بامداد جمعه در فرودگاه بغداد چه گذشت؟

خبرهای فوری: روایتی از ماجرای حمله به خودروهای حامل سردار قاسم سلیمانی، ابومهندس و همراهانشان. ساعت ۱ و ۲۰دقیقه نیمه شب یا همان بامداد روز جمعه است. چند دقیقه‌ای است که در فرودگاه بین‌المللی بغداد هواپیمایی فرود آمده که حامل یک مهمان ویژه است؛ قاسم سلیمانی،فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، حاج ابو مهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی عراق شخصا به استقبال قاسم سلیمانی آمده است. محمدرضا جابری، مدیر تشریفات بسیج مردمی عراق یا همان حشدالشعبی دو اتومبیل شاسی بلند تدارک دیده تا مهمان را به محل اقامت خود ببرد. در این گروه البته به جز قاسم سلیمانی و ابومهندس یک چهره شاخص دیگر هم دیده می‌شود: سامر عبدالله داماد شهید عماد مغنیه که مدیر عملیات خارجی حزب‌الله لبنان است.

سه نیروی دیگر حشدالشعبی نیز احتمالا به عنوان محافظ در این گروه جای دارند. آنطور که دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه بعدازظهر دیروز خبر داد چهار فرد دیگر یعنی سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان.

در همین احوالات، منابع خبری از شنیده شدن چند انفجار در نزدیکی فرودگاه بغداد خبر می‌دهند. کمی بعد خبر می‌آید که این انفجارها ناشی از چهار موشک است. هنوز مشخص نیست که در این حمله چه فرد یا افرادی مورد هدف قرار گرفتند اما مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا بیانیه‌ای مبهم و کلی در خصوص مقابله با اقدامات ایران در عراق منتشر می‌کند.

یک ساعتی که از حمله می‌گذرد، دولت عراق بیانیه‌ای صادر می‌کند و می‌گوید این دو خودرو متعلق به حشدالشعبی بوده‌اند و در آن شهادت مسئول روابط عمومی حشدالشعبی را تایید می‌کند اما اطلاعات بیشتری صادر نمی‌کند. حدود ساعت ۳ و نیم شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین اعلام می‌کند که ابومهدی المهندس در این حمله به شهادت رسیده و نهایتا در ساعت ۴ و ۳۵ بامداد، تلویزیون عراق به صورت رسمی اعلام می‌کند که سردار قاسم سلیمانی در این حمله به شهادت رسیده است.

۶ و ۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا رسما مسئولیت این حمله را به عهده می‌گیرد و آن را به دستور دونالد ترامپ و برای آنچه پیشگیری از حملات آتی به منافع و افراد آمریکایی خوانده، اعلام می‌کند. طبق اطلاعات بعدی، این حمله به‌وسیله شلیک موشک‌های لیزری از پهپاد صورت گرفته است.

ظاهرا چهار موشک به این دو خودرو شلیک شده است. مهرداد فرهمند، خبرنگار بخش فارسی سرویس جهانی بی.بی.سی در توئیتر نوشته:«آمریکایی‌ها نام عملیات را آذرخش کبود (بلو لایتنینگ) گذاشته‌اند. آذرخش کبود قبلا نام یک بازی رایانه‌ای بود که در آن باید ژنرال دریکو با حمله هوایی کشته می‌شد.» پنج دقیقه بعد از بیانیه پنتاگون، سپاه پاسداران با انتشار یک اطلاعیه به طور رسمی شهادت سردار سلیمانی را تایید می‌کند./هفت صبح

خروج از نسخه موبایل