استانیخراسانسیاسی

قالیبافی که می‌گوید؛ قالیبافی که عمل می‌کند

خبرهای فوری: آيا شهردار اسبق تهران كمپين انتخاباتي خود را از زادگاهش آغاز كرده است؟!

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در شب چهارم سفر به استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، در سخنانی به طرح مسائلی همچون نظام بانکی، نقد دولت و مدیریت اقتصادی کشور پرداخت و جالب آنکه او، راه‌حل را در مجلس یازدهم و ورود جوانان به این مجلس جست‌وجو کرد. چنین نقدهایی در فاصله نه‌چندان زیادی که تا انتخابات اسفندماه ۹۸ باقی مانده، چندان تعجب‌انگیز نیست و هیچ بعید نیست که در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، این دست موضع‌گیری‌ها از سوی دیگر چهره‌های سیاسی مطرح شود.

قالیباف در این سخنرانی تمام‌قد در قامت یک کاندیدای انتخاباتی سخنرانی کرده است. چنان‌که از طرح اعتراض به وضعیت معیشت شهروندان و اوضاع اقتصادی کشور آغاز می‌کند و با انتقاد نسبت به وجود ربا در نظام پولی و بانکی کشور و اشاره به سوء مدیریت‌ها ادامه می‌دهد. مشی و مرامی که معمولا در نطق‌ها و خطابه‌های انتخاباتی قابل رویت بوده و هست. و حال به نظر می‌رسد شهردار اسبق پایتخت نیز شاید با اهداف انتخاباتی زبان به نقد گشوده است. او با ادبیاتی بسیار شبیه به آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری مورد استفاده قرار داد، گفته است: «۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی به سپرده‌ها پرداخت می‌شود، ۳۴ درصد از این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی به کمتر از یک دهم درصد از آنها می‌رسد؛ یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به چند صد نفر پرداخت می‌شود.» سخنانی که به‌روشنی یادآور شعارهای انتخاباتی او مبتنی بر ایده « ۹۶درصدی‌ها درمقابل ۴ درصدی‌ها» بود. قالیباف برای مقابله با این وضعیت، معتقد است باید به‌سراغ اصلاح نظام مالیاتی رفت. چراکه به‌زعم او، اگر این پول‌ها به چرخه تولید بازگردد، کشور از وضعیت تورم و رکود خارج می‌شود.

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اما در ارتباط با سخنرانی‌های اخیر قالیباف،می‌گوید: «امروز فضای کشور اقتضاء می‌کند همه با دولت گفت‌وگو کنند و خواستار پاسخگویی زمینه‌ای هزینه‌کرد بودجه و منابع مالی باشند. قالیباف هم مانند هر فردی حق دارد به دولت نقد کند و جویای هزینه‌کرد بودجه‌های کشور شود. کسی با انضباط، شفافیت مالی و… مخالفتی ندارد؛ اما مساله این است که رطب‌خورده ، منع رطب چون کند؟!» این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پایتخت که چندی قبل نیز با شکایت قالیباف به‌دلیل اظهارنظر درباره ماجرای تخلفات در شهرداری تهران و پرونده املاک نجومی مواجه شده بود، ادامه داد: «آقای قالیباف بهتر است اول بیاید و درمورد عملکرد پروژه‌های شهر تهران مانند پل صدر، تونل‌ها و… گزارش ارایه بدهد و بگویند آیا می‌شد بدون بدهی یا بدهی کمتر این پروژه‌ها را انجام داد؟ آیا می‌شد این حسابرسی‌ها را در زمان خودشان انجام داد تا شورای شهر فعلی مجبور نباشد در تلفیق بودجه ۹۳ به بررسی اسناد مالی دوره ایشان اقدام کند؟!»

میرلوحی گفته است: «در دوره‌ای به‌سر می‌بریم که همه در موضع اپوزیسیون قرار گرفته و از این موضع اظهارنظر می‌کنند. در حالی که برای مثال خود آقای قالیباف ۱۲ سال در سازمان شهرداری تهران مسوولیت داشتند و بهتر است ابتدا درباره نحوه هزینه‌کرد و ارایه گزارش به مردم و حساب و کتاب و انضباط مالی توضیح بدهند.»

میرلوحی با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات، همه چهره‌ها و گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مدعی می‌شوند که راه‌حل معما تنها در مشت آنهاست، به «اعتماد» گفت: «در سال انتخابات، همه می‌گویند بهتر از دیگران قادر به اداره مجلس هستند. ولی رفتاری که قالیباف در دوره مدیریت بر شهرداری تهران با اعضای شورای چهارم داشت، به‌روشنی گویای نوع نگاه او به مجلس و شورا است.» عضو شورای شهر پنجم پایتخت با بیان اینکه «با وجود گذشت چند سال و تلاش‌های شورای شهر و مدیریت شهری جدید، هنوز حساب تراز مالی ۹۳ تا ۹۵ استخراج نشده است»، ادامه داد: «مصرف بهینه منابع، شفافیت مالی و… می‌تواند در مجلس آینده هم مطرح شود. اگر کسی در گذشته کاری خود، به این موارد قائل باشد، می‌توان گفت در مجلس آینده نیز به این موضوعات پایبند خواهد بود؛ اما وقتی از قالیباف و معاون مالی‌شان در جلسه شماره ۳۶۷ شورای شهر، درخصوص مصرف بهینه منابع سوال شد اما پاسخی روشن دریافت نشد و هنوز دریافت نمی‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که نوع نگاه این افراد به ارایه گزارش مالی و مصرف بهینه مالی با آنچه در کلام می‌گویند، متفاوت است.»

با این همه اما قالیباف در این سخنرانی تنها به نقد وضعیت اقتصادی کشور در راستای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم بسنده نکرد و مانند دیگر اصولگرایان، به نقد عملکرد اقتصادی دولت روحانی نیز پرداخت. شهردار اسبق پایتخت با اشاره به مساله پرداخت یارانه‌ها گفت: «بعد از چندین سال بناشد یارانه پردرآمدها را حذف کنند، حال دولت می‌گوید ما نمی‌توانیم ۳ دهک بالا را شناسایی کنیم.» او درباره هزینه‌های جاری دولت در اداره کشور گفت: «سالی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اداره کشور می‌شود.» البته که مقصود قالیباف، نه هزینه نهاد دولت، بلکه هزینه جاری اداره کشور است. قالیباف عملا هم در بیان عدد مرتکب اشتباه شده و هم عنوان ردیف هزینه‌کرد را بطور ناقص بیان کرده است. چنان که با مراجعه به سایت سازمان برنامه و بودجه این عدد، نه «۴۰۰ هزار میلیارد» موردادعای قالیباف، بلکه ۳۵۲ هزار میلیار تومان است و صرفا نیز شامل هزینه‌های جاری دولت می‌شود، نه هزینه‌کرد در هیات دولت یا نهاد ریاست‌جمهوری.

فارغ از این جزییات اما به نظر می‌رسد، نگاه و گفتار قالیباف نیز لااقل در این سخنرانی مشخص، تاحدودی قابل‌توجه به کلام و ادبیات احمدی‌نژادی نزدیک است. رویکردی که به‌ باور ناظران، مشخصا کارکردی انتخاباتی دارد. میرلوحی در این باره می‌گوید: «اینگونه صحبت‌ها را باید در راستای سخنرانی پیشاانتخاباتی ارزیابی کرد. در حالی که باید منتظر ماند تا گزارش‌های شهرداری و مدیریت شهری که در حال استخراج است و به‌زودی منتشر می‌شود، عرضه شوند. آن وقت است که می‌توان به شیوه‌ای برای شناخت کارنامه قالیباف و تیم او دست یافت و از نگاه و رویکرد واقعی قالیباف سخن گفت.»

قالیباف اما در ادامه با طرح جریان سوم و فراتر رفتن از ۲ جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا مدعی شده است که «تمامی جریانات سیاسی شعارهای متفاوت می‌دهند اما در عمل یکی هستند و اقتصاد را به زمین می‌زنند. اینها نتیجه سوءمدیریت است و با سیاسی‌کاری و تکرار هم حل نمی‌شود.» او در ادامه بار دیگر به روش اصلاح‌طلبان برای تشویق شهروندان برای مشارکت انتخاباتی در مقاطع پیشین اشاره کرد و گفت: «با فرمول «تکرار»، مردم هیچ دستاوردی حس نکردند. متاسفانه آنهایی که بانی و باعث این دولت بودند هم مسوولیت نمی‌پذیرند و در تلاش هستند از خود رفع مسوولیت کنند.» شهردار اسبق تهران در ادامه و پس از نقد دولت به عملکرد مجلس نیز اشاره کرد و با نیم‌نگاهی به انتخابات مجلس یازدهم گفت: «مجلس، ریل حرکت کشور را تنظیم می‌کند؛ باید این ریل را درست تنظیم کنیم، اصلاح تمام حوزه‌ها دست مجلس است.» او به‌منظور تبلیغ پیش‌از موعد خود و همراهان انتخاباتی‌اش گفت: «با اطمینان می‌گویم اگر مردم به صحنه بیایند با همین فشارهای تحریم طی برنامه‌ای ۵ ‌ساله با نگاه کارآمدی و اتکای به جوانان و مردم، اقتصاد کشور به ثبات و آرامش خواهد رسید.»

با آنکه این نوع مدیریت کشور برای خروج از بحران‌های سیاسی اقتصادی غالبا در قالب مدیریت جهادی مطرح می‌شود، میرلوحی معتقد است: «به مفهوم مدیریت جهادی، جفا شده است. عده‌ای خود را هم مدیر می‌دانند و هم جهادی؛ در حالی که مردم خاطراتی تاریخی از دهه اول انقلاب دارند.» میرلوحی در ادامه به نقد صحبت‌های قالیباف پرداخت و به «اعتماد» گفت: «باید با شاخص و معیار صحبت کرد. احمدی‌ن‍ژاد شعارهایی بسیار جذاب‌تر از قالیباف می‌داد و از مهر، محبت، عدالت و… سخن می‌گفت اما درنهایت شهروندان تجربه کردند و دیدند که کارنامه این افراد چه فسادی را به بار آورد و چه بلایی بر سر اقتصاد کشور و منابع مالی کشور آورد و دیدیم که نفت ۱۴۰ دلاری در چه مسیرهایی هزینه شد و کشور به چه ورطه‌ای افتاد.»

میرلوحی می‌گوید: «امیدوارم مردم خودشان داوری و کارنامه این افراد را بررسی کنند. البته لازم است احزاب در جلساتی، عملکرد کاندیداهای مختلف و مدیران پیشین را بررسی کنند. به طور مثال چند حزب از جریان‌های مختلف، عملکرد قالیباف را با حضور خود او، به عنوان کسی که در عرصه انتخابات مجلس یازدهم فعال است، بررسی کرده و نتایج این بررسی‌ها را به شهروندان عرضه کرده است؟! احزاب باید به شهروندان بگویند که مثلا اتلاف منابع در دوره ۱۲ساله شهرداری قالیباف چه میزان بوده است؟ نیاز نیست که این بررسی‌ها لزوما از نگاه مخالفان انجام شود، بلکه می‌شود در این جلسات شاخص برنامه‌ریزی، بودجه، زمینه‌های مصرف، بهره‌وری و… را مدنظر قرار داد و بر این اساس، کارنامه قالیباف را بررسی و منتشر کرد.»

فارغ از تمامی این تحلیل‌های انتخاباتی اما تیتری که یکی از خبرگزاری‌های نزدیک به اصولگرایان برای سخنرانی قالیباف انتخاب کرد، قابل‌تامل است: «سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد هزینه دولت می‌کنیم اما نمی‌توانند یارانه پولدارها را قطع کنند»البته این عدد، نزدیک به واقعیت است اما به هیچ عنوان دقیق نیست، حال آنکه وقتی صحبت از بودجه و مسائل مالی به میان می‌آید، نمی‌توان تا این میزان تخمینی عدد ارایه کرد. اما مساله اساسی‌تر آن است که «هزینه دولت» با «هزینه اداره کشور» متفاوت است و این موضوع را احتمالا هم قالیباف می‌داند و هم آن خبرگزاری اصولگرا! /روزنامه اعتماد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا