بین المللیسیاسی

<اف ای تی اف> در برزخ

خبرهای فوری: ربیعی: ۸۰ میلیون ایرانی در معرض تحریم های جدید قرار می گیرند

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، ماجرای FATF گویا به جاهای حساس تری از قبل رسیده؛ این را می شود از اظهارات دیروز و همزمان سخنگوی دولت و یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فهمید. جایی که علی ربیعی به خبرگزاری «برنا» گفته که امیدی به تصویب FATF ندارد و محمد صدر نیز به «اعتماد آنلاین» خبر داده لایحه پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده. در این شرایط یک عضو فراکسیون امید هم اعلام کرده که مشغول نگارش نامه ای به رهبر معظم انقلاب بابت همین موضوع است. شهاب الدین بیمقدار به «ایران» خبر داده که این نامه را در روزهای قبل تهیه کرده و از امروز سه شنبه، جمع آوری امضا برای آن را آغاز می کند. به گفته بیمقدار، پیش تر برخی از نمایندگان برای نگارش این نامه اعلام موافقت کرده و وعده داده اند آن را امضا خواهند کرد.

اینها همه در شرایطی است که تا پایان مهلت چهار ماهه FATF به کشورمان تنها کمتر از دو ماه دیگر باقی مانده است. مهلتی که به گفته وزیر اقتصاد، به احتمال زیاد دیگر توسط این کارگروه تمدید نخواهد شد که معنای آن در صورت عدم تصویب لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازگشت ایران به لیست سیاه خواهد بود.

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص دیروز آخرین وضعیت لوایح پالرمو و CFT در مجمع را این گونه توصیف کرد؛ «پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است و دیگر در مجمع نیست که مجمع تشخیص بخواهد درباره آن اظهار نظر کند» و «لایحه CFT هنوز در کمیسیون مشترک مجمع در حال بررسی است و نتیجه نهایی درباره آن اتخاذ نشده.» بخش اول صحبت های او درباره پالرمو اما می تواند نقطه آغاز مناقشه ای جدی تر باشد؛ اینکه خارج شدن این لایحه از دستور کار مجمع به معنای رد آن است یا قبولش؟ موافقان لایحه می گویند چون شورای نگهبان راسا هیچ ایرادی به این لایحه نداشته و تنها به استناد نظر هیات عالی نظارت مجمع آن را رد کرده، پس این لایحه باید تصویب شده فرض شود و رئیس جمهوری آن را ابلاغ کند. در حالی که مخالفان این نظر معتقدند که وقتی شورای نگهبان نظر هیات عالی نظارت را مستند به اصل ۱۱۰ قانون اساسی برای رد این لایحه لحاظ کرده، همین نظر نیز اکنون باید اعمال شود. محمد صدر خود نیز در این رابطه پاسخ قطعی ندارد و می گوید: «درخصوص این لایحه باید مباحث حقوقی مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود.» نکته مهم این است که اگر ملاک عمل درباره لایحه پالرمو، رد آن باشد حتی در صورت تصویب CFT باز هم کارگروه FATF در اجلاس بعدی خود ایران را به لیست سیاه خواهد فرستاد. چرا که این کارگروه تصویب و اجرای توامان هر دو لایحه را تقاضا کرده است.

اما مهم تر از این سخنان منتشر شده علی ربیعی در گفت وگو با خبرگزاری «برنا» است. خصوصا جایی که تاکید کرده «امیدی ندارم و به شخصه تصوری ندارم که درباره FATF بتوانیم به نتیجه برسیم.» او در انتقاد از ایراداتی که به این موضوع گرفته می شود، گفته است: «یکی از مهم ترین مواردی که در رابطه با FATF بیان می کنند این است که می گویند ما فعالیت های انقلابی مان لو می رود. حتی یک وقتی به طور افراطی و به دروغ می گفتند، یعنی قاسم سلیمانی را تحویل بدهیم! این تفکر غلطی است یعنی چه، سلیمانی هویت ایرانی ماست. چه بحث های بچگانه ای را مطرح می کنند. مگر روس ها که پذیرفتند، فعالیت های بین المللی ندارند یا چینی ها و حزب الله بخشی از دولت لبنان است، همگی FATF را اجرایی می کنند.»

ربیعی تاکید کرده است: «شما پول به یک مربی فوتبال نمی توانستید بدهید! وقتی استراماچونی می خواست پول بگیرد، وحشت داشت که به نام ایران پول دریافت کند. این یعنی چه؟ الان امریکا آدم ها یا شرکت ها را تحریم می کند ولی درصورت نپیوستن به FATF، حدود ۸۰ میلیون جامعه ایرانی تحریم می شوند یعنی برای ساده ترین کار که مثلا یک ایرانی بخواهد برای بچه اش پول بفرستد دچار مشکل می شویم. مخالفان با تفکر خود ۸۰ میلیون ایرانی را در معرض تحریم می برند. این استراتژی آب چه یک وجب و چه ده وجب، استراتژی غلطی است. اگر کسی زیر آب دارد خفه می شود نمی گوید چرا در بالای استخر خفه شوم، بگذارید بروم و ته آب خفه شوم، نه این طور نیست بلکه تلاش می کند تا خود را نجات دهد.» سخنگوی دولت همچنین گفته است: «شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که ما مسکوت می گذاریم و تصویب نمی کنیم و در لیست سیاه هم قرار نمی گیریم و یک مهلت دیگر می گیریم. همچنین بحث هایی مطرح می کنند اما اگر در لیست سیاه رفتیم، چه اتفاقی می افتد؟ اگر ایران بخواهد از لیست سیاه بیرون بیاید، باید اسرائیل  رای بدهد.»

ربیعی با بیان اینکه «نمی دانم چه اتفاقی افتاد که برخی موارد در این دولت حرام و برای دولت های دیگر مباح است»، گفته است: «یکسری از این افراد خودشان دنبال آن بودند و نمی خواهم جزئی تر وارد شوم و چالش جدید ایجاد کنم. این افراد در دولت قبل درباره مواد مخدر و مریدا را امضا و فراتر از مواردی که در پالرمو هست جلو رفتند. در مورد FATF افرادی که الان مخالف هستند، نامه زدند و موارد آن موجود است.»

ربیعی دیروز هم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: نباید به تحریم های موجود، تحریم دیگری اضافه کنیم. تصویب لوایح FATF درخواست دولت است، اما برای احترام به قانون به تصمیم مجلس و شورای نگهبان و مجمع احترام می گذاریم و از قانون تبعیت می کنیم.

در این شرایط می توان انتظار داشت که باز هم در روزهای باقی مانده تا پایان بهمن ماه، کلید واژه FATF و جدال بر سر آن سر خط خبرهای ایران را یک بار دیگر تسخیر کند./ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا