بین المللیسیاسی

روایت وال استریت ژورنال از انتقال پیامهای بین ایران و آمریکا توسط سفیر سوئیس در تهران

خبرهای فوری: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به ماجرای ارسال پیام‌های امریکا به ایران پس از حمله هوایی آمریکا- که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی شد، پرداخت

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، این روزنامه  با بیان اینکه حجم تبادل پیام‌ها زیاد بوده و سوئیسی‌ها نقش مهمی در انتقال پیام‌ها و جلوگیری از محاسبات اشتباه داشتند، نوشت: مقامات آمریکا اعلام کردند که نخستین پیام آمریکا درست پس از تأیید ترور شهید سلیمانی، به دست ایران رسیده است. این پیام از طریق یک دستگاه فکس رمزگذاری شده برای تماس با مقامات ایرانی که در داخل یک اتاق در سفارت سوئیس ـ که برای کاخ سفید قرنطینه نگه داشته شده ـ ارسال شده است.

بنابر این گزارش‌، ظریف از این پیام به شدت عصبانی شده و به گفته یک مقام آگاه، در یک لحظه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده را مورد خطاب قرار داده است و گفته: پمپئو قلدری می‌کند! همه مشکلات تقصیر آمریکاست. در پی حمله هوایی آمریکا، لایتنر (سفیر سوئیس) در یک مأموریت مهم دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن رفت و آمد داشته و تلاش کرده است تا پیام‌های دو طرف را شفاف رد و بدل کند.

با این حال به گفته وال استریت، پیام‌های خشمناک دو طرف در فضای افکار عمومی و رسانه‌ای، تا حدی مانع از آن شده بود که سفیر سوئیس این مأموریت را بدون دغدغه و بی دردسر به انجام برساند. به گفته وال استریت، دیپلمات‌های سوئیسی نام کسانی که این پیام‌ها را رد و بدل می‌کنند «پستچی» گذاشته‌اند و معتقدند  این پستچی‌ها در سال ۲۰۰۳ نیز بعد از حمله امریکا به عراق، نقش مهمی در جلوگیری از برخورد ایران و امریکا داشته‌اند. بر اساس این گزارش، سوئیس از این وضعیت خود، برای چانه‌زنی با قدرت‌های بزرگ بهره می‌برد و در حال حاضر با واشنگتن برای مجوز صادرات کالاهای اساسی و دارو به ایران از طریق فاینانس بانک‌های سوئیس رایزنی می‌کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا