سیاسی

باید زودتر از اینها گام‌های کاهش تعهدات هسته ای خود را بر می‌داشتیم

خبرهای فوری: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید بسیار زودتر از اینها گام های کاهش تعهدات هسته ای خود را برمی داشتیم.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، با اشاره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند (مکانیسم ماشه)، گفت: اقدام فرانسه صد در صد اقدام اشتباهی است، زیرا براساس محتوای برجام آنها هرگز اینچنین حقی ندارند.

او ادامه داد: در هیچ کجای بندهای برجام چنین موردی پیش بینی نشده و گام‌هایی هم که ما در کاستن از تعهدات برجامی خود برداشته‌ایم کاملا بر اساس مفاد توافق است، لذا این سخنان وزیر امور خارجه فرانسه صرفا نوعی زورگویی و جسارت بدون مبناست.

ذوالنور افزود: آنها از نظر حقوقی و قانونی چنین حقی نداشته و تنها درصدد دشمنی و تهدید هستند و این اقداماتی که آنها انجام می‌دهند تماما غیر قانونی است، اما بازهم به آن دست می‌زنند، اگرچه غیر از این هم نباید از آنها توقع داشت، زیرا ماهیت اینها و نگاهشان به ما به همین صورت بوده و اگر غیر از این باشد باید تعحب کرد که آنها چطور آدم شده و درچهارچوب قانون حرکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره واکنش مناسب جمهوری اسلامی بیان کرد: ما نیز باید با آنها بصورت مناسبی برخورد کنیم، کمااینکه دولت ما از ابتدا هم نباید به آنها اعتماد می کرد و محلی از اعراب برایشان قائل می‌شد. ما در عین حال که باید در چهارچوب برجام اقدامات خود را انجام دهیم ، اما باید بسیار زودتر از اینها گام های کاهش تعهدات هسته ای خود را برمی داشتیم.

نماینده مردم قم گفت: در حقیقت در این یکسالی که به اروپا فرصت داده شد تا آمریکا را وادار به انجام وظیفه کنند و خروج آن را از برجام جبران کنند، شاهد بودیم که هیچ یک از این تعهدات انجام نشده و در اصل اروپایی‌ها به نوعی فرصت سوزی دست زدند؛ بنابراین ما نباید به آنها این فرصت را می‌دادیم.

ذوالنوری خاطر نشان کرد: آمریکا و اروپا از ابتدا هم اراده ای برای تحقق وعده هایشان نداشتند و از همان اول به دنبال عملیات فریب و فشار بر ملت ما بودند؛ بنابراین ما هم باید در چهارچوب منافع‌مان حرکت کنیم و طبیعتا نباید این تهدیدات دولت را از ادامه مسیر خود که کاهش تعهدات هسته ای است و جز حقوق ملت ما است محروم کند.

گفتنی است که «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه  چهارشنبه  برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود، ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه یا بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل تهدید کرد./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا