اجتماعیسیاسی

ملانوری در یازدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب: در ۱۰ ماه گذشته هیچ حزبی برای برگزاری تجمع درخواست نکرده است

خبرهای فوری: دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در این ۱۰ ماه که دبیر کمیسیون بودم هیچ تقاضایی برای برگزاری تجمع ارائه نشده است.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب امروز در یازدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار داشت: براساس قانون ابلاغی سال ۹۵، گروه‌های سیاسی که از کمیسیون مجوز گرفته‌اند می‌توانند از این کمیسیون تقاضای مجوز برای برگزاری راهپیمایی داشته باشند اما این قانون هیچ اشاره‌ای به فرد یا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دیگر برای اخذ مجوز نداشته است.

وی افزود: سه روز قبل از تجمع این تقاضا باید به کمیسیون ارسال شود و کمیسیون در این سه روز درخواست را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کند. براساس آئین‌نامه قانون که وزارت کشور و دولت آن را تصویب کرده است فرایند اخذ مجوز مشخص است. ۲ نوع تجمع در قانون لحاظ شده است، تجمع داخل مکان‌های مسقف است مانند سالن‌ها، تالارها، حسینیه‌ها و جاهایی که مسقف است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بیان کرد: براساس قانون در مکان‌های مسقف نیاز به اخذ مجوز برای برگزاری تجمعات نیست اما متولی برگزاری که احزاب و گروه‌های سیاسی هستند باید جزئیات این تجمع را به اطلاع فرمانداری محل برسانند و اعلام کنند در یک مکان و زمان مشخص با برنامه‌های مشخص تجمعی برگزار خواهد شد. مسئولیت برگزاری تجمع بر عهده خود برگزارکننده است و امنیت بیرونی هم از سوی نیروی انتظامی برقرار می‌شود.

ملانوری عنوان داشت: اما در مکان‌های باز و غیرمسقف نیاز به اخذ مجوز دارد که باید تقاضا ارائه شده و بررسی شود و در صورت تایید تجمعات برگزاری شود. در رابطه با راهپیمایی‌ها هم روال همین گونه است.

وی درباره فرآیند تایید مجوز در کمیسیون ماده ۱۰ گفت: در این ۱۰ ماه که به عنوان دبیر کمیسیون مسئولیت داشته‌ام هیچ تقاضایی هنوز به دبیرخانه کمیسیون ارائه نشده است. تقاضایی از اشخاص و چهره‌های حقیقی برای تجمع وجود دارد اما احزاب هیچ‌کدام تاکنون اقدامی برای اخذ مجوز نداشته‌اند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اضافه کرد: در کمیسیون از مراجع مختلف برای تایید یا رد درخواست اخذ مجوز استعلام می‌شود به‌طور مثال ما برای تایید مجوز راهپیمایی و تجمع مقابل سفارت‌ها از وزارت امور خارجه هم استعلام دریافت می‌کنیم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا