بین المللیسیاسیقضایی

لوینسون به ایران آمد یا القاعده او را ربود؟

خبرهای فوری: 12 سال پس از ناپدید شدن رابرت لوینسون، مامور سابق اف.‌بی.‌آی، هنوز این پرونده دارای گره کور و سرنخ‌های سایه‌روشن است، اما آنچه که شواهد و اسناد مستدل‌تر از همه تا به امروز نشان می‌دهند آن است که او از ابتدا هم در ایران نبوده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، درحالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی در توئیتی بار دیگر ایران را به دست داشتن در مفقود شدن رابرت لوینسون متهم کرده است اما بنابر اظهارات مقامات آمریکایی مسئول در جریان مذاکرات تبادل زندانیان با ایران در سال ۲۰۱۵، مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد لوینسون- اگرچه قصد داشته تا در راستای ماموریت غیررسمی سازمان سیا به ایران سفر کند- اما از ابتدا پای او به خاک ایران نرسیده است.

جنبه دیگر و جالب ماجرا آن است که نشریه نیوزویک در مصاحبه‌ای که در ماه‌های گذشته با وکیل خانواده لوینسون داشته به نقل از او می‌گوید که وزارت خارجه آمریکا همواره در مسیر تلاش‌ها برای یافتن لوینسون سنگ‌اندازی کرده است و حتی اسپانسر مالی عملیات جستجو را هم تهدید کرده‌اند تا این عملیات لغو شود. به‌علاوه در همان سال‌های ابتدایی، دولت اوباما غرامت ۵/۲ میلیون دلاری را به خانواده لوینسون داد تا از ادامه پرونده قضایی او منصرف شوند و جزئیات پرونده اعزام لوینسون افشا نشوند.

لوینسون که بود و چه بر سر او آمد؟

۱۰ دسامبر ۲۰۱۸، باب کنت، عضو سابق واحد اطلاعات در نیروی هوایی آمریکا قصد داشت تا سوار بر یک هواپیما برای یافتن رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌.بی‌.آی وارد ایران شود. همان صبح پاییزی که نقشه‌ها چیده شده بودند و قول پرداخت ۲۵۰ هزار دلار پول نقد به افسر سابق اطلاعاتی داده شد.

اما لوینسون که بود که باب کنت قرار بود بخاطر او راهی ایران شود؟ لوینسون مامور سابق اف.‌بی.‌آی بود. آمریکا مدعی است برای آخرین بار در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش رویت شده است. در ابتدا مقامات واشنگتن درباره اینکه چرا یک مامور اف.‌بی‌.آی که مسئول میز روسیه بوده به ایران سفر کرده است، اظهار بی اطلاعی کردند. مقامات جمهوری اسلامی ایران هم از همان ابتدای مطرح شدن اخبار مفقود شدن این فرد همواره ضمن رد ادعاهای آمریکایی‌ها، از حضور این فرد در ایران اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

ماموریتی که مقامات ارشد سازمان سیا را متعجب کرد

این کلاف سردرگم روز به روز برای آمریکایی‌ها پیچیده‌تر می‌شد تا آنکه در سال ۲۰۱۳، خبرگزاری آسوشیتدپرس از دلیل سفر لوینسون، که مقامات آمریکا دلیل سفر او را تفریحی اعلام می‌کردند، پرده برداشت.

بنا بر گزارش مشخص شد که مامور فدرال سابق آمریکا به‌عنوان یک جاسوس برای دریافت اطلاعات از ایران در یک ماموریت مخفی توسط برخی از افسران خودسر سازمان سیا به ایران اعزام شده است. اما این گزارش جنبه دیگری هم داشت؛ ماموریت مذکور غیر رسمی بوده و روسای سیا از آن کاملا بی‌خبر بوده‌اند.

پای اوباما به پرونده لوینسون باز شد

افشا شدن خبر گاف اطلاعاتی در سازمان سیا موجب نگرانی باراک اوباما و مقاماتش شد و خانواده لوینسون غرامتی ۵/۲ میلیون دلاری را از سوی کاخ‌سفید دریافت کردند تا درخواست قضایی در دادگاه‌های آمریکا را ادامه ندهند چراکه این امر موجب می‌شد جزئیات این پرونده افشا شود. به‌دنبال آن چند تحلیلگر کهنه‌کار مسئول در این پرونده از سازمان سیا اخراج و هفت افسر دیگر هم انفصال از خدمت شدند.

لوینسون، ماموری که باعث شرمندگی اف.بی.آی و سیا شد

خبرگزاری نیوزویک در توضیح اینکه چرا دولت آمریکا تلاش لازم را برای بازگشت لوینسون در جریان مبادله زندانیان آمریکا و ایران،  در زمان مذاکرات هسته‌ای بکار نگرفت ، می‌نویسد: به‌دلیل جزئیات حساس ماموریت وی، دولت آمریکا، لوینسون ۶۴ ساله را یک آبرو ریزی اطلاعاتی برای اف‌بی آی و سیا می‌داند.

خانواده لوینسون هم که به این موضوع پی‌ می برند خود دست به‌کار شده و باب کنت را آماده ماموریت برای اعزام مخفیانه به ایران می کنند. کنت ماه‌ها بعد در تشریح دلیل اصلی لغو سفرش به ایران می‌گوید:« ما به برخی از افراد در ایران اعلام کرده بودیم که اگر سندی از حضور لوینسون مثل دی‌ان‌ای یا اثر انگشت او را برای ما ارسال کنند، ۱۵۰ هزار دلار پرداخت می کنیم. با این‌حال در همین بین، دولت فدرال وارد ماجرا شد و به ما اعلام کردند که نمی‌توانند معافیتی را برای تحریم‌های دولت ترامپ در تراکنش با افراد ایرانی برای ما صادر کنند.»

کنت در ادامه از کارشکنی وزارت خارجه و اف.‌بی.‌آی در همین باره می‌گوید:« یک تماس تلفنی دریافت کردم که اسپانسر مالی به من اعلام کرد به دلیل تهدیدهای وزارت‌خارجه و اف.‌بی.‌آی نمی‌تواند مبلغ را پرداخت کند.»

تلاش اف.بی.آی برای مسکوت گذاشتن پرونده لوینسون

دیوید مک‌گیک، وکیل خانواده لوینسون که پیش‌تر دادستان فدرال بوده و در همین زمینه به نیوزویک گفته که دیدارهایی را با مقامات دولت کاخ‌سفید داشته است؛ او مدام از مداخله اف.‌بی.‌آی و وزارت خارجه در توقف تلاش‌ها برای یافتن لوینسون می‌گوید.

این درحالی است که دولت ترامپ با وجود کارشکنی هایی که در مسیر رسیدگی به این پرونده کرده است اما در راستای حفظ ظاهر انسان‌دوستانه خود ۲۰ میلیون دلار پاداش را برای دریافت اطلاعات از سرنوشت لوینسون تعیین کرده و به‌تازگی نیز رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی فرافکنانه ایران را در مفقود شدن رابرت لوینسون مسئول دانسته است.

اما طی این سال‌ها، مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه اطلاعات و یا اسنادی که نشان دهد لوینسون وارد خاک ایران شده باشد در اختیار ندارند.

ظریف حضور لوینسون در ایران را رد کرد اما با کدام مدرک؟

در سال ۲۰۱۴، محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی با س‌ان‌ان با تاکید بر اینکه هیچ مدرکی از اینکه لوینسون اصلا وارد ایران شده باشد در اختیار نیست گفت:« من هیچ چیزی را رویت نکردم که نشان دهد لوینسون اصلا در ایران بوده باشد. درواقع ما مدارکی را مشاهده کرده‌ایم که نشان می‌دهد او آخرین بار در خارج از مرزهای ایران زنده دیده شده است و تصاویر منتشر شده از او هم نشان می‌دهد که وی در ایران نیست.»

اما ظریف به چه مدارکی اشاره می‌کند؟ یکی از مدارکی که احتمالا وزیر خارجه ایران به آن اشاره دارد به فیلمی بازمی‌گردد که در سال ۲۰۱۱ از لوینسون منتشر شد. او در این ویدیو درحالی که لباس نارنجی رنگ شبیه به زندانیان گوانتانامو بر تن داشت تقاضای کمک کرده بود. اما این تصاویر چند نکته در دل خود داشتند؛

القاعده لوینسون را ربوده است؟

نخست آنکه صدایی که از پس زمینه این فیلم به گوش می‌رسید، به زبان پشتو بود که همین امر به گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اینکه ممکن است اصلا لوینسون در ایران نباشد یا در پاکستان و افغانستان باشد، دامن زد. از طرف دیگر او در این تصاویر پلاکاردهایی را در برابر لنز دوربین قرار می‌داد. بر روی یکی از آن‌ها نوشته شده بود: « من اینجا در گوانتانامو هستم! آیا نمی‌دانید کجاست؟»

اما  زندان گوانتانامو از اوایل دهه ۲۰۰۰ زمانی که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست‌های القاعده تجاوز نظامی به خاک افغانستان را کلید زد و بسیاری از افرادی که عضو در گروه القاعده بودند را به زندان گوانتانامو انتقال می‌دادند بواسطه شکنجه‌گران آن، به یک کابوس برای القاعده‌ای ها بدل شده بود. از این‌رو شاید بتوان به تمسخر گرفتن آمریکا با پلاکارد آویخته شده بر گردن لوینسون با احتمال اسارت لوینسون توسط نیروهای القاعده مرتبط دانست.

چرا لوینسون در لیست زندانیان مبادله شده بین ایران و آمریکا نبود؟

یکی دیگر از موضوعاتی که به اثبات می‌رساند لوینسون از ابتدا در ایران نبوده است گفته‌های برت مک‌گرک، نماینده ویژه اوباما برای تبادل زندانیان با ایران در جریان مذاکرات سال‌ ۲۰۱۵ است. او می‌گوید:«به این دلیل رابرت لوینسون در جریان تبادل زندانیان با ایرانی‌ها، به آمریکا بازنگشت که اعتقاد دارد وی در ایران نبوده است. همانطور که در سال ۲۰۱۱ هم اعلام کرده بودیم، دلایلی در دست داریم که نشان می‌دهد که لوینسون در ایران نیست و از این رو پرونده لوینسون جنبه متفاوتی دارد.»به گفته مک‌گرک در سال ۲۰۱۵، او در تمامی دورهای مذاکرات با ایرانی‌ها موضوع لوینسون را مطرح کرده است.

معمایی که هنوز حل نشده است

معمای مامور سابق اف‌.بی.‌آی همچنان مملو از نقاط تاریک است؛ با این حال آنچه که از شواهد امر و از زبان خود مقامات، وکلا، رسانه‌های آمریکایی و همچنین تصاویر منتشر شده از شخص لوینسون برمی‌آید آن است که این فرد به احتمال بسیار قوی از ابتدا وارد خاک ایران نشده است و محکم‌ترین و مستدل‌ترین شواهدی که تا به‌امروز در دست است، از احتمال حضور او در یکی از کشورهای هم‌مرز در شرق ایران خبر می‌دهد؛ ماموری ۶۴ ساله که وکلای خانوادگی او از کارشکنی‌های دولت آمریکا برای بازگرداندن وی به خانه خبر می‌دهند چراکه از افشا شدن جزئیات این پرونده بیمناک هستند. /خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا