اجتماعیاقتصادیسیاسی

در ناآرامی‌های ‌بندر ماهشهر چه گذشت؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، چند روزی است که روایت‌های گوناگونی از وضعیت شهر بندری ماهشهر در استان خوزستان به گوش می‌رسد. روایت‌هایی از برخورد با آنچه اعتراض به قیمت بنزین گفته شده است.

* یک: ماهشهر کجاست؟

ماهشهر در شمالی‌ترین نقطه خلیج فارس قرار گرفته است. شهری که در کنار بندر امام خمینی به عنوان یکی و شاید مهم‌ترین بندر وارداتی ایران قرار گرفته است و البته به خاطر حضور صنایع پتروشیمی در آن اهمیت بالایی دارد. این شهر، حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

* دو: در ماهشهر چه شده است؟

ماهشهر هم مثل بسیاری از شهرهای دیگر کشور، درگیر اعتراضات بنزینی بوده است اما این اعتراضات، بعد از مدت کوتاهی شکل دیگری پیدا می‌کند. ابتدا روایت سایت اصولگرای راه دانا را بخوانید :«با گُر گرفتن آتش اغتشاشات بعد از افزایش قیمت بنزین، بهترین فرصت برای تروریست‌های مسلح جهت انجام پروژه خرابکاری در پتروشیمی ماهشهر فراهم گردید. در آن ایام یک گروه تروریستی در میان نیزار‌هایی که میان پتروشیمی ماهشهر و منطقه مسکونی کارکنان این پتروشیمی قرار داشته، پنهان شده و با مسدود کردن مسیر ارتباطی، از هر گونه تردد در این میان جلوگیری می‌کنند.

به گونه‌ای که تردد از بیرون به مجتمع پتروشیمی ماهشهر و بالعکس عملا غیر ممکن می‌شود. با این اوصاف نه ارسال برخی مواد اولیه ممکن بوده و نه حتی اجازه تعویض شیفت به نیروی انسانی مستقر در پتروشیمی توسط این گروهک چند نفره که تعدادشان به اندازه انگشتان دست نبوده، داده نشده است.

با توجه به فعالیت شبانه روزی مجتمع‌های پتروشیمی و سه شیفته بودن کار، این اقدامات چند روزه موجب ایجاد خستگی مفرط نیروی انسانی پالایشگاه شده و هر لحظه امکان بروز خطا‌های انسانی و احتمال ایجاد یک حادثه انفجاری تقویت می‌شود.در این میان با ورود نیرو‌های انتظامی و امنیتی برای برقرار سازی تردد در این محل، این گروهک تروریستی اقدام به تیراندازی‌های پیاپی کرده و در این میان سروان رضا صیادی به شهادت می‌رسد.

همزمان وزیر نفت نیز با اصرار فراوان از نیروه‌های امنیتی خواستار اقدام برای از بین بردن این گروهک تروریستی و باز شدن مسیر پتروشیمی می‌شود که نیروه‌های امنیتی و ضدجاسوسی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در این منطقه حضور پیدا کرده و با گرفتن تعداد معدودی تلفات از تروریستها، این گروهک را متلاشی و تعدادی از آن‌ها را نیز دستگیر می‌کنند.

در اعترافات دستگیر شدگان این موضوع مشهود است که همگی به دست داشتن برخی سرویس‌های جاسوسی کشور‌های منطقه در این ماجرا اذعان داشته‌اند.» با این حال چند روزی است که شایعاتی نظیر آنچه در بند اول این متن آوردیم در این خصوص به گوش می‌رسد. حساسیت ماجرا باعث شد تا هفت صبح در تماس با یک مقام امنیتی، روایتی دست اول از ماهشهر به دست بیاورد .

او در گفت‌وگو با هفت صبح، مساله کشتار در نیزار یا آتش زدن جسد افراد را تکذیب می‌کند و می‌گوید در شرایطی که از هر اتفاق کوچکی صدها فیلم و عکس تهیه شده است؛ چگونه است که این ادعا صرفا به صورت کلامی صورت گرفته و حتی از بقایای این نیزار نیز چیزی منتشر نشده است. این موضوع البته توسط نماینده ماهشهر نیز تکذیب شده است. اما فارغ از این مساله او به ۵ نکته مهم در خصوص تفاوت ماجرایی که در ماهشهر به وجود آمد، با سایر نقاط کشور اشاره می‌کند:

* یک: در این شهر، یکی از مسایل اصلی این بود که در مسیر تامین بدیهی‌ترین نیاز مردم یعنی آرد و نان نیز مشکلاتی به وجود آمده بود.
* دو: یک یا دو محور مواصلاتی شهر بسته شده بود و حتی به طوری که وزیر کشور و حتی برخی از رسانه‌ها گفتند، در این محورها گروهی با تیربار، مستقر شده بودند و کامیون‌های تجاری رهگذر را مورد حمله قرار می‌دادند.

* سه: این اتفاق به گفته این مقام امنیتی توسط نیروهای تروریستی که ریشه جدایی طلب یا جهادی و تکفیری داشتند صورت گرفته است.
* چهار: به گفته این مقام امنیتی این گروه جدایی طلب یا جهادی، با الگو گرفتن از حوادثی که به طور مثال در سوریه به وجود آمده بود برخی از مردم در شهرک‌های اقماری شهر مثل طالقانی و چمران را به گروگان گرفته بودند.
* پنج: این افراد در نهایت تلاش داشتند تا شریان و نبض اقتصادی کشور در جنوب کشور با محوریت پتروشیمی و بندر امام را به خطر بیندازند.
‌به نظر می رسد ابعاد جدیدتر و روایت های رسمی از ماجرای ماهشهر منتشر شود. /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا