سیاسی

از اشک‌های پیر مطبوعات ایران تا فریادهای ظریف

خبرهای فوری: نخستین نشست خبری وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز با حضور ۷۳ خبرنگار و عکاس از رسانه‌های خارجی و ۱۴۰ خبرنگار و عکاس از رسانه‌های داخلی برگزار شد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور، محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، سیدعباس موسوی سخنگو و  رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، بهزاد صابری مشاور و حسین قریبی دستیار وزیر امور خارجه از جمله کسانی بودند که محمدجواد ظریف را در نشست خبری امروز همراهی می‌کردند.

نشست خبری ظریف از حساب کاربری وزارت امور خارجه در آپارات به طور مستقیم پخش می‌شد و برخی از خبرنگاران نیز به صورت زنده این گفت‌وگوی خبری را از صفحه ایسنتاگرام خود پوشش دادند.

اشک‌های پیر مطبوعات ایران از توهین‌ها به ظریف

سید محمود دعایی نخستین کسی بود که در نشست امروز وزارت امور خارجه سخن گفت. وی دلیل سخنرانی خود را به علت دانست که دیرپاترین مقام مسئولی است که از ابتدای انقلاب تا به امروز در یک سمت دوام آورده است.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که قبل از این نشست، متنی را در مدح و وصف وزیر امور خارجه نوشته بود، ظریف را از اولیای خدا در عصر امروز دانست. در نیمه‌های قرائت این متن که به توهین‌ها و هجمه‌ها علیه ظریف اشاره می‌شد، اشک از چشمان دعایی جاری شد و او با بغض متن خود را به پایان رسد. اشک‌های پیر مطبوعات ایران برای لحظاتی فضای نشست را تحت تاثیر قرار داد. ظریف پس از پایان سخنان دعایی، وی را در آغوش گرفت.

محمد خدادی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دومین نفری بود که در این نشست سخنرانی کرد. خدادی ظریف را یک خبرنگار حرفه‌ای دانست که محتوایش بر جسمش غلبه داشته است.

مدیر عامل پیشین ایرنا افزود: تمام مسئولان الگوی ارتباطی ظریف در مستندات‌سازی اطلاعات در برابر جریانات را استفاده کنند و خبرنگار دوستی ظریف را به عنوان یک شیوه قرار بدهند. ساختن کلیدواژه و جریان‌سازی خبری نمونه و الگویی است که بد نیست کلاسی بگذاریم و از توانایی ایشان استفاده کنیم.

پارازیت‌های داخلی را از رسانه بزرگ ملی بگیریم 

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم دیگر سخنران نشست بود؛ وی با انتقاد از تخریب‌های داخلی علیه وزیر امور خارجه تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای قدرت‌های متخاصم خارجی بر عملیات روانی در ایران مسلط نشده بود. اساسا امروز خاک ما مورد هجوم قرار نگرفته است. خرمشهر فیزیکی تسخیر نشده و آبادان فیزیکی محاصره نشده بلکه دشمن می‌خواهد ذهن و عزت ما را تسخیر کند و می‌خواهد در افکار، خانه‌ها و بیماران و معیشت مردم دشمنی خود را ابراز کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچ دوره‌ای افکارعمومی متوجه سیاست خارجی نبوده است، خاطرنشان کرد: در هیچ دوره‌ای افکارعمومی در برابر تناقضات کوتاه مدت قرار نداشته است. ما امروز بیش از هر دوره‌ای به تاب‌آوری روانی و انسجام درونی نیاز داریم. امروز همه موجودیت ایران به تلاش‌های رسانه‌ای ما نیاز دارد و رسانه‌ها در خط اول این نبرد هستند و سلاح‌ ما قلم‌های ماست چون مورد هجوم خاک نیست بلکه روان جامعه است.

وی ادامه داد: در هیچ دوره‌ای امنیت ملی و ایران به اندازه امروز به رسانه‌ها وابسته نبوده است. ظریف هم یک رسانه است. هم تولید محتوا می‌کند، هم ابراز انتقال پیام را دارد و هم بازخورد پیام را می‌گیرد و هم دچار پارازیت می‌شود. پارازیت‌های داخلی از رسانه بزرگ ملی بگیریم و نگذاریم در برابر پارازیت‌های خصومت‌ورز خارجی، صدای ایران شنیده نشود.

محمد جواد ظریف در آغاز نشست خبری خود گفت: آقای دعایی همواره با لطف خود بنده را مورد شفقت قرار داده است.

وی با تشکر از ربیعی و خدادی و تبریک به مناسبت روز خبرنگار به همه خبرنگاران، سالروز شهادت محمود صارمی را تبریک و تسلیت گفت.

ننویسید ظریف عصبانی بود، اگر داد نزنم صدایم به شما نمی‌رسد

از ابتدا تا انتهای مصاحبه، همهمه‌ای در انتهای سالن وجود داشت ولی هر از چندگاه که این همهمه بلند می‌شد، صدای خبرنگاران درمی‌آمد و “هیسسسس… س. هیسسس” از ردیف خبرنگاران بلند می‌شد که انتهای سالن را دعوت به سکوت می‌کردند. با این حال، این تذکر هم کارکردی بیش از چند دقیقه نداشت و دوباره صدا بلند می‌شد.

 ظریف بالاخره در میانه های این نشست گفت: ننویسید ظریف عصبانی بود. من اگر داد نزنم، صدایم به شما نمی‌رسد. در مجلس شورای اسلامی هم اینقدر همهمه است که اگر داد نزنید اصلا به حرف شما گوش نمی‌کنند. اینقدر تصویربرداران سروصدا می‌کنند که اگر داد نزنم صدایم به شما نمی‌رسد.

کسانی که علیه ما تیتر می زدند امروز مطالب صفحات قبل خود را نگاه نمی‌کنند

ظریف درباره احتمال مذاکره مجدد ایران و آمریکا گفت که مذاکرات برجام میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت بود و آمریکا هم به همین دلیل در میان مذاکره‌کنندگان حضور داشت. البته ما رکورد ثبت نمی‌کنیم ولی طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ در این دوره میان ایران و آمریکا انجام شده است. سابقه نداشته وزیر امور خارجه آمریکا ۱۷ روز متوالی برای یک مذاکره خارج از کشور باشد؛ هیچ‌گاه ۹ ساعت متوالی مذاکره نکرده‌اند.

هنگامی که ظریف درباره گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران توضیح می‌داد، گفت: هیچ راه قانونی برای اسنپ بک (مکانیزم ماشه) وجود ندارد. اقدامات ایران در جارچوب اقداماتی جبرانی است که خود ما در نوشتن برجام پیش بینی کرده بودیم، برخلاف اعتقاد دوستانی که تیتر می زدند «ساده لوحی» و «کلاه بزرگ». امروز حتی مطالب صفحات قبل خود را هم نگاه نمی کنند.

تشویق خبرنگاران 

وی درباره امضای برجام هم تاکید کرد که اگر ۱۰ سال دیگر هم برگردد، توافق هسته‌ای را امضا خواهد کرد و گفت: برجام سند افتخار مردم ایران بود. من به پشتوانه مردم و رهبری و مقاومت برجام را امضا کردم. با پشتوانه مقاومت، برجام امضا شد و از روز امضا، پشتوانه مقاومت شد. بعضی‌ها نخواستند این مسئله را ببینند ولی امیدوارم که بعدا این مسئله را ببینند.

این سخنان وزیر امور خارجه با تشویق حاضران روبرو شد.

حسن ختام نشست خبری ظریف عکس یادگاری خبرنگاران با وزیر امور خارجه بود و پس از آن ظریف برای اقامه نماز سالن نشست را ترک کرد. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

  1. آقای ظریف هر روز شما و سردار قاسمی و کسانی که مال و جان مومنین بدستشونه دعا میکنم که
    موید باشید به روح القدس و یاری صاحب الزمان
    خدا از منافقان و نفوذیهای داخلی حفظتون کنه

    و خدا برای تو کافی است ….
    حَسْبُکَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ -۴۶ انفال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا