سیاسی

عبدی: حزبی نبودن از مشکلات اصلی مجلس است/ سلیمی نمین: وجود استبداد حزبی راهگشای مشکلات مجلس نیست

خبرهای فوری: فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: ناکارآمدی مجلس یکی از ایرادات مهم به آن است ضمن اینکه افزایش بخشی از ناکارآمدی‌های مجلس نیز نشأت گرفته از سلب اختیارات این نهاد تصمیم‌گیر است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، عباس سلیمی و عباس عبدی از پژوهشگران و فعالان مجرب رسانه در برنامه «بدون توقف» به بررسی انتخابات مجلس و ابعاد و حواشی پیرامون آن پرداخت. 

عبدی در ابتدا با بیان اینکه مجلس کنونی کشور دارای سه ایراد اساسی است، گفت: ناکارآمدی مجلس یکی از ایرادات وارده مهم به مجلس است و در حال حاضر کنش‌گران سیاسی باید به امید بهبود وضعیت و شرایط کشور در این انتخابات شرکت کنند چراکه تحول اوضاع و شرایط وابسته به حضور  و اقدامات آنان در منصب نمایندگی مجلس است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت در انتخابات مجلس، صرفا به معنای شرکت در مجلس نمی‌باشد و افزایش بخشی از  ناکارآمدی ‌های مجلس نیز نشأت گرفته از سلب اختیارات این نهاد تصمیم‌گیر می‌باشد.

وی حزبی نبودن مجلس را یکی دیگر از مشکلات اساسی مجلس ایران دانست و افزود: در کشوری همچون بریتانیا، شهروندان به برنامه‌های احزاب رأی می‌دهند در حالی که فلسفه مجلس در ایران به صورت کلی دارای ایراد است و مردم در بحث انتخاب نماینده مجلس با طیف وسیعی از تفکرات مواجه هستند. همچنین حزبی وجود ندارد تا برنامه و مسئولیت‌های نمایندگان خود را سامان دهد. از سوی دیگر وظیفه نماینده به آراء گذاشتن نظرات و خواسته‌های مردم است و مجلس محل انتخاب کارشناس برای عرصه‌های مختلف نمی‌باشد. در واقع احزاب و دولت، جایگاه حضور کارشناسان و نظرات علمی آنان است و مجلس تنها عرصه حضور نمایندگان ملت برای بازتاب خواسته‌های آنان است.

عبدی با اشاره به اینکه تمام گروه‌های فکری باید در انتخابات مجلس دارای نامزد باشند، گفت: رد صلاحیت نیز یکی دیگر از معضلات انتخابات مجلس است و حضور اکثریت کاندیدهای   متعلق به یک حزب در یک دوره مجلس، مفهوم انتخابات و نمایندگی شهروندان را از بین می‌برد.

سلیمی نمین، دیگر مهمان برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه انتخابات هر دوره از مجلس و آغاز کار مجلسی جدید گامی به سمت جلو است گفت: مجلس حزبی نیز در کنار تمام مزایای خود با معایبی همراه است و وجود استبداد حزبی نیز  راهگشای مشکلات مجلس نمی‌باشد. لذا ترکیب عادلانه احزاب و افراد مستقل چه از نظر شرعی و چه سیاسی برای کاندیداتوری نمایندگان مجلس امری قابل قبول می‌باشد. از سوی دیگر سابقه تاریخی احزاب حاکی از این مسئله می‌باشد که جریانات حزبی در ایران پذیرای تمام مسئولیت‌‌های حزبی خود نیستند.

سلیمی نمین در خصوص امضا برجام در مجلس اظهار کرد: برجام توسط نمایندگان سیاست خارجی ایران و کشورهای   ۵+۱به امضا رسید و پس از قبول آن برای بررسی و مطابقت لوایح آن با مصلحت عمومی و ملی کشور در اختیار مراکز و نهادهای تصمیم‌گیر کشور قرار گرفت که مجلس در این رابطه با موضوعی رو به رو بود که باید گرایش القا شده به جا مبنی بر بخش‌های از برجام که به مصلحت عمومی جامعه نبود را مدیریت کند. در واقع مجلس در خصوص برجام با توافقی مواجه بود که باید در قبال آن پاسخ مثبت و یا منفی ارائه می‌داد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان نباید مطرح‌کنندگان بیانیه ۷۷ نفر را تایید صلاحیت کند، گفت: شورای نگهبان در بحث تائید صلاحیت‌ها باید توجه ویژه‌ای را به کسانی که راه را برای تبلیغات دشمن و خشونت باز می‌کنند و در مسیر مصلحت عمومی حرکت نمی‌کنند، داشته باشد چراکه برخی گروه‌های سیاسی همچون آقایان رمضان پور و سازگارا علاوه بر فعالیت در خارج از ایران در مسائل داخلی و ملی کشور نیز توانسته‌اند با برقراری انواع ارتباطات حضور داشته باشند./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا