سیاسییادداشت

یک فعال اصلاح طلب: ترامپ هر انسان آزاده‌ای را به نفرت وامی‌دارد

خبرهای فوری: آقای الله‌بداشتی با اشاره به نحوه سیاست‌ورزی ترامپ علیه کشورمان گفت: امروز در مقابل یک زورگو بزرگ قرار داریم و اخلاق و دین و عقل اجازه نمی‌دهد که در برابر او تواضع و فروتنی کنیم.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، سعید الله‌بداشتی فعال جوان اجتماعی و رییس ستاد جوانان آقای روحانی ، درباره سخنان شب گذشته  رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سخنرانی شب گذشته آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید از جهات مختلف مورد ارزیابی، بحث و دقت نظر قرار بگیرد.

وی افزود: از یک سو با توجه به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل، مهمترین مجمع سالانه سران کشورها است و از دیگر سو اخبار سیاسی جهان و افکار عمومی امروز تحت تاثیر دو نام و دو کشور قرار گرفته‌اند؛ یکی ایالات متحد آمریکا و یکی دیگر جمهوری اسلامی ایران، لذا امسال با شرایط موجود بیش از ادوار گذشته بر اهمیت اعلام مواضع دو رئیس‌جمهور افزوده شده بود. از طرف دیگر سخنرانی آقای ترامپ قبل از سخنرانی آقای روحانی هم نکاتی داشت که بیانات آقای روحانی می‌توانست ابتکار عمل را از این سخنان ترامپ بگیرد.

رییس ستاد جوانان روحانی در انتخابات با ارزیابی سخنان رئیس‌جمهور تصریح کرد: سخنرانی آقای روحانی بسیار محکم، منطقی، مودبانه، انقلابی و رو به جلو بود و تاکید من بر این است که بیانات دکتر روحانی هم مستدل و محکم، هم عزت‌مندانه و برخاسته از غرور ملی و به تعبیر متفاوت انقلابی، و همچنین رو به جلو و خلاقانه بود.

وی ادامه داد: در مقابل اما سخنرانی بی‌ادبانه و هتاکانه رئیس‌جمهور آمریکا، شاید بسیاری به یاد سخیف ‌سخن‌گفتن نتانیاهو افتادند ولی در مقابل رویکرد و ادبیات آقای روحانی هم متین و آرام، هم مستدل و منطقی و با خاستگاه ملی بود.

وی افزود: با واکاوی افکار عمومی قاطبه ایرانیان با هر گرایش سیاسی و نگاهی ضمن اینکه هر دلخوری که وجود دارد ولی ترجیح می‌دهند ارزیابی‌شان را غیر از دلخوری‌ها و نقدهای خود در داخل مطرح کنند و سخنرانی رئیس‌جمهور را منطقی و عزت‌مندانه می‌دانستند و البته باید نظرات بیشتری شنیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطر نشان کرد: در مقایسه چهره دو رئیس جمهور می‌بینید که ترامپ برافروخته، نامرتب و درهم ریخته بود و چهره آقای روحانی متین، آرام، با منشی آرام تر و سالم دیده می‌شد. سخنرانی رئیس‌جمهور نکات مهمی داشت. آقای روحانی با رویکرد مثبت به طرف مقابل گوشزد کرد و گفت “اگر به اسم برجام حساسیت دارید به رسم و محتوا چارچوب آن برگردید” که این جمله پیام های زیادی است. طرف های اروپایی و امریکا اگر درک درستی از سخنرانی آقای روحانی داشته باشند، در همین سخنرانی پیشنهاداتی برای حل معضلات نهفته بود و می تواند بستر حرکت روبه جلو باشد…” .

 الله‌بداشتی تصریح کرد: سخنرانی رئیس‌جمهور در عین حال گامی رو به جلو بود. روحانی گفت مذاکره تحت تحریم نه. تلاش‌های کشورهای فرانسه، انگلیس و ژاپن و امثال آنها که طی ماه‌های اخیر بر این بوده که دو رئیس‌جمهور کنار هم بنشینند و عکس یادگاری بگیرند و آقای روحانی گفت عکس یادگاری دردی دوا نمی‌کند و آخرین ایستگاه است و نمی‌توان صورت مسئله را با یک عکس حل کرد.

عضو مجمع نیروهای خط امام گفت: فراتر از سیاست و سیاست ورزی،  امروز نخوت و غرور شخص دونالد ترامپ هر انسان آزاده‌ای را به نفرت از او وامی‌دارد. در رفتار، سخنان، کلام، گام برداشتن و قدم برداشتن او اوج نخوت و غرور کاملاً مشهود است. شاید در تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا هیچ رئیس‌جمهوری را به چنین غرور در رفتار و منش شاهد نبودیم. معتقدم این رفتار هر انسان آزاده و قضاوت‌کننده را به تنفر از او هدایت خواهد کرد.

الله‌بداشتی ادامه داد: در واژه‌واژه قرآن که بررسی کنیم می‌بینیم که آغاز شکست انسان و انسانیت زمانی است که آنان به اوج غرور، نخوت و منیّت برسد. ترامپ امروز با غرور می‌گوید چون من قدرت دارم فلان معاهده و توافقات حقوقی را زیر پا می گذارم و این خلاف دستورالعمل های جهانی، سازمان ملل و نهادهای مختلف است .به کدام دلیل حقوقی از آنجا که این نشست‌هایبین المللی در امریکا برگزار می‌شود، او از قدرت شخصی‌اش استفاده کند و مانع ورود مقامات ما و شرکت در این نشست ها شود. نوع رویکرد او برخاسته از غروری است که وجودش را گرفته و البته که این رویکرد نتیجه‌ی عکس خواهد دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایران امروز به یک محور در منطقه تبدیل شده و  این اتفاق بزرگ در درجه اول که لطف الهی است؛ ولی باید قبول کنیم امروز در مقابل یک زورگو و لات بزرگ قرار داریم و اخلاق و دین و عقل اجازه نمی‌دهد که در برابر او تواضع و فروتنی کنیم. ما دنبال دعوا و تنش نیستم، بلکه دنبال صلح و گفت‌وگو و حل منازعات هستیم ولی با حفظ عزت. باید قبول کنیم آنچه باعث شده ایران این روزها به یک محور تبدیل شود، به مدد توأمانِ سیاست‌های مدبرانه مقام معظم رهبری و دیپلماسی فعال و روبه جلو دولت و در رأس آن آقای روحانی و آقای ظریف بوده است.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: با همه نقدی که شاید به دولت در حوزه مسائل داخلی وارد می‌شود ولی دو رویکرد در حوزه سیاست خارجی در کنار هم تحت سیاست‌های مدبرانه رهبری و دولت و حفظ اصول عزت، مصلحت و حکمت می‌تواند نتیحه دهد و پر ثمر باشد. صبوری و شکیبایی لازم است تا این گردنه سخت را پشت سر بگذاریم و بتوانیم از سختی‌ها عبور کنیم و به امید خدا گشایش‌ها آغاز خواهد شد.

الله‌بداشتی با بیان اینکه امیدوارم در انتخابات پیش رو اخلاق‌مداری را به ادبیات سیاسی‌مان برگردانیم، اظهار داشت: جناح های سیاسی و تفکرات مختلف اجتماعی باید در درون خود با آرامش، متانت، دوستی و صداقت تعامل داشته باشند. لذا امیدوارم سیاسیون ما در حوزه داخلی همسوتر، متحدتر ، منسجم‌تر و همدلانه‌تر گام بردارند و در این‌صورت است که می‌توانیم بهتر نتیجه بگیریم و وضع زندگی و معیشت مردم نیز در نتیجه همین همدلی‌ها بهتر خواهد شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا