اقتصادیسیاسی

جزئیات نامه تعدادی از نمایندگان به مقام معظم رهبری درباره FATF

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری،  این اولین نامه به مقام معظم رهبری درباره لوایح مرتبط با FATF نیست. دو لایحه پالرمو و CFT بیش از یک سال است که در مجمع تشخیص معلق هستند و سرنوشت آنها هنوز روشن نیست. این بار نمایندگان در این نامه شش مشکل اقتصادی و اجتماعی را در صورت عدم تصویب این لوایح برشمرده‌اند. در این نامه آمده است: «با عنایت به تصویب لوایح FATF در دو مرحله در مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا بیم آن می‌رود که با عدم تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در آینده نزدیک از این جهت در لیست سیاه FATF  قرار گیرد». در ادامه نامه هم نوشته شده که «لذا استدعا داریم ترتیبی اتخاذ فرمایید که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرصت باقی‌مانده نسبت به تصویب دو لایحه CFT و پالرمو اقدام نمایند». گروه ویژه اقدام مالی در آخرین اجلاس خود تا اواخر بهمن‌ماه سال جاری به ایران فرصت داده تا لوایح مرتبط را تصویب کند. با این همه، با نزدیک‌شدن به موعد مقرر، به نظر می‌رسد اظهارنظرهای ضد و نقیض اعضای مجمع نیز افزایش پیدا کرده است.

 هاشم‌زایی: مزایای تحریم چیست؟

عبدالرضا هاشم‌زایی، عضو فراکسیون امید و از امضا‌کنندگان این نامه، به‌‌ «شرق» گفت: ‌«طبق قانون مجلس کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را تصویب کرده است. بعد از ایراد شورای نگهبان نیز مجلس بر نظر خود پافشاری کرده و این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. مجمع تشخیص طبق قانون یک وظیفه دارد. یا باید نظر مجلس را تأیید کند یا رأی به سود شورای نگهبان بدهد. نمی‌تواند مصوبه را نگه دارد و هیچ اظهارنظری نکند». هاشم‌زایی در ادامه به مواضع مقامات دولتی درباره مختل‌شدن مراودات مالی اشاره کرد: «امروز در شرایطی که تحت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا هستیم حتی کشورهایی که هنوز به صورت نیم‌بند با ما کار می‌کنند، اعلام کردند که در صورت ورود به لیست سیاه هیچ سازمان و بانکی قادر به همکاری با ایران نیست». او سؤالی  از مخالفان پیوستن به FATF نیز مطرح کرد: «مزایای تحریم و وارد لیست سیاه ‌شدن چیست؟ اگر مخالفان می‌گویند که وضعیت از این بدتر نمی‌شود مزایای نپیوستن به FATF را هم بگویند. آیا جز این است که هر کسی که نام ایرانی و شناسنامه ایرانی دارد، در هیچ کجای دنیا قادر به انجام فعالیت اقتصادی نیست؟».

 میرزایی‌نیکو: کشور با انسداد مواجه می‌شود

قاسم میرزایی‌نیکو، دیگر امضاکننده این نامه، هم تأکید می‌کند  شش مورد مطرح‌شده در این نامه بخشی از مشکلاتی است که نپیوستن به FATF به وجود می‌آورد؛ از جمله مشکلاتی که در این نامه ذکر شده «در لیست سیاه قرارگرفتن کشور و انسداد کلیه حساب‌های بانک‌های ایرانی در خارج کشور، مورد اتهام قرارگرفتن کشور به جرم پول‌شویی و افزایش نظارت و کنترل سخت و عدم فعالیت مالی و پولی در سطوح بین‌المللی و ازبین‌رفتن اعتماد جامعه بین‌الملل» است.  نمایندگان در این نامه به «ایجاد التهاب در بازار ارز و بورس و کالا خصوصا در ایام انتخابات پیش‌رو» هم اشاره کردند. میرزایی‌نیکو در این زمینه به «شرق» گفت: «به نظر می‌رسد همه نگرانی مخالفان به دلیل بخش کوچکی از تبادلات مالی است که آن هم در تراکنش‌های مالی نیست. یعنی کل کشور را به خاطر بخش خاصی با انسداد مواجه می‌کنیم. از سوی دیگر، من فکر می‌کنم کسانی که مانع تصویب این لوایح هستند، نمی‌خواهند امکانات و ثروت‌ها در چرخه مالی قرار گیرد». میرزایی‌نیکو اضافه کرد  پیوستن به FATF می‌تواند نقطه بسیار مهمی در ایجاد شفافیت مالی باشد. او که عضو شورای مبارزه با پول‌شویی است، تأکید کرد در جلسات این شورا مقامات دولتی و قضائی و مجلس درباره تصویب این لوایح و  لزو م پیوستن به FATF اتفاق نظر دارند.  میرزایی‌نیکو ادامه داد: «اگر وارد لیست سیاه شویم، بازگشت از آن بسیار سخت و زمانبر است و مراودات بین‌المللی به شکلی گسترده مختل می‌شود. حتی هواپیماهای ما در سیستم سوخت‌رسانی دچار مشکل می‌شوند و به طور کلی همه قراردادهای مالی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد». در روزهای اخیر اظهارات اعضای مجمع درباره لوایح مرتبط با FATF دوباره به سطح رسانه‌ها کشیده شده است. همه چیز از اظهارنظر آیت‌الله مجتهدشبستری درباره تصویب لایحه پالرمو در کمیسیون مشترک مجمع آغاز شد؛ خبری که از سوی روابط‌عمومی تکذیب شد تا بار دیگر سرنوشت این دو لایحه بعد از گذشت یک سال در ابهام باقی بماند./شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا