اجتماعیاقتصادیسیاسی

تصمیمات مهم در بودجه سال آینده هم مالیات جدید می‌آید، هم معافیت‌ها کاهش می‌یابد

خبرهای فوری: لایحه بودجه سال آینده در حالی مراحل پایانی تدوین را پشت سر می‌گذارد که بررسی‌ها حکایت از آن دارد که دوره بحرانی اقتصاد سپری شده و سال آینده فضای اقتصادی ایران فضایی مساعدتر از امسال خواهد بود.

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، لایحه بودجه سال آینده دو تفاوت ماهوی و مهم نسبت به لوایح بودجه پیشین را داراست. اول اینکه قرار است این لایحه، لایحه‌ای دو سالانه باشد و فضای اقتصادی ایران را در دو سال پیش رو برای فعالان اقتصادی ترسیم می‌کند. نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بودجه سال آینده مبتنی بر نفت نیست و این بدان معناست که اقتصاد ایران در آخرین سال قرن حاضر می‌خواهد از یک قرن وابستگی به نفت رهایی یابد.

یکی از مهمترین پیش بینی های صورت گرفته در قالب لایحه بودجه سال اینده افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت است.

عدم وابستگی به نفت بی‌تردید تغییراتی جدی را در ساختار لایحه بودجه رقم خواهد زد. بر مبنای اخبار تایید نشده منتشره در خصوص لایحه بودجه سال آینده نرخ دلار رسمی در قالب بودجه به هشت هزار تومان خواهد رسید.

 در حال حاضر نرخ دلار رسمی ۴۲۰۰ تومان است که البته این دلار به واردات تعداد معدودی کالا تعلق می گیرد. در صورتی که نرخ هر دلار در بودجه هشت هزار تومان لحاظ شود، دلار ۴۲۰۰ تومانی با اقتصاد ایران خداحافظی خواهد کرد و پرونده این نرخ پر سر و صدا بسته خواهد شد.

لایحه بودجه

بودجه جاری با نفت خداحافظی خواهد کرد 

 بر اساس اطلاعات منتشره از روند تدوین لایحه بودجه سال اینده مقرر است درآمد حاصل از صادرات نفت تنها برای تامین بودجه عمرانی اختصاص یابد. بدین معنا که بودجه جاری از محل درامدهایی جز نفت تامین اعتبار خواهد شد.سه جایگزین در شرایط کنونی برای درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده است؛ راهکار اول رسیدگی به یارانه‌های پنهان است، یارانه هایی در مقیاس ۱۳۰ هزار میلیارد تومان. این اعتبار می‌تواند بخش مهمی از درآمدهای مورد نیاز دولت را تامین نماید.

 برآوردها نشان می‌دهد مجموعه یارانه‌های بودجه‌ای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، مجموعه یارانه فرابودجه‌ای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، مجموع یارانه‌های پنهان ۹۸۷ هزار میلیارد تومان و مجمع یارانه تسهیلات یارانه‌ای اعطایی برابر با ۷۳ هزار میلیارد تومان است.

محمدباقر نوبخت در تازه ترین سخنان خود تایید کرده است حذف یارانه پنهان حامل‌های انرژی یکی از راهکارهای مهم پیش رو برای جبران درآمدهای نفتی در سال آینده است. برآوردها حکایت از آن دارد که یارانه پنهان گاز طبیعی در ایران ۵۴۱ هزار میلیارد تومان، یارانه پنهان برق ۱۰ هزار میلیارد تومان، یارانه بنزین ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نفت گاز ۱۸۱ هزار میلیارد تومان است. یارانه سایر حامل‌های انرژی رقمی کمتر از این میزان در محدوده ۱۱ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد. با توجه به حجم بالای یارانه پنهان گاز طبیعی انتظار می‌رود اصلاحات قیمتی در این بخش آغاز شود.

 مالیات جدید می‌آید؟ 

یکی دیگر از راهکارهای جبرانی برای درآمدهای نفتی، مبحث مالیات‎هاست. این بدان معنا نیست که مالیات‌ها لازم است افزایش یابد، بلکه سرفصل‌های تازه‌ای در این حوزه معرفی خواهد شد. حذف برخی معافیت های مالیاتی و افزایش سرفصل های مالیاتی از جمله این پیشنهادات است. نوبخت در این زمینه توضیح داده است افزایش درآمدهای مالیاتی بدان معنا نیست که ما قصد داریم ضرایب مالیات‌های موجود را افزایش دهیم بلکه حتی با توجه به شرایط موجود قرار شده است تا ضرایب بنگاه‌های تولیدی را کاهش دهیم.

به گفته وی درآمدهای مالیاتی از تعیین پایه‌های مالیاتی جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه و حذف معافیت‌های بی مورد که نیازی به وجود آنها در شرایط جنگ اقتصادی نیست، تامین خواهد شد.

شیوه تخصیص بودجه تغییر می‌کند

پیش بینی شده است در قالب بودجه سال آینده دستگاه‌های اجرایی به دو بخش مجری و سیاستگذار تقسیم شوند. بر این اساس دولت در قالب لایحه بودجه، تنها بودجه دستگاه‌های سیاستگذار را به مجلس ارائه خواهد کرد و بودجه دستگاه‌های مجری در قالب اسناد اجرایی در هیات دولت تصویب و ابلاغ خواهد شد.

کارشناسان معتقدند این اقدام سبب خواهد شد دست دولت برای صرفه جویی در بودجه در سال آینده و ممانعت از بروز کسری بودجه باز شود./خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا