غیر فلسطینی‌ها روبه‌رو شده است.

جهاد اسلامی؛ وضع رو به تنش است

محمد الهندی عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی اعلام کرد، سخن گفتن از معامله قرن در این برهه زمانی را با هدف نابودی «آنچه از مساله فلسطین باقی مانده» دانست و گفت، احتمالا وضعیت به سمت تنش پیش خواهد رفت.
وی گفت: تمام تحرکات کنونی در منطقه آرمان فلسطین را هدف گرفته است. “خالد البطش” از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین نیز خواستار تحرکات مردمی گسترده در کرانه باختری، قدس، غزه، اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و فلسطینی‌های ساکن در خارج برای مقابله با معامله قرن شد.

واکنش حماس

“فوزی برهوم” سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد، تمام این اقدامات آمریکایی و اسرائیلی، موجودیت فلسطینی و هویت قدس اشغالی و رابطه امت اسلام به فلسطین و مسجدالاقصی را هدف گرفته است.
وی افزود، اگر همراهی منطقه‌ای و بین‌المللی با رژیم صهیونیستی در کار نبود این توطئه‌های صهیونیستی-آمریکایی برای نابودی مساله فلسطین اجرایی نمی‌شد.

تشکیلات خودگردان: با این طرح موافق نیستیم

“نبیل ابوردینه” سخنگوی تشکیلات خودگردان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود با فلسطینی‌ها درباره این طرح صحبت کرده، اعلام کرد، وی نه به صورت خلاصه و نه به صورت مفصل درباره این طرح با تشکیلات خودگردان صحبتی نداشته است و رام‌الله این با این طرح موافق نیست.
جبهه مردمی برای آزادی فلسطین
“جبهه مردمی برای آزادی فلسطین” هم اعلام کرد: ملت فلسطین نیاز به این ندارد که در انتظار رونمایی معامله قرن ازسوی آمریکا باشد، هر آنچه برای ما از این دشمن آمریکایی رسیده فقط ویرانی، مواضع خصمانه و کار مدارک برای نابودی مساله ملی فلسطین بوده است.
مصطفی البرغوثی دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین نیز اعلام کرد: معامله قرن پروژه‌ای اسرائیلی و نژادپرستانه است که نتانیاهو آن را درست کرده و با پوشش آمریکایی پوشانده شده است.
وی گفت، این طرح دنبال نابودی حقوق ملی فلسطین از جمله حق فلسطینی‌ها در پایتخت خود قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی است. بندهای این طرح چیزی جز تقویت نظام آپارتاید اسرائیلی علیه ملت فلسطین نیست.
سخنگوی جنبش فتح نیزاعلام کرد، ترامپ قصد دارد از این طرح در زمان فعلی رونمایی کند تا کمکی انتخاباتی برای نتانیاهو باشد.
وی افزود، آمریکا و اسرائیل مالک فلسطین نیستند که بخواهند سرنوشت ملت آن را مشخص کنند. حق و ایستادگی در نهایت بر ظلم و طغیان پیروز خواهد شد.

مخالفت قاطع “ساف”

“واصل ابویوسف” عضو کمیته اجرایی ساف اعلام کرد، فلسطین قاطعانه این طرح را مردود می‌داند زیرا طرح مذکور حق بازگشت را خط می‌زند، شهرک‌سازی را قانونی می‌کند و حق تعیین سرنوشت را از بین می‌برد.
“صائب عریقات” دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین تصریح کرد که هر معامله‌ای که حقیقت اشغال فلسطین را بپوشاند به عنوان “فریب قرن” از آن در تاریخ یاد خواهد شد.
“فیصل الفایز” رئیس مجلس سنای اردن نیزاعلام کرد، معامله قرن از نظر این کشور مردود است و موضع اردن تغییری نکرده است.
“عبدالباری عطوان” تحلیلگر فلسطینی و سرشناس عرب نوشت، بر خلاف نقشه مشترک ترامپ و نتانیاهو برای نابودی آرمان فلسطین از طریق معامله قرن، این طرح هرگز اجرا نخواهد شد و بالعکس فروپاشی تشکیلات خودگردان و توافق اسلو و تحکیم جبهه مقاومت را رقم می‌زند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا