اقتصادیبین المللیسیاسی

تهدید ایران با مکانیسم ماشه، رویکردی پر هزینه است

خبرهای فوری: استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: تهدید ایران با مکانیسم ماشه به آشوب در منطقه منتهی می شود.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، کیومرث یزدان‌پناه استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل ، با اشاره به اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند (مکانیسم ماشه)، گفت:فرانسه بنابر ماهیت اقتدارگرایانه اروپایی و حس پدر سالاری به قاره بد سابقه، همواره در بحران سازی‌های خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه شرقی نگاهی یک سویه و جانبدارانه داشته و برای باقی ماندن در مدار ژئوپلیتیک اروپا و حفظ شان جهانی خود، یک پای ثابت جنایات بشری است.

او با بیان اینکه پاریس تنها مدعی اومانیسم و انسانگرایی است، اما پرونده سیاهی در فجایع بشری دارد، تصریح کرد: اظهارات وزیر خارجه  فرانسه مبنی بر تهدید ایران با مکانیسم ماشه رویکردی پر هزینه ای است که این کشور نسبت به غرب آسیا است که در شرایط فعلی خواسته یا ناخواسته در خدمت تشدید بحران‌های مرگبار و آشوب زاست.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: سیاست‌های پاریس در قبال ایران متاثر از چند عامل اساسی است؛ نخست اینکه قدرت‌های سلطه گر جهانی که فرانسه هم در درون این قاعده غیر متعارف قرار دارد، عادت کرده‌اند که با راه رفتن بر خون انسان‌های بیگناه خود را سرپا نگه دارند. ثروت حرامی که قدرت‌های سلطه گر اندوخته اند حاصل جنایات بی شمار آنان و درنده خویی‌هایی است که در سراسر جهان از جمله منطقه ثروت‌مند خاورمیانه مرتکب شده‌اند.

یزدان پناه ادامه داد: استمرار حیات قدرت‌های سلطه گر در بحران آفرینی و خلق آشوب‌های گسترده است. کشور‌هایی مثل فرانسه، اندیشه‌های میلیتاریستی مخرب داشته و با دست آویز قرار دادن مسائلی خودساخته، تصنعی و تولید مواد اولیه تنش به استمرار راهبرد‌های غارتگرانه خود می‌پردازند و  مکانیسم ماشه، اندک امید‌های موجود در حفظ برجام را هم از بین می‌برد.

او افزود: رفتار‌های فرانسه هشداری جدی برای جمهوری اسلامی ایران است.در شرایط فعلی که بیرحمانه پا روی گلوی ایران گذاشتند که دیگر ذره‌ای به اروپا اعتماد نداشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: فرانسوی‌ها اثبات کردند که دنبال روی  بی چون و چرای آمریکا هستند و این رویه نظریه جان مرشایمر را که اعتقاد دارد اروپا «پاپی آمریکا است» را اثبات کند. ماشه تهدید، روشی منسوخ شده است و ایران نباید از مواضع خود عقب بنشیند.

یزدان پناه تاکید کرد: اروپا محکوم به اجرای اینستکس است و ایران اگر حواسش را جمع کند می‌تواند بدون توجه به موضع اروپا، آن را به پذیرش اینستکس وادار کند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه با اشاره به احتمال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران گفت: ایران هر دو ماه یکبار یک شکاف جدید ایجاد می‌کند و اوضاع به جایی رسیده است که من به صراحت می‌توانم بگویم که ما به فعال‌سازی مکانیسم ماشه تحریم‌های اقتصادی فکر می‌کنیم.

مکانیسم ماشه یا سازوکار رسیدگی به اختلاف در برجام که در توافق هسته‌ای گنجانده شده است تاکید دارد که اگر ایران از برجام سرپیچی کرد، تحریم‌هایی بین‌المللی که با برجام، برچیده‌شده، دوباره بازگردانده می‌شوند./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا