بین المللیسیاسی

ذوالنوری از پاسخ‌های ظریف قانع شد

خبرهای فوری: مجتبی ذوالنوری نماینده قم از پاسخ‌های وزیر امور خارجه به سوال خود درباره علت بیان مطالب بی‌اساس و هزینه ساز و در تضاد با منافع و امنیت ملی، از جمله توانایی آمریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفاً توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام پولشویی به نظام قانع شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، مجتبی ذوالنوری نماینده قم در طرح سوال خود از وزیر امور خارجه مبنی بر  علت بیان مطالب بی‌اساس و هزینه ساز و در تضاد با منافع و امنیت ملی، من جمله توانایی آمریکا در از کار انداختن سیستم دفاعی صرفاً توسط یک بمب و نیز ایراد اتهام پولشویی به نظام، قانع شد.

 

وی گفت: من این سوال را به رای نمی گذارم فقط می خواستم به اظهار نظر ایشان را درباره موضوعات مذکور از تریبون ملی پاسخ دهم.

مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در طرح سوال خود از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: باید از هر فرصتی برای منافع ملی استفاده کنیم، همه تلاش ما این است که از دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر امور خارجه حمایت کنیم، اگر موضوعی را مطرح می کنیم می خواهیم که نقاط منفی و ضعف ها برطرف شود.

وی افزود: آقای ظریف بیان کرد توان معنوی مفید است و همیت دارد و بقا و دوام ما به بعد معنوی ما بستگی دارد، ما منکر این موضوع نیستیم اما چرا این موضوع را به شکلی بیان کنیم که بعد دیگر را تضعیف کنیم، دلیلی ندارد با تقویت یک بعد، بعد دیگر را تضعیف کنیم، آقای ظریف گفت که آمریکا با یک بمب سیستم دفاعی ما را از کار می اندازد، چرا باید طوری حرف بزنیم که دشمن را تقویت و خود را تضعیف کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از بیان ایشان دشمن به محاسباتی گرفتار و تطمیع می شود؛ توان دفاعی پشتوانه مذاکره است، وقتی اقای ظریف این را می گوید و همزمان با اوج مذاکرات رییس جمهور در باره رزمایشی که رد خلیج فارس بر گزار می شد می گوید بعضی فکر می کنند با  افزایش تعداد موشک ها صلح ایجاد می کنند، دشمن تطمیع می شود.

ذوالنوری افزود: چرا برجام به این سختی گرفتار شد و حاضر نشدند به ما امتیاز دهند، امروز اقای ترامپ حرفی می زند و بعد از آن رییس جمهور ما می گوید که یک دیوانه ای حرفی را می زند؛ شما باید قرارداد را به شکلی درست تنظیم کنید که هزینه برای ما ایجاد نکند که طرف مذاکره زیر آن بزند، شما باید قرارداد را طوری تنظیم می کردید که ۳۰ دیوانه هم می آمدند نمی توانستند آن را نقض کنند.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: زمانی که می‌خواستیم با اروپا اینستکس را فعال کنیم، آیا سهم ما از برجام اینستکس بود که پول نفت وصادرات کشور را در یک صندوق بریزیم و آنها به نیابت از ما پول کالاها را پرداخت کنند، مگر ما مهجور هستند- وزیر امور خارجه جلوی دوربین ها می گوید که پولشویی در کشور ما یک واقعیت است؛ اگر یک آدم ناشی این حرف را می زد ما از کنار آن می گذشتیم.

وی ادامه داد: آقای ظریف جوانی و عمر خود را در دیپلماسی گذاشته است؛ اگر ناآشنایی به امور حقوق بین الملل این حرف را می زد، می توان گذشت، اما در در دنیا حرف چهار شخص رهبر، رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امور خارجه را در محاکم بین المللی بدون سند و مدرک، مستند می دانندو می توانند به آن استناد کنند، حرف وزیر امور خارجه سند است وقتی می فرماید پولشویی در کشور یک واقعیت است آیا معنی این حرف این نیست که اروپایی ها که می خواهید اینستکس را فعال کنید، هزینه های این فعال سازی را بالاببرید، خود ما اقرار می کنیم که سیستم ما آلوده است، آیا نباید در الفاظ و گفتار دقت کنیم، من این را نمی پذیرم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلسبا اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه درباره قدرت معنوی کشور و تشییع سردار سلیمانی گفت: مغالطه یک بحث است و جواب یک بحث دیگر؛ کار ما آخوندها را به ما یاد دهید، در مقابل همه اعتراض هایی مردم و خط سازش همه گرفتاری‌های ایجاد شده، ما مردم را بر اساس تکیه بر خدا و ارزش ها نگه داشتیم؛ حرف من این است”اثبات شی نفی ما عدا نمی کند،   ولی شما اثبات شی را با تفی ما عدا انجام می دید.

وی خطاب به ظریف  افزود:شما باید بگویید ما توانمندیم در کنار بازدارندگی دفاعی توان فرهنگی داریم، شما وقتی می گویید بمب موشکی آمریکا توان دفاعی ما را نابود می کند ما مجبور می شویم که شهرهای موشکی خود ار افشا کنیم.

وی ادامه داد: با مردم شفاف صحبت کنیم، آقای ظریف حرف شما تاثیر گذار بود، برخی می خواستند استیضاح شما را برای این صحبت ها مطرح کنند که من نگذاشتم زیرا در این صورت شما باید مستندات را ارائه می کردید؛ اگر در حرف زدن دقت نکنیم، کشور آسیب می بیند.

نمایندگان از پاسخ های ظریف قانع شدند

جواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن بیان سوال خود از وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای مقابله با اقدامات مداخله‌جویانه آمریکا، بیان کرد: سوال بنده مربوط به ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ است، اما با توجه به ادامه‌ی رویه‌ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای آشوب افکنی در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ نیز امروز موضوعیت دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ما در ۴۰ سالگی خود با قدرت علی‌رغم فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان مسیر پیشرفت را طی می‌کند. نقش راهبردی ولایت فقیه و از سوی دیگر حضور یکپارچه مردم موجب خنثی شدن توطئه‌های دشمنان شده است.

نماینده کاشان اظهار داشت: در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ شاهد توطئه ناکام دشمنان ایران بودیم که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب با محوریت استکبار جهانی به اجرا گذاشته شد.

وی در ادامه بیان کرد که از پاسخ های ظریف قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت.

نمایندگان با ۱۱۲ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و چهار رای ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شدند.

نمایندگان سوال ابطحی را قانع کننده ندانستند

نماینده مردم خمینی شهر با اشاره به این که ظریف در جلسه پیشین طرح سوال در قسمت پایانی جلسه نماند، در این جلسه به ادامه صحبت های خود پرداخت و گفت: آقای ظریف چرا گلویتان برای دوستان داخلی متورم می شود اما در جلسات خارجی لبخند به لب دارید چرا در مورد سفیر انگلیس قانون را اجرا نمی کنید و چرا بهترین سفرایتان را به اروپا و آمریکا می فرستید ولی برای هند و چین ماه ها سفیر انتخاب نمی کنید این دوگانگی رفتار شما در بسیاری از موارد دیده می شود.

وی پس از پخش فیلم هایی از سخنان مختلف ظریف در جلسات، سخنان رهبر معظم انقلاب و از مقامات آمریکایی  اظهار داشت: آقای ظریف شما آقای شریعتمداری روزنامه کیهان را متهم می کنید که به دشمنان خوراک می دهد اما رسانه های خارجی پس از صحبت های شما در مورد وجود پولشویی در ایران همه دستگاه های متعلق به نظام را متهم کردند.

وی با تاکید بر این از مکانیزم ماشه نباید ترسید و آن ها هیچ کاری نمی توانند بکنند تاکید کرد: از زمانی که جمهوری اسلامی گام های خروج از برجام را آغاز کرد اروپایی ها ترسیدند و این نشان می دهد که پیام مقاومت و پایداری جواب می دهد نه مذاکره، آقای ظریف شما به مردم اشاره می کنید اما تشییع پیکر سردار سلیمانی را ببینید و راه مقاومت را بیابید.

در ادامه وی اعلام کرد که از پاسخ های ظریف که در جلسه گذشته صورت گرفت قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت.

نمایندگان مجلس با ۹۹ رای موافق، ۷۰ رای مخالف و ۷ رای  ممتنع از ۱۹۴ نماینده حاضر از پاسخ های ظریف قانع شدند. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا