حوادثسیاسی

قول رییس‌جمهور برای پیگیری ابعاد سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین

خبرهای فوری: رییس‌جمهور گفت: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر حادثه سقوط هواپیمای مسافربری باشد و قوه قضاییه با یک قاضی ویژه دنبال رسیدگی سریع به ابعاد آن باشد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری، گفت: لازم می‌دانم غم این ایام را یک بار دیگر به ملت  بزرگ ایران تسلیت بگویم.

وی ادامه داد: غم از دست دادن سرداری شجاع در منطقه و جهان، غم عزیزانی در کرمان که در تشییع سردار حضور داشتند و غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که ۱۷۶ نفر را به کام مرگ کشاند.

رییس‌جمهور از تلاش‌های فراوانش برای روشن شدن ابعاد سقوط هواپیما سخن گفت و افزود: از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد تلاش فراوانی کردم که دوره بررسی و تحقیق، کوتاه شود تا بدانیم هواپیما چگونه سقوط کرد. همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت بود، انجام شد و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و غیر قابل بخشش اتفاق افتاد،‌ به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.

رییس‌جمهور گفت: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر حادثه سقوط هواپیمای مسافربری باشد و قوه قضاییه با یک قاضی ویژه دنبال رسیدگی سریع به ابعاد آن باشد. قوه قضائیه باید یک دادگاه ویژه با یک قاضی عالی‌رتبه برای پرونده سقوط هواپیما تشکیل دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه، بسیار تلخ بود و تحملش برای مردم بسیار سنگین است، حتی اگر این هواپیما به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود باز بسیار غم‌بار بود. بعد از مشخص شدن خطای انسانی، غم مردم چندین برابر شد.

وی بیان کرد: به خانواده‌های جان‌باختگان ایرانی و خارجی تسلیت می‌گویم و همانطور که با رهبران و مسئولان آن کشورها صحبت کردم، قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر مسئله سقوط هواپیما باشد.

رئیس جمهور با قدردانی از همکاری خوب نیروهای مسلح در روشن شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مساله، به تلاش هایش ادامه می دهد.

روحانی افزود: به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده‌های عزیز باشند. از مردم عزیز ایران می خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: وزیر راه، مسئولین دولتی، استانداران در کنار این عزیزان قرار بگیرند. من به عنوان یک پدر احساس می کنم غم از دست دادن جوان نخبه سطح بالای تحصیل کرده که سرمایه کشور بوده، چه قدر سخت است.

روحانی بیان کرد: اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه خطا را اعلام و قبول کردند گام اول خوبی بوده است.

وی گفت: من به دلیل آشنایی کم و بیش که با پدافند هوایی دارم عرض می کنم که نمی تواند فقط یک فرد مقصر باشد. در این میان دیگرانی هم هستند. من می خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت؟

رئیس جمهور ادامه داد: راست و درست است که در این ایام ریشه همه غم ها به آمریکا باز می‌گردد؛ امریکا بود که تحریم کرد، آمریکا بود که شرایط را متشنج کرد، امریکا بود که عزیز ما را ترور کرد اما این دلیل نمی‌شود در این مسئله به همه جوانب نپردازیم.

وی یادآور شد: سوال دیگر برای مردم این است که از زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن زمانی طولانی بوده است؟ یک الی دو روز طول کشیده یا چند ساعت بوده است؟ این هم مسئله‌ای است که می خواهم به همه توضیح دهند. پروسه چهارشنبه صبح تا جمعه عصر که به جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی  رسید به همه گفته شود.

رئیس جمهور گفت: همه مردم ما در این غم سهیم هستند، اما می خواهند بفهمند آیا مسئولان آنان به درستی در چهارچوب اخلاقی رفتار کردند یا نه.

وی اظهار کرد: من به عنوان نماینده ملت ایران و رئیس جمهور این موضوع را دنبال می کنم و به هر نتیجه ای برسیم به مردم خبر می دهیم.

روحانی گفت: حادثه فقط ۱۷۶ نفر عزیز از دست رفته نیست؛ بحث امنیت فضای ایران است، این موضوع برای مردم ما و دنیا مهم است. برای مردم ما مهم است که هر کسی در هر اندازه در این موضوع مقصر بوده به مجازات برسد.

رئیس جمهور افزود: اما به اعتقاد من، از همه اینها مهم تر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی شود. مهم ترین مساله برای مردم ما، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران این است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین نامه ها، شیوه نامه ها، دستورالعمل ها و مقررات نیاز دارد.

روحانی گفت: همه ما مسوولیت داریم که یک بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است؛ حادثه‌ای که فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی نظیر بوده و هیچ وقت نبوده که یک مسوول و افسر پدافندی در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز کشور و کنار فرودگاه بین المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.

رئیس جمهور اظهار کرد: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.

 رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زیبایی‌های دنیای کشاورزی، گفت: در دنیای کشاورزی یک دوره، دوره سختی و زحمت است اما پشت سر آن بهار آمده و محصول به دست می‌آید و می‌توان گفت یکی از نمونه‌های عسر و یسر را در دنیای کشاورزی می‌توان مشاهده کرد، از وقتی که کشاورز زمین و بذر را آماده می‌کند تا روزی که محصول به دست می‌آید.

روحانی با بیان اینکه کشاورزان با محصولات خود نوعی رابطه عاطفی دارند و به گونه‌ای با محصولات خود همراه بوده و زندگی می‌کنند، گفت: کسانی که کشاورز هستند این سخن من را تصدیق می‌کنند که کشاورزان تنها به دنبال برداشت محصول و فروش آن نیستند، بلکه به محصولات خود عشق می‌ورزند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند، اظهار کرد: در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به‌وفور در بازار قابل تهیه است، به‌خاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است.

روحانی خاطرنشان کرد: در روزگاری ناچار بودیم، میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم اما امروز سالهاست که به خودکفایی رسیده ایم و سال آینده نیز در این محصول خودکفا خواهیم بود و در سایر محصولات از جمله برنج، شکر و دانه‌های روغنی نیز اقدامات و گام‌های خوبی برداشته شده است. این دستاوردها در سایه تلاش و ایثار کشاورزان است و البته مدیریت حوزه کشاورزی هم سهم قابل توجهی در این زمینه داشته است که از تلاش همه آنها تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: تلاش ما در دولت یازدهم و دوازدهم تنها این نبود که نیاز مردم را تامین کنیم و صرفاً به سمت خودکفایی حرکت کنیم، بلکه اقدام بزرگی را در دستور کار خود داشتیم و آن این بود که زمین را آباد کنیم.

روحانی اضافه کرد: اینکه امروز در استان خوزستان ۹۶۰ هزار تن شلتوت و بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج سفید به دست آمده است، در کنار نزول باران رحمت الهی، ناشی از تصمیم دولت یازدهم و دوازدهم مبنی بر این بود که ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان و ایلام آباد شود و امروز با اقدامات انجام شده بیش از ۳۰۰ هزار هکتار زمین در این استان‌ها آباد شده است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت در استان خوزستان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و فقط امسال در این استان ۵ هزار میلیارد تومان ارزش محصول برنج بوده است، لذا بیش از آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم محصول برنج به دست آمده است.

روحانی خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز حدود ۳۷ سد افتتاح شده و در کنار آن اقدامات گسترده‌ای در زهکشی و تجهیز زمین و وسایل کشاورزی انجام شده است و محصولات کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۸ میلیون تن اضافه شده است و از ۹۷ میلیون تن در ابتدای دولت یازدهم امروز به ۱۲۵ میلیون تن رسیده‌ایم یعنی سالانه به طور متوسط ۵ هزار تن به میزان محصولات کشاورزی اضافه شده است که یک کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس جمهور گفت: آثار آنچه این دولت در بخش زمین و آب انجام داده است، برای ده‌ها سال دیگر نیز در کشور باقی خواهد ماند و نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند خواهند بود.

روحانی با بیان اینکه از ماه‌های آغازین دولت یازدهم با حضور در وزارت جهاد کشاورزی برنامه ۵، ۶ ساله‌ای را برای توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی تنظیم کردیم، اظهار کرد: در این برنامه مشخص کردیم که در این برهه زمانی قرار است در چه محصولاتی خودکفا شده و در چه محصولاتی گام‌های بلندی به سمت خودکفایی برداریم و در این راستا در گندم، برنج، چغندر، شکر، دانه‌های روغنی و محصولات گلخانه‌ای اقدامات بزرگی تاکنون انجام شده است.

رئیس جمهور گفت: کل گلخانه‌های کشور تا ابتدای دولت یازدهم، ۸ هزار و ۸۰۰ بوده و امروز تقریباً امروز به ۱۷ هزار و ۴۰۰ رسیده است و تقریباً ۲ برابر شده است و محصولات آن از یک میلیون و ۶ دهم به ۲ میلیون و ۴ دهم افزایش یافته است.

روحانی در ادامه اهمیت توجه به زراعت چوب و مفید و ضروری بودن آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز برای تولید محصولات مختلف و کاغذ نیازمند چوب هستیم و خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه زراعت چوب آغاز شده است و باید ادامه پیدا کند، ضمن اینکه کشورمان از استعداد بسیار خوبی در این بخش برخوردار است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه کشاورزی توجه به خاک به همان اندازه وجود و حفظ آب اهمیت دارد، اظهار داشت: آب در بخش کشاورزی وقتی مفید است که خاک مناسب وجود داشته باشد، لذا باید خاک کشور را حفظ کنیم و توجه کنیم که آب و خاک دو سرمایه بسیار بزرگی است که باید از آنها مراقبت کنیم.

روحانی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از علم و دانش و تکنولوژی در حوزه کشاورزی، گفت: امروز دیگر دوره کشاورزی سنتی به سر آمده است و با روند افزایش جمعیت کشور باید خودمان را برای تولید محصولات بیشتر آماده کنیم. لذا با توجه به محدود بودن آب و خاک در کشور می‌توان با استفاده از علم و دانش و تکنولوژی محصولات بیشتری تولید کرد.

رئیس جمهور همچنین جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: جلوگیری از هدررفت و ضایعات محصولات کشاورزی به مانند آن است که از هدررفت میلیاردها متر مکعب آب جلوگیری می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است که می‌توان توانایی تولید محصول را چندین برابر افزایش داد و لذا با فناوری و علم و دانش می‌توانیم مقدار و حجم تولید محصولات زراعی، باغی و دامی را افزایش دهیم و در این راستا باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی بیش از پیش استفاده شود.

رئیس جمهور در این مراسم با اهداء لوح سپاس از ۱۵ کشاورز و واحد نمونه کشاورزی فعال در حوزه‌های زراعت، باغبانی، ترویج آموزش دام، طیور، شیلات، بازرگانی و تشکل‌های کشاورزی تقدیر کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا