بین المللیسیاسی

احمدی‌نژاد در مصاحبه با نیویورک تایمز: ایران باید مستقیم با ترامپ وارد گفتگو شود/ ترامپ مرد عمل است/ ۳ نامه برای او نوشتم

خبرهای فوری: احمدی نژاد: "ترامپ یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان و تصمیم‌گیری بر این مبناست".

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، “محمود احمدی‌نژاد” در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه “نیویورک‌تایمز” آمریکا خواستار گفتگو برای حل اختلافات ریشه‌ای بین ایران و آمریکا شده، اختلافاتی که به گفته رییس‌جمهوری سابق ایران فراتر از موضوع برجام و مساله هسته‌ای ایران است.

روزنامه “نیویورک‌تایمز” آمریکا در گزارشی با تیتر” برخی تندروها در ایران خواستار گفتگو با ترامپ هستند” مصاحبه ۱ ساعته تلفنی اخیر خود با محمود احمدی‌نژاد را بازتاب داده است.

به نوشته نیویورک تایمز این مصاحبه پیش از ادعای هدف قرار دادن پهپاد ایرانی از سوی آمریکا انجام شده؛ ادعایی که ایران آن را تکذیب کرده اما یک مشاور احمدی نژاد روز جمعه (دیروز) به نیویورک تایمز گفته نظر احمدی‌نژاد درباره ضرورت گفتگو بین ایران و آمریکا تغییر نکرده است.

احمدی‌نژاد در بخشی از این مصاحبه خواستار گفتگوی ایران و آمریکا بر سر مسایل مورد اختلاف شده و این موضوع را به نفع منافع بلندمدت دو ملت و دو کشور دانسته است.

او به نیویورک تایمز گفته است: “ترامپ مرد عمل است. او همچنین یک تاجر است و بنابراین قادر به محاسبه سود و زیان  و تصمیم‌گیری بر این مبناست. ما به او می‌گوییم، بگذارید هزینه‌های بلندمدت (تنش و یا همکاری) بین دو کشور را محاسبه کنیم و کوته‌بین نباشیم.”

احمدی‌نژاد به تایمز گفته است، ایران و آمریکا باید به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کرده و اختلافات ۴۰ ساله خود را که از ماجرای بحران تسخیر سفارت آمریکا در تهران آغاز شده و حالا به مسایل و مشکلات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و دیگر اختلافات رسیده را حل و فصل کنند.

او گفته ایران باید از رویکرد تماس با میانجیگران اروپایی برای تاثیرگذاری آنها روی ترامپ دست بردارد و به طور مستقیم با خود ترامپ وارد دیالوگ شود و این کار ممکن است. از نظر احمدی‌نژاد اگر ترامپ در رویکرد فشار حداکثری خود علیه ایران تجدید نظر کند و برخی تحریم‌ها را بردارد زمینه برای چنین گفتگویی فراهم می‌شود.

او گفت: همکاری متقابل ایران و آمریکا به نفع صلح، اقتصاد و فرهنگ جهانی خواهد بود. آمریکا خواهان گفتگو بر سر طیف وسیع‌تری از موضوعات خارج از برجام با ایران است موضوعاتی که اهمیت بیشتری از ادامه یا مرگ برجام دارند. ما نیازمند یک گفتگوی اساسی در تمامی زمینه‌ها هستیم.”

احمدی‌نژاد به نیویورک‌تایمز گفته است که ۳ بار برای ترامپ نامه نوشته ؛ نخستین آن در فوریه ۲۰۱۷ و برای تبریک بابت پیروزی ترامپ در انتخابات بوده، دومین آن در ژوئن سال ۲۰۱۸ و یک ماه  پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بوده و سومین آن هم ماه گذشته و در پی تشدید تنش دو کشور در منطقه خلیج فارس ارسال شده است.

او گفته این نامه‌ها را از طریق ای‌میل آدرس کاخ سفید، ای‌میل سفارت سوییس و نیز اکانت توییتری شخصی ترامپ ارسال کرده است.

نیویورک تایمز نوشته: هنوز معلوم نیست آیا ترامپ نامه‌های احمدی نژاد را خوانده باشد، سفارت سوییس پاسخی به نیویورک تایمز درباره دریافت و ارسال نامه‌های احمدی نژاد نداد و کاخ سفید هم در این باره اظهار بی‌اطلاعی و اطلاعات جزئی بیشتر کرده و گفته  ارسال مستقیم نامه‌ها به توییتر ترامپ هم معلوم نیست آنها را به دست او رسانده باشد چون ترامپ در توییتر عده معدودی را تعقیب (فالو) می‌کند که احمدی نژاد جزء آن لیست نیست.

احمدی‌نژاد به نیویورک تایمز گفته است: برای آغاز گفتگو آمریکا باید پیش‌قدم باشد و رویکرد (فشار حداکثری) خود را نسبت به ایران تغییر دهد. او گفته است: این درست نیست که شما گلوی کسی را محکم بفشارید و همزمان خواهان گفتگو با او شوید. مذاکره باید در شرایط آرام‌تر و محترمانه‌تری انجام شود. /عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

‫۵ دیدگاه ها

  1. خاک تو سرت برات متاسف هستم تو هم از جای خودت در رفتی و ظرفیت رئیس جمهور شدن را نداشتی. آیا میشه چهره خبیثی مثل ترامپ مذاکره کرد؟ اینه ماهیت آمریکا که سردار دلها سلیمانی قلب ها را دارم ولی که به دعوت رسمی مقامات عراق به عراق سفر کرده بود را ترور کرد . بدبخت ماهیت آمریکا زیاده خواهی هست

  2. احسنت دکتر جان
    باید با امریکا مستقیم گفتگو کرد. خصوصا که انهدام پهپاد امریکا و توقف نفتکش انگلیسی اقتدار ما را نشان داد و در موضع قوت هستیم.

  3. خداییش اگرتو کل عمرت یک حرف درست زدی همینه وگرنه بقیه کاراتو و حرفات که جز ویرانی کشورر چیز دیگه ای نبوده

  4. درود بــر تو احمدی نژاد ، ای بزرگـــ مـــرد تاریـــخ
    هیچکس قدرتو ندونست الان میفهمــــیم ک تو چه طلایی بودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا