اقتصادیبین المللیسیاسی

برخی سیاسی‌کاری‌ها فضا را برای دخالت FATF در امور داخلی ایران فراهم کرده است

خبرهای فوری: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ عده‌ای تحت عنوان مخالف و عده‌ای نیز تحت عنوان موافق در حال سیاسی کردن بحث‌های حقوقی این دو لایحه مرتبط با FATF هستند و به دلیل همین سیاسی‌کاری‌ها شورای FATF فضا را مهیا دیده تا در امور سیاسی کشور دخالت کند.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه) در حاشیه  مراسم رونمایی از دستاوردهای پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین تصمیمات این مجمع درباره لوایح مرتبط با FATF گفت: امروز جلسه چهارم کمیسیون مشترک برگزار می‌شود و درباره دو کنوانسیون پالرمو و CFT بحث می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان رسیدگی به کنواسیون پالرمو گذشته است ولی CFT هنوز زمان دارد، گفت:  با توجه به این که این دو لایحه ارتباط حقوقی و معنایی با هم  دارند و در توصیه‌های ۴۱گانه کارگروه FATF موثر هستند،  در حال بررسی دقیق در کمیسیون مشترک هستیم تا ببینیم  رد یا تایید این لوایح چه آثاری برای کشور خواهد داشت.

رضایی ادامه داد: بحث‌های بسیار فنی در این رابطه مطرح است. عده‌ای می‌گویند اگر به این کنوانسیون‌‌ها بپوندیم چه آثار منفی برای کشور دارد و عده‌ای دیگر معتقدند که با توجه به اینکه کشور در معرض تحریم‌های سنگین قرار دارد و FATF  نیز هنوز چشم‌انداز روشنی در صورت پذیرش این مصوبات برای ما مشخص نکرده، ممکن است به معیشت مردم آسیب وارد شود. لذا مسئله به طور واقعی و جدی در حال بررسی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه هر نتیجه‌ای که مجمع در این رایطه اتخاذ کند، اعلام خواهیم کرد، گفت: امروز مشخص نیست که آخرین جلسه کمیسیون مشترک باشد یا خیر ولی قطعاً جلسه امروز جلسه بسیار مهمی در این رابطه است. تاکنون هیچ چیز در ارتباط با این دو لایحه به تصویب مجمع نرسیده است. منتها بعضی از مصوبات است که فعلاً مصلحت نیست که بیان شود چرا که باید دید جایگزینی برای آنها وجود دارد یا خیر.

رضایی همچنین درباره پیامکی که از صبح امروز در برخی رسانه‌ها مبنی بر تصویب پالرمو و CFT  در مجمع تشخیص منتشر شده، گفت: ما گاهی شاهد حرکات مشکوک در ارتباط با این دو لایحه هستیم  و عده‌ای  تحت عنوان مخالف و عده‌ای نیز تحت عنوان موافق در حال  سیاسی کردن بحث‌های حقوقی این دو لایحه هستند و به دلیل همین سیاسی‌کاری‌ها شورای FATF  فضا را مهیا دیده تا در امور سیاسی کشور دخالت کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که FATF  یک شورای فنی و حقوقی است و حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد. چرا که تنها ایران نیست که برخی لوایح این کار گروه را به تصویب نرسانده و این کارگروه نیز از ۳۹ ماده‌ای که ایران تاکنون به تصویب رسانده، تنها ۵ ماده را مورد تایید قرار داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: متاسفانه این کارگروه بدون توجه به وظیفه خود در تایید ۳۹  ماده‌ای این کارگروه که ایران پیش از این به تصویب رسانده، تنها بر روی تصویب دو لایحه پالرمو و CFT متمرکز شده و منجر به ایجاد جوی سیاسی در داخل ایران می‌شوند که توصیه ما به این کارگروه این است که تنها به وظیفه حقوقی خود عمل کند و وارد مسائل داخلی ایران نشود./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا